На националном такмичењу, другом по реду, учествовало је 11 екипа, а победничка компанија „Оранџ”, коју чини пет гимназијалки из Куршумлије, средином јуна је представљала Србију на европском одмеравању снага из социјалног предузетништва.
Анђела, Дијана, Миљана, Ивана и Милена из Куршумлије, пет другарица и пословних сарадница, овај летњи распуст неће провести као већина вршњака. Подстакнуте успехом – освајањем шампионског звања на националном такмичењу ученичких компанија из социјалног предузетништва и искуством са онлајн европског одмеравања снага са вршњацима из Европе – искористиће паузу од школе за промоцију свог производа.
Слатко од поморанџине коре и Пролом воде већ има сталне купце у Куршумлији. Пре тога одушевило је жири на другом по реду такмичењу „Социјално предузетништво“ – пројекту организације „Достигнућа младих”.
У конкуренцији десет тимова из читаве Србије (средњих школа из Лесковца, Футога, Алексинца, Трстеника, Куршумлије, Београда, Краљева и Ниша) њихова компанија „Оранџ” понудила је најбољи производ, а и повезале су више фактора у својој локалној заједници: део прихода одвајају за народну кухињу у Куршумлији, док за слатко користе Пролом воду, локални природни ресурс. Будуће матуранткиње и једна ученица другог разреда ће од септембра истовремено бити ангажоване као волонтерке у раду Народне кухиње.
– Циљ нам је био да покажемо да млади могу нешто сами да предузму. У Куршумлији има много незапослених; око 1.000 људи долази по оброк у Народну кухињу. Ми смо желе да помогнемо, преноси почетне мотиве за оснивање социјалне компаније Анђела Гајић, директорка „Оранџа”.
Она најављује планове за распуст: присуствоваће на манифестацијама у Пролом и Луковској бањи, у Куршумлији су, уз осмех каже, већ познате и омиљене! До сада су излагале слатко на Дану школе, пригодним свечаностима у Општини, у Дому здравља, туристичком локалитету Ђавоља варош; сарађују са компанијом „Планинка“ која производи Пролом воду…
Како каже Ксенија Милић из „Достигнућа младих“, такмичење се одржава другу годину за редом и победнички тим (случајно: женски) из Гимназије у Куршумлији представљао је Србију на европском такмичењу. – Показале су добру организованост, професионалност, успешно су испуниле све задатке. Спремиле су видео презентацију од три минута, мудро разговарале са члановима интернационалног жирија. Нажалост нису победиле, титула је отишла тиму из Шпаније и њиховој апликацији за мобилне телефоне о архитектонским рампама, појашњава Ксенија Милић.
А да предузимљиве гимназијалке, које готово једногласно кажу да желе да наставе школовање у области економије или менаџмента, знају да се снађу потврђује једна непредвиђена ситуација. Спремајући видео материјал за европско такмичење доспеле су у цајтнот. Локална телевизија није могла да уступи камеру. Досетиле су се и искористиле постојеће снимке и своје мобилне телефоне. И, успеле да на време пошаљу материјал!
Како открива Анђела, размишљају о наставку рада компаније коју су основале 5. децембра 2012. Уз Дијану, која је најмлађа, планирају да уведу ученице нижих разреда, како би компанија „Оранџ“ наставила рад када заврше гимназију. Спремају рецептуру за нови производ. Ту су тајновите. Откриле су само да осмишљавају још један јестив производ чија ће основа бити цвеће!
– Социјално предузетништво је пројекат намењен ученицима од 15 до 18 година. Спроводи се као ваннаставна активност. Циљ му је да ученици стекну знања и вештине реализације пословних идеја, а која ће донети вишеструку корист друштву, појашњава Ксенија Милић. Ученици кроз праксу развијају идеју социјалног предузећа, стварају бизнис план, одговарају на изазове реалног пословног окружења, спроводе маркетиншка истраживања, управљају новчаним средствима , уче се тимском раду и, наравно, одмеравају снаге са вршњацима – најпре у оквиру своје земље, а потом и Европе.
У оквиру Интернет кафеа размењују искуства. „Достигнућа младих“ ове године поставила су онлајн кафе за домаће тимове на српском језику, а увек је на располагању европским тимовима, на енглеском језику.
Европски програм из социјалног предузетништва је почео пре две године, а Србија је укључена од самог почетка; подржан је од компанија Intel и Ferd, а спроводи се у сарадњи са канцеларијом Junior Achievement – Young Enterprise Europe. У нашој земљи овогодишње такмичење су финансијски подржали Тим за социјално укључивање и смањење сиромаштва, Хемофарм фондација и банка Intesa.
Фото Мирослава Симић/Достигнућа младих
Оставите коментар