Како најбогатији људи у Србији одлучују коме ће донирати новац? Где лежи њихова мотивација да помажу друштву и које препреке их спречавају да у будућности буду још хуманији?
Ово су само неке од тема укључене у Истраживање о филантропским активностима појединаца који поседују капитал високе вредности у Србији, које је представљено на недавно одржаном Форуму социјалних иновација – #SIF2019. Реч је о првом истраживању ове врсте код нас, које је Смарт колектив спровео радећи интервјуе са особама из домаћег пословног света чија процењена вредност ликвидних финансијских средстава превазилази 500.000 америчких долара.
Главна мотивација за филантропска давања имућних појединаца је осећај одговорности према друштву и жеља да врате макар део вредности коју су створили бавећи се предузетништвом, а новац најчешће издвајају за помоћ деци, младима и угроженим групама, у областима као што су образовање и социјална и здравствена заштита.
Подршка образовању односно улагање у знање представља важан, а код неких испитаника и кључни део њихове визије бољег друштва. Додатни мотив је увереност појединих саговорника да им је управо знање омогућило да достигну велике пословне успехе, те да, за разлику од капитала, представља „растућу вредност” која дугорочно може осигурати економски, културни и духовни просперитет друштва. Посебно битна је и подршка младим талентима, којима се, иако представљају велики потенцијал за развој друштва, не указује довољна пажња, и у које се недовољно улаже.
Због бојазни од злоупотребе средстава, српски филантропи су неповерљиви према посредничким организацијама, па се чешће одлучују да средства дистрибуирају директно ка корисницима/ама помоћи и за ту сврху оснивају фондације и друга формална тела унутар компанија у њиховом власништву.
Саговорници су уверени да постоји простор да се кроз стимулативне законске мере, попут укидања пореза на додатну вредност на донације хране или укидања опорезиваног износа за стипендије ученика/ца и студената/киња, мотивише још већи број компанија и имућних појединаца да помажу друштву.
Истраживање је спроведено у оквиру Пројекта за унапређење оквира за давање, који финансира USAID, а спроводи Коалиција за доброчинство коју предводи Фондација „Ана и Владе Дивац”, а додатно чине Траг Фондација, Catalyst Balkans, Смарт Колектив, Српски филантропски форум, Форум за одговорно пословање и Привредна комора Србије.
Извор: smartkolektiv.org
Оставите коментар