Vlada republike SrbijeВлада Републике Србије

Jezici

Холограми у настави

Објављено 19.11.2020.

SIPRU Блог о социјалном укључивањуПишу: Бојана Митрићески Анђелковић и Слађана Јовић (Блог о социјалном укључивању)

Холограм је тродимензионална слика предмета коју можемо схватити чулима. У питању је слика добијена интерференцом два светлосна таласа, као реконструкцију једног од та два таласа коришћењем другог у процесу. Многи ученици и ученице који прате видео записе на интернету знају како да направе холографски пројектор. Холографија представља методу стварања и репродукције тродимензионалне слике на фотографској плочи применом кохерентне светлости ласера. Светлост се понаша слично таласу на води. Светлосни талас се може трајно записати на филму и тако добити трајни низ светлих и тамих линија (које и саме личе на таласе) – то је холограм. У овом тексту желимо да вам објаснимо како да користећи интердисциплинарну наставну активност са холограмима, ученици и ученице постану главни јунаци STEM активности. Реч је о комбинацији науке (science), технологије (technology), инжењерства (engineering) и математике (maths), која представља могућност за учење, која је истовремено образовна и забавна.

Али како заправо креирати холограм?

Прво ученике/це поделити у групе које ће самостално направити холографски пројектор, користећи једноставне свакодневне материјале: лист папира, прозирну пластичну фолију, маказе и прозирну траку, а све то уз уређаје: паметни телефон, таблет, монитор преносног рачунара или рачунара, у зависности од тога чиме располажете у учионици.

Холо пројектор - скицаКако бисте направили холографски пројектор, ученици/е који користе таблет треба да нацртају на прозирном листу или на каро папиру слику четири једнакостранична трапеза висине 8 cm, главне основе 12 cm и мање основе 2 cm. Ако имају могућности да користе паметни телефон онда током цртања користе половину претходних мера. Уколико имају лаптоп, потребно је да удвоструче вредности димензија за трапез. Дакле, ученици/е користе пропорције за изградњу трапеза у односу на величину екрана који употребљавају и на тај начин вежбају размере, користе математичке облике и уче како да праве геометријска тела према шаблону.

Када заврше са цртањем, ученици/е треба да залепе косо бочне странице трапеза лепљивом траком и направе трапезни облик који је четвртаста пирамида. Ово ће бити холографски пројектор који ће приказати холо слике у 3D пројекцији.

Погледајте кратко видео упутство за прављење холографског пројектора:

 

Ученици/е затим могу да користе холографске видео снимке преузете са You Tube-а са темом Земље, планета, животиња, цвећа или шта имају као тему за рад. Ево неких снимака које су наши ученици/е користили:

 

Ученици/е који су вешти и воле графичко цртање сами су правили холографски видео помоћу софтвера Adobe Premiere или користећи Power Point, а један ученик је предложио да употребимо и инсталирамо апликацију Холо на мобилном телефону.

Холограми у настави - рад у школиУченици/е различитих нивоа постигнућа и способности су са великим интересовањем пратили све кораке током рада на часу и укључивали се при избору адекватих тема и слика за задату област загађења животне околине. Препознали су молекуле који загађују ваздух и који учествују у фотосинтези и приказали их као тродимензионалне молекуле у холо пројекцији. Уз помоћ другара који су вештији у графичком цртању убрзо су савладали технику израде скице, размеру и израду шеме за трапез према задатим димензијама. Код ученика са тешкоћама у учењу, употреба мобилних апарата у настави је развила интересовање за тематски приступ раду и током часа им је помогла да повежу област изучавања хемије о води са изучавањем географије о водама на планети Земљи. Морамо нагласити да ученици/е који су слабије концентрације нису могли да држе пажњу током израде скица, али су добили задатак да пронађу холо пројекције на интернету и са великим ентузијазмом су показивали своје примере који одговарају задатој теми свим другарима у учионици.

Како можете да интегришете холограмску активност у своје лекције?

Холограми дају простор да се у настави експериментише и користи у активностима са ученицима/цама основних и средњих школа, са различитим тешкоћама у учењу.

