Пише: Предраг Матовић (Блог о социјалном укључивању)
У младима се крије неизмерна енергија, тренутно успавана, са дебелим слојем патине која је прекрива.
Дуги низ година са ученицима из Техничке школе у Младеновцу учествујем у програму „Достигнућа младих у Србији“. Мноштво ученика је прошло кроз разне облике свог предузетничког учења.
Наше укључивање у програм почело је са ученичком компанијом и рачунарском симулацијом MESE (интерактивна компјутерска симулација у којој се доносе критичне економске и менаџерске одлуке; у оквиру симулације ученици имају прилику да управљају предузећем и такмиче се са другим тимовима).
Први сусрети, прве приче, буђење нових идеја у главама ученика, протицали су кроз мотивисање ученика да у себи открију своје скривене способности. Оно што им се посебно свидело је осећај да од њих много тога зависи. Њихов успех зависиће само од тога колико енергије, воље, рада, учења уложе у своје усавршавање! Постоји, наравно, и доза среће у свему томе.
После само пар месеци од укључења у програм компјутерске симулације вођења предузећа, Саша и Милош, тада ученици другог разреда, улазе у финале националног такмичења MESE. Финале им је омогућило три предивна дана на Јастрепцу, дружење са феноменалним вршњацима из Кикинде, Прокупља, Лесковца оставила су неизбрисив траг у њима, а и осталим ученицима из одељења.
Следећа школска година започиње новим изазовима. Ученици покрећу ученичку компанију која се бавила пружањем фотографских и видео услуга за пригодне датуме. Та компанија ће у наредне две године урадити доста тога и оставити велики траг у школи. Тимски рад, међусобно поштовање, уважавање, сарадња, стварање и реализација идеја, развијали су у њима много тога осим самог предузетништва. Компанија са успехом учествује у Београду на представљању свог рада.
Већ друге године од укључивања у MESE, три екипе учествују у финалу, а Далибор и Милош освајају треће место.
У трећој години њиховог учешћа Бојана и Дарко остварују наш први пласман у европско полуфинале. У програму је учествовало више од половине одељења, као и ученици из других одељења. Упоредо са развојем предузетништва приметан је био и њихов напредак у школи. Успех у једном делу њиховог рада је будио жељу у њима за успехом у свим областима школског живота. Развијали су другарство, сарадњу.
Дође смена генерација. Једни ученици завршише средњу школу, неки други дођоше у њу. Нови ученици, нови изазови. Упознавање са школским обавезама, а наравно и са ваннаставним активностима, уз обавезно стално мотивисање, допринели су да је нова генерација ученика наставила са успешним предузетничким ангажовањем. Посебно су се истицали у менаџерским симулацијама, анализи пословних извештаја, прављењу стратегија за развој предузећа.
Успех долази после вредног рада и ученика и наставника. Урош и Филип у европском финалу менаџерске симулације “Банке у акцији” освајају шесто место! (“Банке у акцији” је програм – компјутерска симулација која упознаје ученике са принципима банкарске индустрије и изазовима успешног пословања у конкурентној средини). Након недељу дана, други тим, Давид и Филип освајају прво место у Србији у менаџерској симулацији “Титан” (“Титан” је програм који је наследио MESE као унапређена верзија), а у исто време Урош и Филип освајају прво место у менаџерској симулацији “Банке у акцији”! Какав је то дан за ученике био! Ни пропуштен концерт Гоблина, ни пропуштено финале Лиге шампиона, ни невреме које нас је задесило, није могло да помути радост и срећу ученика! Дугогодишњи рад се исплатио! Схватили су и научили да сваки рад за који знају како треба да се обави сигурно доводи до резултата.
Наредне школске године неки нови ученици избијају у први план. Бранислав и Никола освајају прво место у Титан-у испред Давида и Филипа. А одмах после матурске вечери Бранко и Немања освајају прво место у Европи у симулацији “Банке у акцији” у конкуренцији са 392 тима из 23 земље. Те године проглашен сам за наставника године у програму „Достигнућа младих у Србији“.
Почиње нова школска година. Бранислав и Никола, тада матуранти, поново освајају прво место у симулацији “Титан”.
И нове генерације које су дошле у школу са великим жаром се укључују у нове облике предузетничког образовања, као нпр. социјално предузетништво. Са великим задовољством пратим њихову велику енергију, жар, борбеност коју исказују при налажењу идеја, развоју и реалзацији истих. То више нису успаване особе, већ веома креативни млади људи!
Овај програм ми је омогућио да са ученицима сарађујем не само кроз редовну наставу, већ и кроз бројне ваннаставне активности. Трудио сам се у њима развијам критичност, аналитичност, креативност, упорност, тимски дух и много тога другог. Ученици, без обзира на успех у школи, су се веома одговорно односили према обавезама. Огромна количина позитивне енергије им је омогућила да у свакодневном раду у школи побољшају свој успех и да себе виде у много лепшем светлу.
Стицајем околности, на петогодишњици матуре прве генерације која је учествовала у програму, испоставило се да је добар део њих започео изузетно успешан предузетнички посао! Ако је њихово ангажовање у програму макар мало допринело тој њиховој одлуци и успешности у правом пословању, онда овај програм итекако има смисла!
(…)
Текст “Успех по младеновачком рецепту: један професор и генерације ученика” у целини можете прочитати на Блогу о социјалном укључивању.
Оставите коментар