Vlada republike SrbijeВлада Републике Србије

Jezici

Почела реализација пројекта „Унапређени равноправни приступ и завршавање предуниверзитетског образовања за децу којој је потребна додатна образовна подршка“

Објављено 04.11.2021.

Počela realizacija projekta „Unapređeni ravnopravni pristup i završavanje preduniverzitetskog obrazovanja za decu kojoj je potrebna dodatna obrazovna podrška“У Србији је је још увек много деце из осетљивих група, посебно деце са сметњама у развоју и /или инвалидитетом и деце из ромске заједнице, коју образовани систем у земљи настоји да интегрише у редовно образовање и школски систем. Као подршка процесу инклузије, 25. октобра су први потпредседник Владе Србије и министар просвете, науке и технолошког развоја Бранко Ружић, шеф Делегације Европске уније у Србији амбасадор Емануел Жиофре и директорка UNICEF-а у Србији Дејана Костадинова званично лансирали почетак пројекта „Унапређени равноправни приступ и завршавање предуниверзитетског образовања за децу којој је потребна додатна образовна подршка“.

Пројектом, вредним 4,7 милиона евра, пружиће се подршка инклузивном образовању кроз даљи развој законодавног оквира, едукацију просветних радника, побољшање квалитета учења, додатну подршку деци и наставницима у редовним школама кроз изградњу подстицајног окружења и набавку опреме за лакше учење, од које ће користи моћи да има око 1.000 деце којој је потрбна додатна подршка у образовању.

У Србији је процес трансформације образовања у инклузивно започет пре више од 10 година, ступањем на снагу Закона о основама система образовања и васпитања у септембру 2009. године, и већ је дао видљиве резултате. Данас је много већи број ромске деце и деце са сметњама у развоју која уче заједно са својим вршњацима, са њима склапају пријатељства, снаже и граде своје самопоуздање и осећај припадности заједници. Ипак, потребно је обезбедити већи степен подршке школама и наставницима да би се достигло пуно инклузивно образовање за сву децу и да би се деци пружила квалитетна додатна подршка.

„Образовне установе у Србији имају законску и професионалну обавезу да се прилагоде сваком појединачном детету, како би сваки ученик достигао свој максимални когнитивни, емоционални и социјални развој. Зато смо новом Стратегијом развоја образовања и васпитања до 2030. године пројектовали даљи правац развоја инклузивног образовања, а овим пројектом ћемо успоставити додатне механизме подршке који укључују различите професионалце, услуге, институције, приступе и начине рада“, рекао је први потпредседник Владе Србије и министар просвете, науке и технолошког развоја Бранко Ружић.

Европска унија већ дуги низ година подржава процес реформе образовања у Србији која је усмерена на повећање квалитета образовања и укључивања сваког детета у процес наставе и учења, и од 2003. године је уложила више од 100 милиона евра у овај сектор.

На церемонији потписивања, амбасадор Европске уније у Србији Емануел Жиофре нагласио је континуирану подршку Европске уније процесу реформи образовања у Србији. Он је навео да је у том процесу најважније обезбедити да свако дете има једнаке могућности да расте и развија се.

„Европска унија је поносна што доприноси унапређењу образовних могућности у Србији, јер сви морамо да имамо једнаке могућности и подршку током целокупног образовања. Овај пројекат, који ће досегнути најмање 10 одсто школа у Србији, директно ће омогућити даљи развој и унапређење инклузивног образовања. У сарадњи са Министарством и нашим партнерима у UNICEF-у, додатно ћемо ојачати инклузиван приступ националних политика и законодавства, уз подизање капацитета образовних институција и преко 5.000 професионалаца. Обезбеђивањем неопходних асистивних помагала ресурсним центрима, најмање 1.000 деце и ученика добиће разноврсну образовну подршку. Овај иновативни пројекат, вредан 4,7 милиона евра, део је шире подршке и партнерства Европске уније и Србије“, рекао је амабасадор Жиофре и додао да је овај догађај истовремено и део заједничке кампање Делегације Европске уније и Министарства образовања под слоганом „Знањем мењамо свет“, којом се представљају резултати реформе образовног система у Србији.

