Идеја зачета на студентским вежбама омогућила је студентима Више струковне школе за менаџмент и пословне комуникације из Сремских Карловаца да се упознају са социјалним предузетништвом, победе на националном такмичењу и отпутују у Беч где су поделили искуства са колегама из Европе.
Горан Остојић, предавач три предмета на Вишој струковној школи за менаџмент и пословне комуникације из Сремских Карловаца признаје да о социјалном предузетништву и друштвеном ангажовању није знао пуно.
– Ја нисам знао готово ништа, а моји студенти још мање, признаје уз осмех.
Све док се није укључио у такмичење „Social Impact Award” о коме су прве информације стигле од представника студентског парламента.
У оквиру вежби студије случаја – пројектовања угоститељског објекта на основу локалних карактеристика, градића на обронцима Фрушке горе, што је уобичајена метода – Горан је од академаца тражио да конкретније испитају потребе тржишта. Током 15 недеља зимског семестра осмишљавали су какав би локал могао да буде отворен. Истовремено су установили да је све више старог становништва у граду, а да млади због посла одлазе у оближње Нови Сад и Београд, па баке и деке остају сами. Ту је препозната копча, понајвише заслугом студенткиње Наташе Миленковски, па се искристалисала идеја о експрес ресторану са доставом хране за стара лица на територији Сремских Карловаца и околине. Пријавили на такмичење друштвеног предузетништва, назвавши пројекат „Студенти заједници” . У тиму су Ђорђе Петровић, Војин Јовичић, Душан Убипарип и Јован Блануша, Наташа и професор Горан.
– Прво смо се обратили службама општине, организацијама која раде са пензионерима: Црвеном крсту, удружењима пензионера, слепих и слабовидих, особа са дијабетесом, Савезу инвалида рада. Потом смо анализирали податке са пописа, прича Горан Остојић.
У време летњег распуста, када већина студената након испитног рока и стеченог услова оде на одмор или на професионалну праксу, петоро младих Карловчана је анкетирало старије суграђане. Редовно су се састајали да размене информације, ишли на састанке са менторима…
Позитивни одговори више од 200 анкетираних пензионера и чланова њихових породица, који су изјавили да би радо куповали домаћа јела, били су мотив да у новој школској 2015/2016. години чланови тима још озбиљније раде.
– Одредили смо јеловник базиран на поврћу и месу, одабрали смо да амбалажа буде по стандардима HACCP-а, одлучили да цене не буду високе. Изненадио нас је, међутим, одговор већине пензионера да желе сами да долазе у објекат, а не да им се храна испоручује, каже Горан и открива да би одмах могли почну спремање хране у кухињама Факултета или Црвеног крста. Међутим, желе да сачекају. У фази су регистровања удружења и потрудиће се да прикупе средстава и опреме сопствену кухињу. План је да то остваре до маја или јуна 2017.
Двадесетогодишња Наташа признаје да јој је најдражи тренутак био када су крајем септембра на националном финалу у Београду проглашени једним од три равноправна победника.
– Тек нам је награда показала да смо све време били на правом путу.
Награђени су са 1.500 евра почетног капитала и вишедневним боравком у Бечу, на међународној конференцији овог највећег европског студентског такмичења за друштвено предузетништво. Признају да им је помогло и то што су упознали људе који су пионири социјалног предузетништва у Србији. Препознавали су у њиховим примерима недоумице и страхове које су и сами имали. У Бечу су видели да потешкоћа има и у богатијим државама, али да су воља и решеност да се дође до циља кључни за успех.
Како је време одмицало, све више студената се распитивало како да се прикључи. Због пропозиција, међутим, то није било могуће. Зато ће једна од активности удружења бити упознавање студената са социјалним предузетништвом.
– Угоститељство нам је струка и о тој области највише знамо, а кроз ово такмичење добили смо нова сазнања. Сада на потпуно другачији начин размишљамо о старијим суграђанима, искрен је професор Остојић.
Наташа Миленковски додаје да чак и ако је посао одведе из Карловаца, остаје укључена у тиму „Студенти заједници”.
– Користићемо све погодности савремене комуникације, одговара.
„Social Impact Award” је такмичење студентских идеја које се претварају у прави бизнис, а основано је од стране Универзитета за бизнис и економију из Беча и Impact HUB-а, 2009. године. Од свих пријављених пројеката 60% буде реализовано, а 35% у одређеном временском року почне да остварује приходе. Циклусом из 2016. године обухваћено је 460 идеја, у чијем формулисању је учествовало више од 3.800 студената из десет земаља. У Србији је „Social Impact Award” присутан од 2014. године, а спроводи га Удружење „Разливалиште” у сарадњи са Министарством омладине и спорта и партнерима („Кока Кола Хеленик Србија”, Ерсте банка, Impact Hub, Смарт колектив.)
Оставите коментар