Vlada republike SrbijeВлада Републике Србије

Jezici

Планирање насушно

Објављено 11.06.2013.

ns_strategija_pristupacnostiПише: Миодраг Почуч (Блог о социјалном укључивању)

На факултету сам научио да ако планирате градове за аутомобиле и саобраћај, добићете аутомобиле и саобраћај. Ако планирате градове за људе и места, добићете људе и места. Сходно томе, може се рећи и да ако планирате приступачан град за све – добићете приступачан град за све. Водећи се том мишљу, желим да вам пренесем искуство организације у којој радим, а која управо то настојала да спроведе у пракси.

Организација Центар “Живети усправно” од 2007. године “лобира” код локалних власти Новог Сада стварање приступачног окружења. Представници Центра инсистирали су на томе да се проблему приступи на мултидисциплинаран, холистички и системски начин, уважавајући разлике међу људима, примењујући концепт “дизајн за све” и препоруке EuCAN-а о којима сам писао у претходном блогу.

Крајем 2010. године, одлуком градоначелника Новог Сада, оформљен је локални Тим за приступачност и изабран координатор, с мандатом да израде локалну стратегију приступачности. Представници Тима и координатор изабрани су на основу препорука Градског већа, локалних јавних предузећа, градских управа и организација цивилног друштва, а на основу компетентности и могућности да утичу на решавање проблема.

Центар „Живети усправно“ је после тога реализовао већи број обука које су се односиле се на све чланове Тима за приступачност, укључујући и уже сараднике (проширени тим) и доносиоце одлука. Основни циљ обука био је изједначавање различитих нивоа знања и информисање појединаца о приступачности и “дизајну за све”.

Ради израде стратегије, Тим је организовао и састанке са грађанима, на којима су формиране три фокус групе, односно три најважније области стратегије: јавне површине и јавни превоз, објекти намењени јавном коришћењу, те информације и комуникације. У свакој групи разговарало се и о приступачности услуга/ма.

Током рада по наведеним фокус групама, идентификовани су и анализирани проблеми с аспекта приступачности, а коришћењем методе SWOT анализе приступило се дефинисању и разрађивању стратешких циљева. У тој фази, дата је могућност да се у рад сваке групе укључи шири круг заинтересованих институција, организација и грађана/ки с територије Новог Сада. На тај начин остварена је јавност рада, широка партиципативност у процесу израде плана и консезус шире јавности око идентификованих проблема и предложених циљева.

Завршетком текста стратегије, грађанима/кама и уопште широј јавности, дата је могућност јавног увида у њен садржај пре званичног усвајања документа у Скупштини града.

Стратегија обухвата територију Новог Сада и урађена је за период од 7 година (2012–2018.).

Реализација Стратегије приступачности Града Новог Сада представља „пионирски подухват“ у тој области на територији Србије и региона, а заснова је на моделу који препоручује Мрежа европског концепта за приступачност – EuCAN.

Дефинисани су кључни стратешки правци:

  1. Омогућити самостално и слободно коришћење јавних површина и јавног превоза за све грађане и грађанке у широј градској зони Новог Сада, без обзира на њихове физичке способности, сензорне и интелектуалне карактеристике или године старости,
  2. Обезбедити да сви грађани и грађанке имају једнаку могућност да без обзира на физичке способности, сензорне и интелектуалне карактеристике или године старости, самостално користе све јавне објекте у Новом Саду, под једнаким условима,
  3. Омогућити једнак приступ јавним информацијама, комуникацијама и услугама за све грађане и грађанке, без дискриминације по основу нечијег нивоа способности или знања.

(…)

Текст “Планирање насушно” Миодрага Почуча у целини можете прочитати на Блогу о социјалном укључивању.

Коментари

 
0

 Подели

Оставите коментар

Унесите коментар


Име


e-mail


website


Повезане вести

Билтен о социјалном укључивању

Архив билтена о социјалном укључивању

Актуелности > <

Калкулатор социјалних давања

Блог > <

Актуелни документи > <

Положај осетљивих група у процесу приступања Републике Србије Европској унији
децембар, 2021 arrow right pdf [3 MB]
SILC у Републици Србији: Методолошки оквир и анализа изабраних показатеља сиромаштва и неједнакости
децембар, 2021 arrow right pdf [2 MB]
Положај осетљивих група у процесу приступања Републике Србије Европској унији – положај особа које живе са HIV
децембар, 2021 arrow right pdf [305 KB]
Е2Е: Утврђивање институционалног оквира за успостављање Националне стандардне класификације занимања у Србији
децембар, 2021 arrow right pdf [709 KB]
Положај осетљивих група у процесу приступања Републике Србије Европској унији – положај националних мањина
децембар, 2021 arrow right pdf [174 KB]
Положај осетљивих група у процесу приступања Републике Србије Европској унији – положај миграната и тражилаца азила
децембар, 2021 arrow right pdf [219 KB]
Положај осетљивих група у процесу приступања Републике Србије Европској унији – положај деце
децембар, 2021 arrow right pdf [439 KB]
Положај осетљивих група у процесу приступања Републике Србије Европској унији – положај младих
децембар, 2021 arrow right pdf [456 KB]
Положај осетљивих група у процесу приступања Републике Србије Европској унији – положај старије популације
децембар, 2021 arrow right pdf [307 KB]
Положај осетљивих група у процесу приступања Републике Србије Европској унији – положај ЛГБТИ особа
новембар, 2021 arrow right pdf [164 KB]