Доступно, квалитетно и праведно образовање може се постићи само ако су сва деца, укључујући и децу из осетљивих друштвених група, обухваћена школским системом које им пружа квалитетну подршку да науче оно што им је потребно за живот. Инклузивно образовање значи проналажење најефикаснијег начина да се сваком детету пружи пуна подршка да заједно са вршњацима учи и развија вештине које су му потребне да напредује. Инклузивно образовање захтева унапређење наставних метода и стратегија и залагање свих актера у заједници како би се свим ученицима, укључујући и оне којима је потребна додатна подршка, пружило праведно и партиципативно искуство учења и окружење које најбоље одговара њиховим потребама, захтевима и склоностима.

„UNICEF је дугогодишњи партнер Министарства просвете, науке и технолошког развоја у изградњи инклузивног образовања. Данас је наше партнерство још јаче захваљујући Европској унији која подржава овај значајан процес. Пројекат који започињемо ће обезбедити да деца са комплексним потребама у учењу добију неопходну подршку. Не смемо, међутим, заборавити да се инклузивно образовање не односи само на образовни сектор, него обухвата и институције здравствене и социјалне заштите, породице, пословни сектор. Само кроз удружене снаге и посвећеност свих актера могуће је остварити инклузију у образовању”, истакла је Дејана Костадинова, директорка UNICEF-а у Србији.

Пројекат „Унапређени равноправни приступ и завршавање предуниверзитетског образовања за децу којој је потребна додатна образовна подршка“ , који финансира Европска унија, током три године спровођења директно ће утицати на даљи развој и унапређење инклузивног образовања у Србији. Пројектом ће бити обухваћено минимум 10 одсто школа у Србији кроз јачање компетенција 4.000 стручњака из образовања и из других области, као и око 1.000 професионалаца из свих интерресорних комисија у Србији. Планирана је подршка развоју заједница професионалног учења и менторска подршка просветним радницима кроз модел-установе за инклузивно образовање, рад саветника-стручних сарадника, активности ресурсних центара и рад 20 мрежа инклузивног образовања у општинама које ће бити директно укључене у пројекат. Пројекат ће допринети оснивању три ресурсна центара и набавци асистивних технологија за подршку образовању ученицима са сметњама у развоју, а подржаће и рад Националне коалиције за инклузивно образовање.

Извор: www.mpn.gov.rs

Коментари

 
0

 Подели

Оставите коментар

Унесите коментар


Име


e-mail


website


Повезане вести

Билтен о социјалном укључивању

Архив билтена о социјалном укључивању

Актуелности > <

Калкулатор социјалних давања

Блог > <

Актуелни документи > <

Положај осетљивих група у процесу приступања Републике Србије Европској унији
децембар, 2021 arrow right pdf [3 MB]
SILC у Републици Србији: Методолошки оквир и анализа изабраних показатеља сиромаштва и неједнакости
децембар, 2021 arrow right pdf [2 MB]
Положај осетљивих група у процесу приступања Републике Србије Европској унији – положај особа које живе са HIV
децембар, 2021 arrow right pdf [305 KB]
Е2Е: Утврђивање институционалног оквира за успостављање Националне стандардне класификације занимања у Србији
децембар, 2021 arrow right pdf [709 KB]
Положај осетљивих група у процесу приступања Републике Србије Европској унији – положај националних мањина
децембар, 2021 arrow right pdf [174 KB]
Положај осетљивих група у процесу приступања Републике Србије Европској унији – положај миграната и тражилаца азила
децембар, 2021 arrow right pdf [219 KB]
Положај осетљивих група у процесу приступања Републике Србије Европској унији – положај деце
децембар, 2021 arrow right pdf [439 KB]
Положај осетљивих група у процесу приступања Републике Србије Европској унији – положај младих
децембар, 2021 arrow right pdf [456 KB]
Положај осетљивих група у процесу приступања Републике Србије Европској унији – положај старије популације
децембар, 2021 arrow right pdf [307 KB]
Положај осетљивих група у процесу приступања Републике Србије Европској унији – положај ЛГБТИ особа
новембар, 2021 arrow right pdf [164 KB]