Електротехничка школа „Никола Тесла” из Ниша ове школске године формирала ученичку задругу како би ђаци стицали знања, обављали несметано блок и практичну наставу али и пружали услуге на тржишту у оквиру послова за које се школују – попут сервисирања расхладних уређаја у аутомобилима, сервиса персоналних рачунара…
Не баш повољне околности за организацију блок и практичне наставе током последњих година кризе нагнале су колектив Електротехничке школе „Никола Тесла“ из Ниша да пажљивије размотри идеју ученичке задруге. Многе фирме у овом граду, у којима су ђаци стицали практична знања, кубуре са радом па је идеја да се сопствени ресурси искористе почела да добија конкретније обрисе. За који дан Задруга почиње са радом.
– Почетком ове школске године, по угледу на друге средње стручне школе, под њиховим кровом заживело је задругарство. То је двосмерни пут у коме су сви на добитку. Ученици ће моћи да у својој школи кроз рад Задруге обављају праксу, усавршавајући своја теоријска знања. Са друге стране и школа ће имати квалитетније ђаке, пружаћемо услуге које ће бити повољније од других субјеката на тржишту. Средства која се прикупе као зарада према одлукама управљачких структура Задруге биће коришћена за набавку новог материјала, стручна путовања, објашњава Небојша Соколовић, директор школе.
Задруга има 35 задругара и подједнако су заступљени ђаци, професори и родитељи из Савета родитеља. У управљачким телима подједнако важи глас све три категорије. Ова школа образује следеће четворогодишње профиле: електротехничар рачунара, електротехничар електронике, електротехничар за расхладне и термичке уређаје, електротехничар процесног управљања, електротехничар енергетике, техничар мехатронике и – као као једна од пет школа у Србији – огледни профил електротехничар информационих технологија. Пружа могућност стицања звања за пети степена ЕТ струка.
– Трудимо се не само да ђацима пренесмо стручна знања, већ и да их оспособимо за самостални живот када оду од нас. Највећи број њих, међутим, одлучује се да настави школовање, на пример на Машинском, Електронском факултету, Високој струковној школи…, додаје Славиша Петровић, руководилац задруге и професор стручног предмета Расхладни уређаји.
Управо под његовим надзором у оквиру Задруге ђаци ће оно што су учили на часовима теорије моћи да покажу клијентима. Планирају да први послови буду поправке и сервисирање расхладних уређаја у аутомобилима, сервис и склапање рачунара. У оквиру овог другог сегмента већ је склопљен и уговор о сарадњи са једном компанијом.
– У Нишу који је некад био центар електронске индустрије, уназад десетак година смо се нашли у озбиљном проблему, због затварања бројних фирми. Како да ђацима обезбедимо да имају праксу и блок наставу? Са Задругом – то је за нас прошлост, поносан је директор Соколовић.
И не само што ће унапредити сопствене вештине, већ ће ђаци – њих 830, о којима брине 90 професора – наставити да подучавају основце, али и вршњаке из сродних средњих школа.
Од пре три године, наиме, управо су они били иницијатори такмичења „Тесла инфо куп”. Специфично је што се обавља само уз помоћ рачунара и SMS порука. Прве године је било огледног карактера и обухватио је ђаке Нишког округа, а потом се проширило на читаву Србију. Такође, школа је регионални организатор манифестације „Дани сунца”, чији је циљ промоција обновљивих извора енергије и шире повезивања области екологије, одрживог развоја и нових технологија.
Управо захваљујући искуству из сопствених учионица школа интензивно ради на предлогу формирања новог образовног профила који ће покривати обновљиве изворе енергије.
Како каже Тамара Лазић, професорка предмета Предузетништво и Економика и организација предузећа, важно је да ђаци стекну знања која нису уско струковна. – Многи од њих после крећу у предузетничке воде, па ће учествовањем у раду Задруге стећи непроцењиво искуство, истиче она.
Школу, у којој су девојчице у мањем проценту, похађају ђаци из суседних општина Алексинац, Прокупље, Бела Паланка.
Оставите коментар