Vlada republike SrbijeВлада Републике Србије

Jezici

По мери човека – друштвена иновација

Објављено 17.01.2020.

Društvene inovacijeПише: Тим за социјално укључивање и смањење сиромаштва Владе Републике Србије (Блог о социјалном укључивању)

Обавезно основно образовање данас је уобичајено широм света. Слично је и са обдаништима, универзалном здравственом заштитом, пензијским фондовима. Иако су део друштвене стварности и готово сваког човека појединачно, говоримо о неким од најзначајнијих друштвених иновација које су довеле до великих глобалних искорака и позитивних промена. Неретко испрва оцењене као „утопијске замисли“, постале су неизбежан део свакодневице и унапредиле свет у којем живимо.

Бројне промене с којима се сусрећемо у свим сферама живота не само да мењају потребе грађана и грађанки у различитим областима (образовање, здравство, информисање, социјална заштита, становање) већ те промене захтевају нове и адекватне одговоре на потребе грађана и грађанки. Када ствари не функционишу, када услуге више нису одговарајуће, када се стварају све веће разлике, а социјална искљученост расте – потребне су друштвене иновације!

У свету се тренутно води велика дебата о универзалном гарантованом дохотку (universal basic income), а неколико земаља тестира ову иновативну меру како би се сагледали њени ефекти. Универзални гарантовани доходак за све грађане и грађанке сматра се одговором за економску глобализацију и неопходну покретљивост и флексибилност која се очекује на тржишту, као и несигурност коју она изазива код појединаца. Идеја није да се финансира нешто додатно, већ да се постојеће замени бољим.

Друштвена иновација је пракса, процес, производ, услуга, пословни модел, нови организациони облик, инструмент и методологија, или пак комбинација свега наведеног, чији је циљ да се пружи бољи одговор на неку незадовољену потребу или друштвени проблем. Иновације су друштвене када су усмерене на добробит друштва и јавно добро, а полазе од људи и њихових потреба. Друштвена иновација сагледава вишеслојност проблема и надилази секторске поделе. До „решења која раде“ долазимо када се премосте границе јавног, приватног, цивилног сектора, академије, предузетништва.

Иновације почињу идејом коју подстакну догађај или искуство, а у којем потреба или проблем постају видљиви. Предложена решења се затим тестирају у пракси и даље усавршавају. Од изузетне важности је да иновација буде одржива, и да онда расте и шири се даље у пракси. Најзад, иновација постаје системска промена. Она укључује снажну повезаност и интеракцију више елемената: друштвени покрет, пословни модели, закони и прописи, подаци и инфраструктура, сасвим нови начин размишљања.

У процесу друштвеног иновирања изузетно је значајна партиципација грађана и грађанки. То је начин да се спознају њихове потребе, а решења која настају у широком консултативном процесу по правилу су легитимнија и ефикаснија. Такође, сви грађани и грађанке могу бити извор иновативног решења.

Тим за социјално укључивање и смањење сиромаштва Владе Републике Србије је у оквиру програма „Знањем до посла“ смислио механизам за развој друштвених иновација, који је имао задатак да одговори на низ потреба и изазова са којима се млади у Србији сусрећу на путу налажења посла. Шест иновативних модела за запошљавање младих показују да је сарадња различитих актера могућа, делотворна и пожељна у циљу превазилажења овог проблема с којима се сусрећу млади у Србији. Учешће младих у том процесу и њихов активизам показују да иновативна решења заснована на принципима инклузије могу да мењају постојеће стање и унапређују друштво у којем живимо. О друштвеним иновацијама, процесу друштвеног иновирања и додатним изворима на ову тему, читајте у приручнику Друштвене иновације – Људи у центру јавних политика, као и на сајту Тима за социјално укључивање и смањење сиромаштва: www.socijalnouključivanje.gov.rs.

Текст је изворно објављен у 58. броју часописа Лицеулице.

Коментари

 
0

 Подели

Оставите коментар

Унесите коментар


Име


e-mail


website


Повезане вести

Билтен о социјалном укључивању

Архив билтена о социјалном укључивању

Актуелности > <

Калкулатор социјалних давања

Блог > <

Актуелни документи > <

Положај осетљивих група у процесу приступања Републике Србије Европској унији
децембар, 2021 arrow right pdf [3 MB]
SILC у Републици Србији: Методолошки оквир и анализа изабраних показатеља сиромаштва и неједнакости
децембар, 2021 arrow right pdf [2 MB]
Положај осетљивих група у процесу приступања Републике Србије Европској унији – положај особа које живе са HIV
децембар, 2021 arrow right pdf [305 KB]
Е2Е: Утврђивање институционалног оквира за успостављање Националне стандардне класификације занимања у Србији
децембар, 2021 arrow right pdf [709 KB]
Положај осетљивих група у процесу приступања Републике Србије Европској унији – положај националних мањина
децембар, 2021 arrow right pdf [174 KB]
Положај осетљивих група у процесу приступања Републике Србије Европској унији – положај миграната и тражилаца азила
децембар, 2021 arrow right pdf [219 KB]
Положај осетљивих група у процесу приступања Републике Србије Европској унији – положај деце
децембар, 2021 arrow right pdf [439 KB]
Положај осетљивих група у процесу приступања Републике Србије Европској унији – положај младих
децембар, 2021 arrow right pdf [456 KB]
Положај осетљивих група у процесу приступања Републике Србије Европској унији – положај старије популације
децембар, 2021 arrow right pdf [307 KB]
Положај осетљивих група у процесу приступања Републике Србије Европској унији – положај ЛГБТИ особа
новембар, 2021 arrow right pdf [164 KB]