Успостављањем Националног оквира квалификација (НОКС), Србија је започела системско уређивање области квалификација, али и направила важан корак ка повезивању света рада и света образовања. Оквир у коме су пописане, по нивоима разврстане и детаљно описане све квалификације које се могу стећи кроз формално или неформално образовање, омогућава да се прецизније евидентира квалификациона структура радне снаге и да се креирају тржишно релевантне политике у области образовања. После више деценија Србија има јединствен попис квалификација на националном нивоу који омогућава да се започне са уређивањем система. На питања колико је све то важно и шта доноси грађанима, друштву и држави одговорено је у оквиру вебинара посвећеног НОКС-у.
„Министарство просвете и Агенција за квалификације су почетком године направили јединствену Листу квалификација, у којој је обједињено више од 4.600 квалификација за све нивое образовања. Ова листа представља један од основних инструмената за праћење усклађености потреба тржишта рада и образовања“, рекла је проф. др Габријела Грујић, помоћница министра просвете, науке и технолошког развоја.
Све квалификације које се могу стећи у систему образовања, пописане су и описане у Регистру квалификација. Сви заинтересовани сада на порталу могу да пронађу своје квалификације, али и да их упореде са сличним квалификацијама у другим европским земљама.
„У процесу смо повезивања са Европским оквиром квалификација. Опис наших квалификација биће ускоро доступан и на енглеском језику, па ће они који се опредељују за наставак школовања негде ван земље или траже посао у иностранству моћи да виде статус своје квалификације у другим системима и сагледају могућности за запошљавање“, појаснила је Татијана Глишић Милутиновић из Агенције за квалификације.
Новина је и што је успостављен механизам за увођење квалификација у национални оквир. Квалификације су се раније доносиле на захтев сектора образовања, имајући у виду потребу да се понуда образовања учини разноврсном и атрактивном за ученике, родитеље и друге заинтересоване. Сада су врата отворена свима који имају интереса да препознају значај квалификација и релевантност програма на основу којих се те квалификације стичу, па се нове квалификације могу уводити на предлог представника послодаваца, цивилног сектора, синдиката, свих оних који су непосредно заинтересовани да се унапреди квалитет образовања.
„Значајну улогу када је реч о креирању система квалификација и његовог усклађивања са потребама тржишта рада добили су послодавци – од анализе сектора и секторских потреба, преко учешћа у развоју стандарда квалификација до учешћа на завршним испитима којима се проверавају знања и компетенције на основу којих се стичу квалификације. На привреди је сада да искористи те могућности и понуду образовања усклади са својим потребама“, истакао је Драган Лукић из Секторског већа за ИКТ, електротехнику, аутоматику и електронику.
Нови механизам продразумева и то да за сваку квалификацију постоји стандард, документ утврђен на националном нивоу, са детаљним описом исхода учења које је потребно достићи како би се стекла квалификација. Увођење стандарда квалификација отворило је могућност за увођење још једног начина за стицање квалификација – признавање претходног учења. То значи да ће ускоро бити могуће да се знања и вештине стечене само кроз радно или животно искуство препознају и процене, и да се на тај добије јавна исправа која ће на тржишту рада бити подједнако вредна као квалификација стечена кроз формално образовање.
Значајну подршку Министарству просвете, науке и технолошког развоја и Агенцији за квалификације за успостављање националног оквира квалификација пружила је Европска унија на пројекту „Развој интегрисаног система националних квалификација“ кроз који су током протекле две године развијана и проверавана ефикасна решења и механизми.
„НОКС је успостављен на основама најбољих европских пракси, а оне се односе на могућност да квалификације које се стичу у образовном систему Србије буду савремене, релевантне у односу на потребе привреде, а да сам систем омогућава и вертикалну и хоризонталну проходност, па самим тим и целоживотно учење које постаје важно за све грађане. Словеначка и искуства других европских земаља могу да пруже добре смернице, али је важно да се и најбоља решења прилагоде националним потребама. Тако ће национални оквир квалификација своју функцију испунити у потпуности“, закључио је Елидо Бандељ, вођа тима пројекта „Развој интегрисаног система националних квалификација”.
Комплетан снимак вебинара можете погледати овде.
Пројекат „Развој интегрисаног система националних квалификација у Републици Србији“ је један од текућих пројеката којим Европска унија, као највећи донатор у Србији, подржава модернизацију система образовања и усклађивање са стандардима и праксама земаља ЕУ. Од 2003. године, ЕУ је донирала за реформу сектора образовања више од 100 милиона евра – за унапређење предшколског васпитања и образовања, реформу средњег стручног образовања и образовања одраслих, реновирање и опремање школа и факултета, подршку инклузовном образовању, итд.
Извор: europa.rs
Оставите коментар