Пише: Сања Денић (Блог о социјалном укључивању)
Све више зависимо од савремених компјутерских технологија и њена употреба постала је неизоставни део свакодневних активности. А због чега смо зависни од технологије, шта нам она то омогућава?
Омогућава нам лак приступ информацијама, знањима. А та лака доступност информацијама је оно што мења друштво и због чега оно постаје дигитално. А информације су доступне помоћу информационо-комуникационих технологија. И ми хтели, не хтели, чланови смо тог дигиталног друштва, јер заступљеност савремених технологија у нашим свакодневним активностима, мења наш:
- начин образовања,
- начин рада,
- начин забаве,
- начин комуникације.
Али нису сви чланови друштва укључени у дигитално друштво, та искљученост из дигиталног друштва значи бити маргинализован, односно имати смањене могућности за радом, образовањем, забавом и комуникацијом.
Превазилажење препрека приступа информацијама представља циљ дигиталне инклузије, односно, омогућавање да у благодетима дигиталног друштва учествују сви њени чланови. А да би дигитална инклузија била остварљива неопходан је:
- Приступ компјутеру и интернету,
- Дигитална писменост,
- Прихватање дигиталног друштва.
А да ли је дигитална инклузија деце са сметњама у развоју овако једноставна, да ли зависи од истих фактора?
Инклузија представља превазилажење препрека која онемогућавају успешно укључивање у друштво и друштвене токове. Па да видимо на које то препреке дете са сметњама у развоју може наићи приликом своје дигиталне инклузије.
ПРИСТУП КОМПЈУТЕРУ детету са сметњама у развоју није тако једноставан као што је нама. Ми приступачност компјутеру схватамо здраво за готово, олако. Довољно је да седнемо за компјутер, узмемо компјутерски миш, тастатуру и уласком у нпр. WORD направимо неки потребан документ. Али код детета са сметњама у развоју то није тако једноставно, оно наилази на препреке у самом приступу компјутеру, а те препреке се могу превазићи:
- ИЗБОРОМ АДЕКВАТНОГ УЛАЗНОГ УРЕЂАЈА
Избор адекватног средства компјутерске асистивне технологије који ће детету са сметњама у развоју омогућити манипулисање компјутером и свим његовим садржајима. А та средства могу бити уређаји који сумулирају функцију компјутерског миша, или прилагођене тастатуре.
- ПРИЛАГОЂАВАЊЕ КОМПЈУТЕРА, односно ОПЕРАТИВНОГ СИСТЕМА
Поред избора адекватног улазног уређаја неопходно је прилагођавање самог компјутера, односно оперативног система, што ће омогућити лакше перципирање садржаја, лакшу манипулацију компјутерским садржајима, улазним уређајима; без обзира да ли се ради о прилагођавању брзине кретања курсора, његове величине, додавању трага како би био лакши за праћење, или мењење изгледа радне површине, односно десктопа компјутера, као што је промена боја радне површине и то употребом оне комбинације боја које дете најбоље перципира, повећање садржаја, икона…
- ПРИЛАГОЂАВАЊЕ ИЗЛАЗНИХ ПОДАТАКА
Прилагођавање излазних података значи прилагођавање информација које се помоћу компјутера доступне. Компјутерски програми са корисником комуницирају углавном помоћу текстуалних порука, што код детета које не зна да чита, или не види нема никакву вредност, односно оно такву информацију неће разумети, али се може користити синтетизатор говора који сваку текстуалну информацију претвара у аудио поруку.
(…)
Оставите коментар