Пише: Маријана Тасић (Блог о социјалном укључивању)
Приступачност садржаја веб сајта је још једна битна и често неправедно запостављана тема. Садржај веб сајта чине сви текстови и документи постављени на сајт, и уколико они нису приступачни, ни сам сајт суштински није приступачан.
Како би били приступачни и разумљиви свима, текстови постављени на веб стране би требало да испуњавају неколико основних захтева, које ћу покушати укратко да вам опишем и илуструјем.
Кратко и јасно – текстови који се пишу за веб би требало да буду писани свима разумљивим језиком, а мисли концизно и јасно изложене. Постоји једна законитост веба која каже да што је текст дужи то је мања вероватноћа да ће га неко прочитати. Уколико желите да одржите пажњу посетиоцима стране до самог краја текста, немојте писати у маниру руских писаца, него покушајте да поруку коју желите да пренесете, пренесете са што мање речи. Такође, добра је пракса да се суштина мисли стави на сам почетак реченице, што је обрнута логика од оне којом говоримо (обично суштину остављамо за крај, како би одржали пажњу саговорнику). Нпр. уместо Покренут је нови програм за помоћ младим људима при запошљавању, под називом „ЛакоДоПосла“, реченица би требало да гласи „ЛакоДоПосла је нови програм покренут у циљу помоћи младим људима при запошљавању“. Према неким истраживањима, посетиоцу веб сајта је потребно свега 15ак секунди да установи да ли је на правом месту. Дакле, имате свега 15ак секунди да га убедите у то!
Наглашавање кључних речи – текстови писани за веб сајт не могу бити идентична копија текстова за штампане медије. Посетиоци сајта заправо не читају, него погледом као да “скенирају” страну у потрази за кључним речима и информацијама које су им потребне. Најважније информације је потребно на неки начин истаћи.
Логичко структуирање текста – коришћењем наслова и поднаслова, пасуса и сепаратора умногоме се олакшава “скенирање” текста и брзо разумевање о чему се у тексту ради. Покушајте да се сетите када сте последњи пут онлајн прочитали целу страну текста, од речи до речи. Већина људи то не ради. А и даље постоје стране на којима људи објављују текстове налик есејима. Наслови и поднаслови умногоме олакшавају посетиоцима навигацију кроз текст и тражење конкретних информација које су им потребне, те их стога треба користити.
(…)
Текст “ПИСАЊЕ ЗА ВЕБ – ПРИСТУПАЧНОСТ ТЕКСТА” Маријане Тасић у целини можете прочитати на Блогу о социјалном укључивању.
Оставите коментар