„Дете са физичким или менталним сметњама треба да ужива пун и квалитетан живот у условима који обезбеђују достојанство, унапређују самопоуздање и олакшавају његово активно учешће у заједници.“ – Конвенција УН о правима детета, члан 23
Тања је девојчица која има 15 година и која похађа седми разред Основне школе „Љупче Шпанац“ у Белој Паланци. Живи у селу Моклиште, недалеко од Беле Паланке, са мајком и шесторо браће и сестара. Отац јој је пре неколико година након болести преминуо. Тањина породица живи од социјалних давања и од помоћи локалне самоуправе. Животне околности су додатно изазовне са Тању, јер је она особа са сметњама у развоју. Услед интелектуалних ограничења, Тања не успева да, попут њених вршњака, самостално прати наставу у школи. До прошле године, похађала је Клуб за пружање едукативних садржаја за децу и омладину са сметњама у развоју, чији програм припрема и организује локално удружење „Те Деум“, али рад Клуба је услед епидемиолошке ситуације привремено обустављен. Тањи боравак у Клубу веома недостаје и нада се да ће се убрзо тамо вратити.
Међутим, Тања је у међувремену постала једна од корисница услуге Лични пратилац детета, развијене у оквиру пројекта „Заједно до циља“ који локална самоуправа Бела Паланка реализује у сарадњи са Удружењем „Те Деум“.
У разговору са Тањиним личним пратиоцем сазнајемо да Тања од предмета највише воли физичко, ликовно и музичко. Од када је постала корисница ове услуге, Тања са више лакоће и ентузијазма приступа школским обавезама, а посебно воли када јој лични пратилац нешто нацрта, а она потом обоји. Када је у питању школско градиво из математике, физике и хемије, њему се не радује, али уз помоћ и подршку наставника и личног пратиоца и ови домаћи задаци се успешно завршавају. Наставу похађа по Индивидуалном образовном плану који је прилагођен њеним могућностима.
Према речима њене маме, од када је постала корисница ове услуге, кући долази насмејана. Тања уз подршку успешно и са задовољством обавља школске обавезе, а посебно јој прија дружење и боравак у колективу са вршњацима. Тренутно је на онлајн настави, али каже да једва чека да пође у школу и да се врати у своју школску клупу. Управо то највише сведочи о помаку који је постигнут у комуникацији девојчице са вршњацима и предметним наставницима, као и напретку у њеном интелектуалном развоју, који је резултат редовног похађања школе.
Тања је такође редовна на радионицама у оквиру Школе социјалних вештина, која је успостављена у оквиру истог пројекта. Ту је, према речима личног пратиоца, опуштенија и слободнија него када је у школи. Лако склапа познанства и пријатељства са осталом децом. Највише воли да игра друштвене игре, а посебну радост јој причињава да изађе испред табле и црта. Воли да објашњава шта представља њен цртеж и каже да би волела да постане учитељица када порасте. Приметно је да је Тања већ након неколико радионица у оквиру Школе социјалних вештина постала много отворенија и да сада лакше и сигурније исказује своје емоције, потребе и жеље.
Драгана Јеврић, психолошкиња из Удружења „Те Деум“, сматра да је овај пројекат изузетно значајан. „За развој деце је посебно важно да науче како да препознају себе и поштују своје и туђе потребе. Самопоштовање и сигурност у себе чине да суочавање са потешкоћама и изазовима свакидашњице буде много лакше и мање стресно. Полазници и полазнице Школе социјалних вештина неће научити како да реше све животне изазове, али ће добити алате како да одрасту у особе које имају самопоуздање и које су изнад свега задовољне“, говори нам Драгана.
За децу кориснике услуге Лични пратилац детета, као и за осталу децу из опште популације, значајно је да развијају основне вештине социјалне интеракције и асертивне комуникације. Слушање, тражење помоћи, конструктивно решавање проблема и учење из грешака представљају кључне социјалне вештине. Превасходни циљ програма ове Школе јесте да се препознају и развијају постојећи потенцијали и квалитети детета, као и да се у стимулативној средини подстакне интелектуални, емоционални и социјални развој детета.
Подршка деци са сметњама у развоју и инвалидитетом, али и њиховим родитељима, представља веома сложен и вишеслојан процес. Свако дете и сваки родитељ представљају нови изазов када се дефинишу проблем, постављају циљеви и промишљају и планирају најкориснији и најподстицајнији начини за развој детета и родитеља.
***
Ова успешна прича настала је у оквиру пројекта „Заједно до циља“, који спроводи Општина Бела Паланка у сарадњи са Удружењем „Те Деум“ у оквиру Програма локалних иницијатива за социјално укључивање и смањење сиромаштва – Подршка развоју иновативних модела за социјално укључивање LIP 2 којим координира Тим за социјално укључивање и смањење сиромаштва Владе Републике Србије (SIPRU) уз подршку Влада Швајцарске.
Оставите коментар