Пише: Миодраг Почуч (Блог о социјалном укључивању)
На факултету сам научио да ако планирате градове за аутомобиле и саобраћај, добићете аутомобиле и саобраћај. Ако планирате градове за људе и места, добићете људе и места. Сходно томе, може се рећи и да ако планирате приступачан град за све – добићете приступачан град за све. Водећи се том мишљу, желим да вам пренесем искуство организације у којој радим, а која управо то настојала да спроведе у пракси.
Организација Центар “Живети усправно” од 2007. године “лобира” код локалних власти Новог Сада стварање приступачног окружења. Представници Центра инсистирали су на томе да се проблему приступи на мултидисциплинаран, холистички и системски начин, уважавајући разлике међу људима, примењујући концепт “дизајн за све” и препоруке EuCAN-а о којима сам писао у претходном блогу.
Крајем 2010. године, одлуком градоначелника Новог Сада, оформљен је локални Тим за приступачност и изабран координатор, с мандатом да израде локалну стратегију приступачности. Представници Тима и координатор изабрани су на основу препорука Градског већа, локалних јавних предузећа, градских управа и организација цивилног друштва, а на основу компетентности и могућности да утичу на решавање проблема.
Центар „Живети усправно“ је после тога реализовао већи број обука које су се односиле се на све чланове Тима за приступачност, укључујући и уже сараднике (проширени тим) и доносиоце одлука. Основни циљ обука био је изједначавање различитих нивоа знања и информисање појединаца о приступачности и “дизајну за све”.
Ради израде стратегије, Тим је организовао и састанке са грађанима, на којима су формиране три фокус групе, односно три најважније области стратегије: јавне површине и јавни превоз, објекти намењени јавном коришћењу, те информације и комуникације. У свакој групи разговарало се и о приступачности услуга/ма.
Током рада по наведеним фокус групама, идентификовани су и анализирани проблеми с аспекта приступачности, а коришћењем методе SWOT анализе приступило се дефинисању и разрађивању стратешких циљева. У тој фази, дата је могућност да се у рад сваке групе укључи шири круг заинтересованих институција, организација и грађана/ки с територије Новог Сада. На тај начин остварена је јавност рада, широка партиципативност у процесу израде плана и консезус шире јавности око идентификованих проблема и предложених циљева.
Завршетком текста стратегије, грађанима/кама и уопште широј јавности, дата је могућност јавног увида у њен садржај пре званичног усвајања документа у Скупштини града.
Стратегија обухвата територију Новог Сада и урађена је за период од 7 година (2012–2018.).
Реализација Стратегије приступачности Града Новог Сада представља „пионирски подухват“ у тој области на територији Србије и региона, а заснова је на моделу који препоручује Мрежа европског концепта за приступачност – EuCAN.
Дефинисани су кључни стратешки правци:
- Омогућити самостално и слободно коришћење јавних површина и јавног превоза за све грађане и грађанке у широј градској зони Новог Сада, без обзира на њихове физичке способности, сензорне и интелектуалне карактеристике или године старости,
- Обезбедити да сви грађани и грађанке имају једнаку могућност да без обзира на физичке способности, сензорне и интелектуалне карактеристике или године старости, самостално користе све јавне објекте у Новом Саду, под једнаким условима,
- Омогућити једнак приступ јавним информацијама, комуникацијама и услугама за све грађане и грађанке, без дискриминације по основу нечијег нивоа способности или знања.
(…)
Оставите коментар