Vlada republike SrbijeВлада Републике Србије

Jezici

Програм за младе ЕУ још никог није запослио

Објављено 15.04.2015.

coins - ilustracijaЕвропски ревизорски суд (ECA), који је одговоран за надзор иницијативе Гаранције за младе, признао је да још није пронашао ниједну младу особу која је нашла посао кроз тај програм. Ревизори након прве контроле указују да им неке чланице ЕУ нису пружиле никакве а неке су дале само оскудне податке о трошењу новца из буџета ЕУ за програм за младе. Циљ иницијативе је да што више младих људи добије посао пошто стопа незапослености млађих од 25 година у чланицама ЕУ највише погођеним кризом премашује 50% а у бројним земљама је изнад 30%. Истовремено представници младих упозоравају да стажирање не може и не треба да замени прави посао, већ да помогне младима у грађењу каријере.

У првом извештају Европског ревизорског суда о иницијативи за запошљавање младих, чији је циљ да се младима нађе “квалитетан” посао у року од четири месеца од како постану незапослени, ревизори су упозорили и на ризике за примену програма.

Иницијатива је покренута као одговор на све мање изгледе младих да нађу посао због кризе у зони евра.

ЕУ је из буџета за иницијативу за младе за период 2014-20. определила 12,7 милијарди евра, а земље чланице треба да обезбеде додатна средства.

Илиана Иванова, задужена у Суду за извештај, рекла је да ECA не зна како је до сада употребљен највећи део предвиђених средстава. Она каже да девет чланица Европске уније није пружило никакве информације а преостале су то учиниле са више или мање детаља.

Извештаје о трошењу новца за програм за младе нису доставиле Естонија, Шпанија, Финска, Ирска, Луксембург, Малта, Пољска, Шведска и Велика Британија.

Као ризике за спровођење иницијативе Гаранције за младе ревизори су убројили мањак средстава и информација, непрецизну дефиницију “квалитетног” посла и недовољан надзор над програмом.

Први ризик повезан је са опасношћу неефикасног финансирања и недовољних информација о потенцијалној глобалној цени примене иницијативе широм ЕУ.

Према процени Међународне организације за рад (МОР), цена примене шеме могла би да достигне 21 милијарду евра годишње.

Примена иницијативе праћена је у пет чланица ЕУ – Француској, Ирској, Италији, Литванији и Португалији. Иако је Европска комисија то од њих тражила, ниједна земља није доставила процењену цену структурних реформи потребних да се програм за младе спроведе.

Следећи ризик носи дефиниција “високо квалитетног” посла. Како објашњава Иванова, постоји ризик да неке компаније извуку користи из шеме тако што ће користити младе као извор јевтине радне снаге.

Последњи ризик носи чињеница да је праћење програма и извештавање о њему од стране Комисије неадекватно, упозорила је Иванова, пренео је EurActiv.com.

До сада је Европска комисија пружила подршку чланицама ЕУ да успоставе националне шеме Гаранције за младе али није спровела процену ефеката, нити је израчунала трошкове и корист, иако је то стандардна процедура.

Мада се Гаранције за младе можда чине као скупа иницијатива, алтернатива су јој много већи трошкови за бенефиције по основу незапослености који се процењују на 153 милијарде евра годишње или више од 1% бруто домаћег производа (БДП) ЕУ и то искључујући социјалну димензију у случају када је много младих људи без посла током дужег времена.

Шири и критичнији извештај Европског ревизорског суда о програму Гаранције за младе очекује се на лето.

Стажирање не може да замени посао

Истовремено представници младих из ЕУ упозоравају да стажирање не може и не треба да замени “прави” посао.

Председница Европског форума младих Јохана Ниман (Johanna Nyman) рекла је недавно за EurActiv.com да стажирање “треба да пружи младима искуство учења, са добрим надзором и вођством”.

Стажирање треба да буде позитивно и подстицајно, с могућношћу да допринесе развоју каријере и, у идеалним условима, резултира запошљавањем по истеку.

“Квалитетно стажирање треба да буде структурисано, да садржи смернице супервизора и ментора, практиканти треба да добију уговор и, уколико је то стажирање изван образовног система, морају да буду плаћени. Морамо да спречимо да стажирање буде замена за прави посао. Оно треба да буде одскочна даска за посао”, истакла је Ниман.

Форум је недавно објавио и Водич за послодавце за квалитетно стажирање који укључује оруђа и праксе које могу да се користе у свакој организацији, без озбира на националне особености чланица ЕУ.

Европски форум младих је платформа која представља 99 организација младих из Европе.

Извор: EurActiv.rs

Коментари

 
0

 Подели

Оставите коментар

Унесите коментар


Име


e-mail


website


Повезане вести

Билтен о социјалном укључивању

Архив билтена о социјалном укључивању

Актуелности > <

Калкулатор социјалних давања

Блог > <

Актуелни документи > <

Положај осетљивих група у процесу приступања Републике Србије Европској унији
децембар, 2021 arrow right pdf [3 MB]
SILC у Републици Србији: Методолошки оквир и анализа изабраних показатеља сиромаштва и неједнакости
децембар, 2021 arrow right pdf [2 MB]
Положај осетљивих група у процесу приступања Републике Србије Европској унији – положај особа које живе са HIV
децембар, 2021 arrow right pdf [305 KB]
Е2Е: Утврђивање институционалног оквира за успостављање Националне стандардне класификације занимања у Србији
децембар, 2021 arrow right pdf [709 KB]
Положај осетљивих група у процесу приступања Републике Србије Европској унији – положај националних мањина
децембар, 2021 arrow right pdf [174 KB]
Положај осетљивих група у процесу приступања Републике Србије Европској унији – положај миграната и тражилаца азила
децембар, 2021 arrow right pdf [219 KB]
Положај осетљивих група у процесу приступања Републике Србије Европској унији – положај деце
децембар, 2021 arrow right pdf [439 KB]
Положај осетљивих група у процесу приступања Републике Србије Европској унији – положај младих
децембар, 2021 arrow right pdf [456 KB]
Положај осетљивих група у процесу приступања Републике Србије Европској унији – положај старије популације
децембар, 2021 arrow right pdf [307 KB]
Положај осетљивих група у процесу приступања Републике Србије Европској унији – положај ЛГБТИ особа
новембар, 2021 arrow right pdf [164 KB]