Младе, високо образоване, дигитално писмене жене, са снажном мотивацијом да се усавршавају, развију бизнис и боље зарађују представљају нову генерацију предузетница у Србији и по овим особинама мало заостају за својим мушким колегама. Ипак, истраживање Центра за истраживање јавних политика показује да и у дигиталној сфери пословања постоји родни јаз који пре свега произлази из неједнакости које долазе из офлајн сфере – жене бирају области ангажовања које су мање плаћане због својих образовних профила и слабија су им знања из области предузетништва.
Нова генерација предузетница у Србији сматра дигиталне платформе бољим тереном за развој својих предузетничких амбиција и нема поверење у то да ће развити своје вештине и бити добро плаћена на традиционалном тржишту рада, показује истраживање Центра за истраживање јавних политика (ЦЕНТАР), под насловом „Родна нит дигиталног предузетништва: Смернице за економско оснаживање жена у економији знања“, које је 14. октобра 2019. године представљено на округлом столу у Прес центру УНС у Београду.
Ово истраживање, спроведено од новембра 2018. до маја 2019, обухватило је жене и мушкарце са истим или релативно сличним нивоом образовања и дигиталне писмености, који користе онлајн платформе као дефинисани канал за дигитално ангажовање и предузетништво.
„Мушкарци и жене у једнаком броју наводе као најважније мотиве за ангажовање на дигиталним платформама могућност примене флексибилних модела рада, добру зараду или зараду додатног новца. Такође, сви испитаници и испитанице високо вреднују могућност усавршавања постојећих или стицање нових вештина“, рекла је Бранка Анђелковић, програмска директорка ЦЕНТРА и главна истраживачица на пројекту. У дискусији о могућностима подстицања женског дигиталног предузетништва учествовали су представници Делегације Европске уније, Министарства привреде, истраживачке заједнице, донатора и саме дигиталне предузетнице.
Половина мушкараца и око 40 процената жена рекло је у истраживању ЦЕНТРА да раде на дигиталним платформама јер желе да покрену сопствени бизнис. „Ови подаци нам недвосмислено указују на то да за разлику од традиционалног предузетништва, дигитално предузетништво карактерише једнак степен преузимања ризика и проактивног приступа код мушкараца и жена“, рекла је Тања Јакоби, извршна директорка ЦЕНТРА.
Ипак, упркос сличној стартној позицији, између жена и мушкараца у дигиталној сфери пословања постоји родни јаз и он пре свега произлази из неједнакости које долазе из офлајн сфере – жене бирају области ангажовања које су мање плаћане због својих образовних профила (као што су превођење и држање часова страних језика, итд.) и слабија су им знања из области предузетништва. Такође, налази показују да је женама приступ социјалној заштити битнији него мушкарцима. Да би остварили та права дигитални радници/е у Србији или задржавају радни однос у офлајн сфери, или знатно ређе него мушкарци региструју предузетничку радњу или фирму.
Нови акциони план за спровођење Националне стратегије за родну равноправност за 2019. и 2020. годину препознаје потребу повећања компетенција жена у ИКТ сектору, обуку жена у програмирању и развоју сопственог онлајн бизниса. Истраживање ЦЕНТРА и пракса Удружења пословних жена (УПЖ), главног партнера на пројекту, показују да је ове мере потребно допунити развијањем родно сензитивних обука за писање бизнис планова, вођења књиговодства, развој и управљање бизнисом и стицања меких вештина неопходних за вођење како традиционалног тако и дигиталног предузетништва.
У програме за субвенционисање бизниса треба укључити предузетнике у паушалном режиму опорезивања у којем су жене (у традиционалном и дигиталном предузетништву) много више заступљене него међу привредним друштвима и наставити са подстицајима за развој женског иновационог предузетништва. Поред директних субвенција, кроз друге инструменте (пореску политику и друго) треба подстаћи приватне провајдере – акцелераторе, хабове, co-working просторе – да развијају програме за жене. Један од добрих примера је Impact Hub из Београда.
Пројекат „DEA – Буђење дигиталног предузетништва – од нових облика рањивости на тржишту рада до економски оснажених жена” подржала је Агенција Уједињених нација за родну равноправност и оснаживање жена у Србији (UN Women) у оквиру пројекта „Кључни кораци ка родној равноправности”, који финансира Европска унија.
Центар за истраживање јавних политика (ЦЕНТАР) чини група иновативних истраживача/ица и дигиталних ентузијаста/киња који промишљају будућност рада у Србији, инклузивну безбедност и стварање одрживих партнерстава усмерених ка друштвеним променама. Циљ ЦЕНТРА је да постане референтна тачка цивилног друштва у сагледавању изазова са којима се Србија сусреће у дигитално доба у областима будућности рада, безбедности и социјалног капитала. Истраживаче ЦЕНТРА можете контактирати на e mail office@publicpolicy.rs и на телефон 381 11 303 73 64, сваког радног дана од 10 до 17 h.
Више о пројекту DEA сазнајте на www.publicpolicy.rs
Оставите коментар