Међусекторски панел о друштвено одговорном пословању и улози пословног сектора у друштву одржан је 28. фебруара 2014. године у Палати “Србија”. Овај јединствени међусекторски панел окупио је лидере из свих сектора с циљем да иницира дијалог о друштвено одговорном пословању (CSR), политикама, стратегијама, кључним друштвеним изазовима, као и о улози коју пословни сектор има и коју би требало да има у развоју друштва. Панел су организовали Форум пословних лидера Србије и Смарт колектив, уз подршку USAID-а и ISC-а у оквиру програма „Грађанско друштво за будућност”, у партнерству с Делегацијом Европске уније у Републици Србији и Тимом за социјално укључивање и смањење сиромаштва у Влади Србије.
Окупљањем представника компанија, представника цивилног друштва активних у промоцији CSR-а и повезаних тема, као и представника релевантних Владиних тела, овај међусекторски панел постао је платформа за размену искустава, знања, идеја и отварање дискусије која ће допринети развоју конкретних решења у областима које су кључне за одрживи друштвено-економски развој српског друштва.
Инспирисан сличним иницијативама на међународном нивоу и на нивоу Европске уније, попут Европског међусекторског форума о CSR-у који организује Европска комисија (European Multistakeholder Forum on CSR), први српски међусекторски панел окупио је 30 водећих представника свих сектора како би:
- Отворили дискусију о важности CSR-а за инклузиван, паметан и одржив раст
- Поделили своје виђење релевантних политика и стратегија на ЕУ и националном нивоу
- Отворили дијалог о актуелној и жељеној улози бизниса у друштву
- Инспирисали и пронашли инспирацију за CSR активности и међусекторске иницијативе
- Дали смернице за будућност CSR-а у Србији.
У фокусу првог Међусекторског панела о друштвено одговорном пословању и улози пословног сектора у друштву била је анализа тренутног стања CSR-а у Србији, са циљем дефинисања препорука за унапређења у овој области. Анализа тренутног стања била је представљена кроз неколико кључних тема:
1. Друштвено одговорно пословање и међусекторска партнерства у контексту ЕУ интеграција и обезбеђивања паметног и одрживог раста (г. Мајкл Девенпорт, Шеф делегације Европске уније у Републици Србији)
- Европска унија препознаје концепт друштвено одговорног пословања као изузетно значајан за постизање циљева који су одређени Europe 2020 стратегијом, као што су постизање одрживог и инклузивног раста, смањење стопе незапослености и отварање нових радних места.
- Неопходност укључености свих стејкхолдера у дискусију о CSR-у, доношење релевантних политика и стратегија и праћење њиховог спровођења, препознато је од стране Европске комисије која је са тим циљем иницирала стварање Европског Мултистејкхолдер Форума о CSR-у (European Multistakeholder Forum on CSR)
- Европска комисија је у октобру 2011. објавила документ – ревидирану стратегију за CSR за период 2011-2014. по којој се CSR дефинише као одговорност предузећа за утицај који имају на друштво. У наредном периоду, Европска Комисија ће анализирати досадашње активности на пољу CSR-а и припремити нови стратешки документ који ће се односити на период 2015 – 2018. Једна од иновација у овом документу требало би да буде и увођење обавезе извештавања компанија о нефинансијском учинку.
- Европска унија препознаје друштвено одговорно пословање као средство за подизање конкурентности економије и постизање стабилног економској развоја заснованом на међусобном поверењу заинтересованих страна.
2. Компаративна анализа стратегија и политика за CSR и сродне теме (радна права, права потрошача, заштита животне средине, пореске олакшице, извештавање о нефинансијском учинку) на ЕУ и националном нивоу – могућности за унапређење (Јелена Јеринић и Марио Рељановић, Правни факултет Универзитета Унион у Београду)
- Европска и национална стратегија друштвено одговорног пословања предвиђају низ акција за унапређење ове области, а анализа ће указати на могућности за усклађивање националних приоритета и акционих планова са онима који су усвојени на нивоу Европске уније.
- Иако за области CSR-а и међусекторских партнерстава не постоји посебна законска регулатива, многе од сродних тема обухваћене су низом закона и прописа на националном и на нивоу ЕУ. Анализа ће обухватити регулативу која се односи на области радних права, права потрошача, заштите животне средине, пореских олакшица, и извештавања о нефинансијском учинку.
3. Ставови грађана о CSR-у и међусекторским партнерствима – презентација резултата истраживања јавног мњења о CSR-у и улози компанија у друштву (Срђан Богосављевић, извршни директор, Ipsos Strategic Marketing)
- У истраживању су представљени ставови грађана о томе ко треба да сноси највећу одговорност за опште добро и колико компаније раде у интересу друштва; шта грађани очекују од компанија као запослени, потрошачи, и чланови локалне заједнице, а колико су спремни да то подрже сопственим ангажманом; које друштвене теме и циљне групе треба да буду највише укључене у програме друштвене одговорности компанија.
- Резултати истраживања показују да грађани очекују да компаније покажу одоговорност у широкој сфери деловања, како унутар компаније, тако и у односу на различите аспекте у свом окружењу (здравље и безбедност радника, информисаност потрошача, пружање прилика запосленима за усавршавање, брига о животној средини итд).
- Као приоритетне области у које компаније треба да улажу, грађани су издвојили борбу против корупције, хуманитарне акције, образовање; а као приоритетне циљне групе које компаније треба да подрже кроз своје CSR активности издвојени су талентовани ученици и студенти, угрожене групе, деца и млади.
4. Како компаније доприносе друштву? – презентација студије о улагањима у заједницу, радно окружење и животну средину компанија чланица Форума пословних лидера Србије (Фредерик Куен, председник Форума пословних лидера Србије и председник Извршног одбора Societe Generale Банке)
- Форум пословних лидера развио је прву методологију за квантификовање и евалуацију утицаја које пословање компанија чланица ове мреже има на друштво. Ово истраживање обухватило је у 2012. години 17 компанија, а нови циклус истраживања у припреми.
- Резултати истраживања показују да су компаније чланице ФПЛ-а у 2012. години уложиле укупно 465.355.814,60 РСД од чега 93% кроз новчана а 7% кроз неновчана улагања; – подржале су и остварили сарадњу са 855 партнера из јавног и цивилног сектора; кроз волонтерске акције укључиле 4.747 запослених који су донирали 11.110 сати рада
- Приоритетне теме на које су усмерена улагања компанија су образовање, заштита животне средине, спорт (аматерски, омладински, школски, особа с инвалидитетом).
Након уводних излагања, учесници су позвани да се укључе у дискусију о поменутим темама и о другим релевантним питањима.
Оставите коментар