Пише: Јелена Шапић (Блог о социјалном укључивању)
Током новогодишњих празника настојимо да обрадујемо и изненадимо драге људе бирајући специјалне поклоне за њих. На листама за куповину налазе се ствари за које знамо да воле или да су им потребне како би били срећнији, здравији и задовољнији у наредној години. Ове листе су, у последњих неколико година, проширене различитим дигиталним производима који треба да олакшају свакодневну рутину и унапреде квалитет живота.*
Тако се на новогодишњим листама могу наћи најновији модел паметног телефона, паметни сат, паметне справе за вежбање (као што су нове верзије траке за трчање, или интерактивни уређаји за вежбање у облику огледала), претплата на омиљене апликације (wellness програми, mindfullness, или streaming платформе), кухињски уређаји са Wi-Fi конекцијом, безбедносне камере или кућни гласовни асистенти (енг. home voice assistant).
Сви ови уређаји и апликације су промовисани кроз визуру квалитетнијег и ефикаснијег начина живота. Најновији паметни телефони су опремљени моћним батеријама које трају више него раније и камером која помера границе у погледу квалитета фото и видео записа. Паметни сат омогућиће нам да не пропустимо ниједну поруку или имејл, одговоримо на позив и када нам телефон није у близини, а додатно ће се постарати да добијемо преглед рада срца и квалитета сна. Паметне справе за вежбање и апликације ће, не само мерити колико смо калорија потрошили, већ ће резултате претворити у низ бројева и индекса како бисмо наставили трку против себе и других корисника. Кухињски уређаји повезани са Wi-Fi помоћи ће нам да их покренемо једним кликом из друге собе или ћемо добити аутоматску поруку да је веш машина завршила са прањем. Камера на улазним вратима помоћи ће да простор за становање буде безбеднији, а кућни гласовни асистенти уштедети време ручне претраге временске прогнозе, одговарајуће плејлисте или подешавања аларма за наредни дан.
Но, која је (невидљива) цена ове удобности?
Као што овај кратак преглед показује, дигитални (паметни) уређаји прикупљају и обрађују наше врло личне (или приватне) податке на основу којих, машинским учењем, изводе закључке о нашем понашању. Корисници могу имати никакве или ограничене информације шта се тачно дешава са њиховим подацима, где се складиште и ко им може приступити (или коме су доступни).** Даље, ови производи утичу на наше понашање, па неретко је резултат све веће онлајн присуство које може имати последице на свеукупно психичко и физичко здравље. Поред прикупљања осетљивих података, паметни уређаји се налазе у нашим приватним просторима. Тако, кућни гласовни асистенти су „спремни“ да слушају све време, а неки од њих имају и уграђене камере које прате кориснике док се крећу у свом простору. Медији су известили да су гласовни асистенти снимали гласове преко милион деце у Америци без сагласности родитеља или старатеља, које компанијама онда омогућавају праћење коришћења уређаја и прикупљање низа детаља о њиховом животу, укључујући и питања која су поставила „свезнајућем“ асистенту. Имајући у виду обим и тип података, као и присутност у свакодневном животу, не чуди да су паметни уређаји описани и као надзирујући поклони.
Напослетку, уз бригу о приватности треба напоменути и шире социо-еколошке последице развоја ових производа. Истраживања показују да израда једног уређаја који се касније користи као гласовни асистент подразумева екстракцију ретких руда и метала као што су кобалт и литијум, чији се финални производи (нпр. батерије) не могу рециклирати. Радници у рудницима, међу којима су деца и од седам година старости, раде у лошим условима (често изложени и насиљу, изнуди и застрашивању) за дневницу од једног долара. Додатно, анализе су показале да тренирање једног машинског модела – на основу којег се касније врши обрада података – прави угљенични отисак као 125 повратних летова између Њујорка и Пекинга.
Имајући у виду ове податке, не можемо, а не запитати се да ли нам је најновији модел телефона или фрижидер повезан са Wi-Fi мрежом заиста иновација која мења свет набоље.
Стога, ове године, пре куповине паметних уређаја, размислите два пута да ли желите да их дарујете драгим људима. Уколико се одлучите за њихову куповину, предочите будућим корисницима обе стране слике како би их савесно и одговорно користили, а што да не, наредне године и захтевали сврисходне и одрживе технолошке иновације.
——-
*Инспирисано епизодама овог и овог подкаста
**Док је приватност корисника предмет GDPR-а, корисници ван ЕУ се суочавају са проблемима коме да се обрате и како да приступе својим подацима.
***
Текст „Технологија између иновације и надзора” изворно је објављен на Блогу о социјалном укључивању. Остале блогове Јелене Шапић можете прочитати овде.
Уколико желите да прочитате и текстове других аутора/ки Блога о социјалном укључивању, кликните на линк.
Оставите коментар