Холограми у настави - DNK ланацХолограми се могу користити за проучавање различитих научних предмета, пропорција, својстава геометријских фигура (трапезоида и трупа пирамида), геометријских трансформација (ротације и централне симетрије) и закона физике о рефракцији и одбијању светлости. Холограмска слика даје реалан изглед, који олакшава разумевање и схавтање структуре, облика и функција. Ученици/е са тешкоћама у учењу лакше схватају облике молекула и хемијске везе, повезују формуле које описују површине са геометријским облицима као што су купа, ваљак или коцка, брже повезују улоге појединих планета са положајем, посматрају грађу биљака или човека у реалном окружењу са стварним димензијама, уочавају како светлост преламањем ствара облик холограма.

Овакве активности током часа су мотивишуће и подржавају рад у групи, што даље подстиче сарадњу током рада на холограмском пројектору, подиже ИТ компетенције ученика/ца различитих способности, имплементира рад на интернету као школску активност на врло креативан начин, развија интерсовања за рад у различитим програмима и подиже концетрацију, фокусира пажњу на битно и суштинско знање које је у функцији, а кроз практичан рад са уређајем и подацима које проналазе на интернету. Ученици/е који имају недостатак пажње, које смо пратили током ових активности, потпуно су се посветили раду, некада самостално, а некада у групи и први су се јављали да су пронашли одговарајућу слику за задату тему. Врло позитиван пример како укључити све групе у рад и остварити циљеве наставе.

***

Dennis GaborМађарски физичар Денис Габор разумео је како се праве холограми још 1947. године. Међутим, тек од шездесетих година конструкцијом првих ласерских уређаја, ове слике су се прошириле и примењују се у свакодневном животу.

Предлажемо вам употребу холограма током предавања STEM предмета како бисте унапредили и неформално знање ученика/ца.

Активност је такође прилагођена за ученике/це са посебним образовним потребама, јер се може изводити за истраживање предмета са различитим нивоима тежине и веома је ангажована и мотивациона.

 

———-

Текст „Холограми у настави” изворно је објављен на Блогу о социјалном укључивању. Остале блогове Бојане Митрићески Анђелковић и Слађане Јовић можете прочитати овде.

Уколико желите да прочитате и текстове других аутора/ки Блога о социјалном укључивању, кликните на линк.

Коментари

 
0

 Подели

Оставите коментар

Унесите коментар


Име


e-mail


website


Повезане вести

Билтен о социјалном укључивању

Архив билтена о социјалном укључивању

Актуелности > <

Калкулатор социјалних давања

Блог > <

Актуелни документи > <

Положај осетљивих група у процесу приступања Републике Србије Европској унији
децембар, 2021 arrow right pdf [3 MB]
SILC у Републици Србији: Методолошки оквир и анализа изабраних показатеља сиромаштва и неједнакости
децембар, 2021 arrow right pdf [2 MB]
Положај осетљивих група у процесу приступања Републике Србије Европској унији – положај особа које живе са HIV
децембар, 2021 arrow right pdf [305 KB]
Е2Е: Утврђивање институционалног оквира за успостављање Националне стандардне класификације занимања у Србији
децембар, 2021 arrow right pdf [709 KB]
Положај осетљивих група у процесу приступања Републике Србије Европској унији – положај националних мањина
децембар, 2021 arrow right pdf [174 KB]
Положај осетљивих група у процесу приступања Републике Србије Европској унији – положај миграната и тражилаца азила
децембар, 2021 arrow right pdf [219 KB]
Положај осетљивих група у процесу приступања Републике Србије Европској унији – положај деце
децембар, 2021 arrow right pdf [439 KB]
Положај осетљивих група у процесу приступања Републике Србије Европској унији – положај младих
децембар, 2021 arrow right pdf [456 KB]
Положај осетљивих група у процесу приступања Републике Србије Европској унији – положај старије популације
децембар, 2021 arrow right pdf [307 KB]
Положај осетљивих група у процесу приступања Републике Србије Европској унији – положај ЛГБТИ особа
новембар, 2021 arrow right pdf [164 KB]