Vlada republike SrbijeVlada Republike Srbije

Jezici

Naučene lekcije i preporuke za naredni period

Jedan od preduslova za sprovođenje analize uticaja politika jeste visok nivo političke podrške za koncept procene uticaja i za njegovu praktičnu primenu. Takođe, potrebno je uzeti u obzir institucionalni, društveni, kulturni i pravni kontekst zemlje. Neophodno je uvođenje određenih procedura kao što su strateško planiranje, horizontalna i vertikalna koordinacija, sakupljanje podataka, konsultativni mehanizmi, mehanizmi praćenja i kontrole kvaliteta.

1. Uticaj realizovanih analiza i kreiranih preporuka na donošenje odluka, u direktnoj je vezi sa stepenom saradnje koji je ostvaren sa donosiocima odluka.

U skladu sa tim, preporuke za naredni ciklus analiza su:

  • Predmet i ciljeve analiza kreirati u tesnoj vezi sa donosiocima odluka, kako bi se osiguralo da postoji potreba za određenom vrstom analiza i kako bi se osiguralo da nalazi i preporuke realizovane analize budu u funkciji kreiranja novih zakonskih rešenja, strateških ciljeva i mera
  • U toku izrade analiza organizovati redovne konsultacije sa donosiocima odluka
  • U predstavljanju osnovnih nalaza i analiza, važno je da donosioci odluka (Ministarstva) imaju vodeću ulogu u organizovanju šireg konsultativnog procesa sa ekspertskom zajednicom i ostalim relevantnim akterima

2. Uticaj realizovanih analiza i kreiranih preporuka na donošenje odluka zavisi od političke odluke i od ingerencija različitih aktera. Na primer, realizacija nekih od predloženih mera u oblasti obrazovanja, ne zavisi samo od Ministarstva prosvete (povećanje budžetskih davanja). Neki dalji koraci zavise od političkih odluka (Strategija razvoja obrazovanja), realizacija nekih mera zavisi od volje velikih interesnih grupa (reforma nastavničkih fakulteta) a neke su stvar kapaciteta samog Ministarstva prosvete (npr. JISP i indikatori obrazovanja). Slična je situacija i kod budžeta i izdvajanja za mere podrške poljoprivredi i ruralnom razvoju.

U skladu sa tim, preporuke za naredni ciklus analiza su:

  • Na samom početku procesa, važno je identifikovati različite aktere i obezbediti konsensuz različitih interesnih grupa. Formirati savetodavno telo od predstavnika različitih ministarstava, donatora, predstavnika civilnog društva i ekspertske zajednice.
  • Neophodno je ostvariti najtešnju saradnju sa Ministarstvom finansija pri izradi analiza.

3. Uticaj realizovanih analiza i kreiranih preporuka na donošenje odluka zavisi od kvaliteta samih analiza i kreiranja preporuka u skladu sa specifičnostima konteksta i kapaciteta u Srbiji. Uticaj je u direktnoj vezi sa kredibilitetom i autoritetom istraživača u društvu, i sa njihovom uključenošću u politički život zajednice, tačnije u procese donošenja odluka koje se tiču strateških i zakonodavnih politika.

U skladu sa tim, preporuke za naredni ciklus analiza su:

  • Pri selekciji eksperata koji će raditi na izradi analiza, potrebno je voditi računa o njihovom pre svega ekspertskom autoritetu i o njihovom poznavanju  života zajednice sa različitih aspekata.
  • Potrebno je identifikovati grupu istraživača različitih ekspertskih znanja, kako bi se sagledali analitičko istraživački kapaciteti u zemlji i kako bi se oni dalje unapređivali

Interakcija i saradnja između akademske i istraživačke zajednice, kreatora politika i praktičara jedan je od preduslova za unapređenje procesa odgovornog kreiranja javnih politika i efikasnog korišćenja činjenica i podataka. Neophodno je da, sa jedne strane kreatori politika razumeju vrednost podataka i da budu informisani o dostupnim istraživanjima, ali sa druge strane važno je da naučna i istraživačka zajednica na adekvatan način utiču na kreiranje društvenih promena.

Formiranje integrisanih timova za kreiranje javnih politika zasnovanih na podacima sve veća je praksa na nivou EU. Ovi timovi sastoje se od: donosilaca odluka, predstavnika akademske zajednice, istraživača, praktičara, predstavnika ciljnih grupa na koje se politika odnosi. Na nivou EU, sve više je primera multidisciplinarnih i kolaborativnih istraživanja, koja doprinose tome da se problemi analiziraju na kompleksniji način, ali i da kreiranje javnih politika bude u što većoj meri usklađeno sa potrebama građana i raspoloživim resursima. Za zemlje u tranziciji, na putu ka članstvu u EU, ovakav pristup je naročito važan.

Iskustva i naučene lekcije koje su proizašle iz ovog procesa, poslužile su kao dobar osnov da Tim za socijalno uključivanje i smanjenje siromaštva kreira okvir za sistematski pristup procesu: Donošenja odluka zasnovanih na podacima, kao i da identifikuje prioritete i potencijalna polja delovanja za naredni period.

Nadamo se da će i svim ostalim istraživačima, stručnoj zajednici i donosiocima odluka ova iskustva pomoći u efikasnoj i delotvornoj primeni ovog dragocenog pristupa u narednom periodu.

Bilten o socijalnom uključivanju

Arhiv biltena o socijalnom uključivanju

Aktuelnosti > <

Kalkulator socijalnih davanja

Blog > <

Aktuelni dokumenti > <

Položaj osetljivih grupa u procesu pristupanja Republike Srbije Evropskoj uniji
Decembar, 2021 arrow right pdf [3 MB]
SILC u Republici Srbiji: Metodološki okvir i analiza izabranih pokazatelja siromaštva i nejednakosti
Decembar, 2021 arrow right pdf [2 MB]
Položaj osetljivih grupa u procesu pristupanja Republike Srbije Evropskoj uniji – položaj osoba koje žive sa HIV
Decembar, 2021 arrow right pdf [305 KB]
E2E: Utvrđivanje institucionalnog okvira za uspostavljanje Nacionalne standardne klasifikacije zanimanja u Srbiji
Decembar, 2021 arrow right pdf [709 KB]
Analiza održivih modela za obezbeđivanje pristupa čistoj pijaćoj vodi, kanalizaciji i električnoj energiji stanovnicima podstandardnih romskih naselja u Republici Srbiji
Decembar, 2021 arrow right pdf [4 MB]
Položaj osetljivih grupa u procesu pristupanja Republike Srbije Evropskoj uniji – položaj nacionalnih manjina
Decembar, 2021 arrow right pdf [174 KB]
Položaj osetljivih grupa u procesu pristupanja Republike Srbije Evropskoj uniji – položaj migranata i tražilaca azila
Decembar, 2021 arrow right pdf [219 KB]
Položaj osetljivih grupa u procesu pristupanja Republike Srbije Evropskoj uniji – položaj dece
Decembar, 2021 arrow right pdf [439 KB]
Položaj osetljivih grupa u procesu pristupanja Republike Srbije Evropskoj uniji – položaj mladih
Decembar, 2021 arrow right pdf [456 KB]
Položaj osetljivih grupa u procesu pristupanja Republike Srbije Evropskoj uniji – položaj starije populacije
Decembar, 2021 arrow right pdf [307 KB]