Пише: Немања Миловановић (Достигнућа младих у Србији / Junior Achievement Serbia, Блог о социјалном укључивању)
Наслов блога можда неће испунити очекивања некога ко се нада тексту о малом риђем мачету које похитрело јури за црвеном тачкицом ласера, међутим, кованица „мала црвена тачка“ (енг. Little Red Dot) је заправо један од надимака који острво/град/држава Сингапур већ годинама уназад поносно носи. Зашто поносно? Па, иако физички (географски) мали, Сингапур се за свега 50-ак година постојања као државе (а укупно 200 година целокупне историје) изградио у економског џина југоисточне Азије и света генерално. Данас је Сингапур једна од кључних тачака за развој целог региона, финансијски и трговински центар, а самим тим и незаобилазна станица и мост светских компанија које желе да послују у Азији, и обратно. Уколико сте некада чули за „четири азијска тигра“ – Сингапур је један од њих, а уколико нисте – обавезно истражите! Новог знања никада није на одмет.
Како ја тамо?
Ово није било класично путовање, већ прави „поход“, јер смо у Сингапур дошли да бисмо се такмичили на најпрестижнијем азијском универзитетском такмичењу у решавању студија случаја, које организује Национални универзитет у Сингапуру. Заједно са мном су у тиму су били студенти треће и четврте године основних студија на Факултету организационих наука – Мила Марјановић, Растко Дамњановић и Ђорђе Марјановић, а са нама је на такмичењу био и наш ментор Ема Нешковић, сарадник у настави на катедри за маркетинг. На такмичењу смо се заједно са студентима 16 престижних светских универзитета из Аустралије, Новог Зеланда, САД, Хонг Конга, Тајланда, Канаде и Сингапура такмичили у решавању студије случаја једне велике сингапурске корпорације.
Концепт “Case study” такмичења на којима се решавају пословне студије случаја јесте да студенти у оквиру својих тимова за ограничено време (обично мање и од 24 h) осмисле решење реалног проблема који задаје компанија, а затим га презентују и бране пред стручним жиријем. Компанија, као ни проблем који она задаје, нису унапред познати, већ се сазнају непосредно пред почетак решавања. Проблем се може тицати било чега, од примене иновативних технологија до одрживог пословања, раста, позиционирања на тржишту, итд.
Case Study Club је студентски менаџмент консалтинг клуб на Факултету организационих наука и, као што име самог клуба говори, примарно се бави применом „кејс методологије“ у решавању проблема компанија. Клуб је настао 2013. године као иницијатива проф. др Весне Дамњановић, која и данас посвећено ради са тимовима студената током припрема за такмичења светског ранга. Оно што је битно напоменути, јесте да оваква такмичења нису отворена за све, већ се на такмичење одлази искључиво по позиву. Позив за такмичења се добија на основу остварених резултата, а у том смислу „Case Study Club“ који једини на Универзитету у Београду бележи запажене резултате дуже од 10 година, има прилику да на такмичењима тог ранга учествује.
Осим тога што сте студент Факултета организационих наука и члан Case Study Club-а, да бисте били у прилици да представљате своју државу, универзитет и факултет на такмичењу, морате да поседујете неопходна знања из бизниса, али и вештине како бисте успешно савладали све задатке који се нађу пред вама. Наше припреме крећу већ првог дана када постанемо чланови клуба. Међутим, када докажете да сте спремни да учествујете на неком од такмичења светског ранга, тада припреме крећу још интензивније. За ово такмичење у Сингапуру тимске припреме су трајале 3 месеца, што подразумева различите индивидуалне, као и тимске тренинге, и поврх свега захтева већи део слободног времена. Отприлике исто као и да се такмичарски бавите неким спортом. На крају целог пута, имате 15 минута током презентације решења да засијате и покажете све што сте до тад као тим научили, а процену о томе да ли сте били најбољи донеће стручни жири, у чијем саставу се налазе људи који имају 10+ година искуства бављења ониме што је задатак саме студије случаја.
Наш поход је овог пута, са тог аспекта коначног циља или освајања медаље, како бисмо у клубу често рекли, био неуспешан, јер нисмо успели да за тих 15 минута убедимо чланове жирија да је наше решење боље од решења осталих тимова. Међутим, из сваког искуства треба извући корисне поуке. Пре свега, имали смо прилику да будемо међу најбољим студентима светских универзитета који се налазе у првих 50 на Шангајској листи, одакле смо видели да својим трудом и залагањем можемо надоместити тренутну позицију српског високог образовања у свету. Друго, развијали смо решење за велику корпорацију Singapore Power, чији менаџери су слушали српске студенте и валидирали њихове идеје за бољу либерализацију тржишта електричне енергије. А и лично ћу се ја овога пута потрудити да 15 минута вашег времена искористим на најбољи начин, и пренесем неке од најзанимљивијих искустава са овог путовања.
(…)
Оставите коментар