Пише: Сања Денић (Блог о социјалном укључивању)
“Тастери омогућавају савладавање начина учења насупрот савладавању осећања беспомоћности.“, Sallivan i Lewis (2000).
Савладавање рада на рачунару помоћу тастера омогућава детету са сметањама у развоју самостално коришћење рачунара, а самим тим и самостално организовање и одлучивање о активностима слободног времена, што доводи до емотивног задовољства, повећавања самопоуздања и задовољства због самосталности у раду и свакодневним активностима, такође се развија и пажња, аудитивна и визуелна перцепција, схватање узрока и последице…
Представљене фазе намењене су савладавању рада на рачунару помоћу тастера деци која због својих развојних сметњи могу да савладају рад са само једним или два тастера. Али се ове фазе могу користити и као почетак, односно, увод у савладавању рада са четири и више тастера, код деце са моторичким сметањама.
Наредне фазе савладавања рада на рачунару помоћу тастера представљају фазе које су преузете из приручника “Switch Progression Road Map” из 2011. године, аутора Ian Bean-а.
Почетне фазе намењене су усмеравању пажње детета на дешавање на екрану, развијању интересовања за рачунар, савладавању узрочно-последичних веза, откривању да се непосредна околина може контролисати, и тек када се то савлада прелази се на савладавање самосталне игре помоћу тастера.
- УЧИНИ ДА СЕ НЕШТО ДЕСИ
Ова фаза усмерена је на откриће детета да манипулацијом тастера може довести до неког дешавања/активности на екрану монитора.
ПРИТИСНИ И ЗАДРЖИ
Ово је најједноставнији начин савладавања фазе „Учини да се нешто деси!“ у којој докле год дете држи тастер притиснутим, на екрану монитора се нешто дешава.
ПРИТИСНИ И ПУСТИ
Једним притиском тастера долази до активирања анимације која траје одређени временски период.
ПРИТИСНИ ИЗНОВА
У овој фази неопходно је да дете изнова и изнова притиска тастер како би се активност на екрану монитора дешавала. Уколико нема притискања тастера, нема ни активности/дешавања.
- ИГРА СА ДВА ТАСТЕРА
Фаза „Игра са два тастера“ усмерена је на откривање, односно процену да ли је дете способно за манипулацију са два тастера или ће даље оспособљавање бити усмерено на рад са једним тастером.
УКЉУЧИ/ИСКЉУЧИ
Ова фаза подразумева активности у којој тастери имају у потпуности различите функције, односно активирање и заустављање игрице. У овој фази дете почиње да контролише активности на екрану монитора.
(…)
Текст “Тастери” Сање Денић у целини можете прочитати на Блогу о социјалном укључивању.
Оставите коментар