Vlada republike SrbijeВлада Републике Србије

Jezici

Административно сиромаштво – сиромаштво по законским критеријумима

Кретање административно сиромашних - инфографик

Кретање административно сиромашних – инфографик

Осим статистичког праћења сиромаштва – у виду апсолутног сиромаштва (као минимума егзистенције, тј. потрошње неопходне за задовољавање минималних животних потреба) или релативног сиромаштва (као „лошије“ рангираних у друштву у коме живе, тј. лица чији је доходак по потрошачкој јединици мањи од 60% медијане еквивалентног дохотка), државе као сиромашне признају лица која по својим законским критеријумима дефинишу као сиромашне.

Ко су административно сиромашни? То су лица која могу да остваре право на социјалну помоћ и друга социјална давања која се додељују уз проверу материјалног стања у датој земљи.

Основни програм заштите сиромашних у Србији се спроводи кроз новчану социјалну помоћ, која у форми гарантованог минималног дохотка има за циљ обезбеђење минималног животног стандарда. Право на новчану социјалну помоћ (НСП) дефинисано је Законом о социјалној заштити.

Помоћ се додељује уз проверу дохотка и имовине и исплаћује се по принципу допуне до законски дефинисаног (националног) прага сиромаштва. Практично, то значи да лице без примања добија износ у целости, а лица са примањима испод тог износа само разлику до прага сиромаштва. Праг сиромаштва, тј. административна линија сиромаштва, дефинисана је као приходни цензус и изражена је у виду основице за утврђивање висине НСП, која се шестомесечно усклађује са индексом потрошачких цена. Висину основице током година могуће је видети на следећем линку.

Према подацима за 2017. годину, административна линија сиромаштва по дохотку у Србији је износила 8.120 динара по еквивалентном одраслом.

Помоћ је усмерена на целу породицу/домаћинство и респектује разлике у старосној структури и величини домаћинства. За појединца, односно носиоца права, максимални износ помоћи је једнак износу основице, за сваког наредног одраслог члана додељује се пондер 0,5 од висине основице, а за дете пондер 0,3. Додатно, новчана социјална помоћ се увећава за 20% за домаћинства у којима су сви чланови неспособни за рад, као и за једнородитељске породице.

Ово значи да је током 2017. године дете у породици добијало новчану социјалну помоћ у максималном износу од 2.436 динара месечно, а следећа одрасла особа 4.060 динара.

Колико људи у Србији је административно сиромашно? Током 2017. године 260 хиљада појединаца (3,7% укупног броја становника), тј. 104 хиљаде домаћинстава је било административно сиромашно. Број административно сиромашних значајно се повећавао сваке године након измена Закона о социјалној заштити 2011. године, све до 2014. године када почиње да се примећује тренд смањивања.

Линија административног сиромаштва је значајно нижа од прага релативног (доходовног) сиромаштва, али и од прага апсолутног сиромаштва.

Корисници и годишњи расходи за НСП (у милионима динара и % БДП), у периоду 2010-2017. године

Година Корисници – годишњи просек Годишњи расходи
Домаћинства Појединци У милионима дин. Удео у БДП
2010. 65.816 167.914 5.147,8 0,18
2011. 73.629 186.228 8.069,5 0,25
2012. 87.330 223.685 10.270,5 0,30
2013. 101.656 258.807 12.801,4 0,34
2014. 107.570 275.309 14.416,1 0,37
2015. 105.064 263.893 14.103,8 0,35
2016. 106.439 268.010 14.304,1 0,34
2017. 104.276 260.759 14.563,6 0,33
Извор: Министарство за рад, запошљавање, борачка и социјална питања

Најмања је стопа заштите осетљивих друштвених група у Београду (1,3% становника датог региона је прималац НСП). У АП Војводини и региону Источна и Јужна Србија стопа је приближно 5,0%, док је у региону Шумадије и Западне Србије заштићено приближно 3% становника.

Детаљан приказ броја домаћинстава корисника НСП током година, по регионима, областима и јединицама локалне самоуправе доступни су на следећем линку.

Образац Захтева за остваривање права на новчану социјалну помоћ, преглед примања и прихода који су од утицаја на остваривање права на новчану социјалну помоћ, као и остала документа и информације од значаја за остваривање права могуће је наћи на следећем линку.

Билтен о социјалном укључивању

Архив билтена о социјалном укључивању

Актуелности > <

sipru - logo - aktuelno
Priručnik za javne službe
Pristupačnost - aktuelnosti
E2E - aktuelnosti
sipru - logo - aktuelno
Romologija
Uticaj Covid-19 krize na zaposlenost: Fokus na ranjive kategorije - актуелности
Posledice Kovid-19 na položaj osetljivih grupa i grupa u riziku - uzroci, ishodi i preporuke
Mapiranje podstandardnih romskih naselja prema rizicima i pristupu pravima u Republici Srbiji sa naročitim osvrtom na Covid-19 epidemiju
Inovativne prakse u oblasti socijalne zaštite na lokalnom nivou u Republici Srbiji - Odgovor na vanredno stanje usled pandemije Covid-19

Калкулатор социјалних давања

Блог > <

Earlier
Milenka Matić
Roditeljstvo donosi brojne izazove i zadovoljstva. Roditelji su često u svojim odlukama prepušteni isključivo sebi, bez adekvatnih uputa i priručnika [...]
Пет, апр 16, 2021
Source: Inkluzija blog
SIPRU_BLog
Tema međugeneracijske solidarnosti sasvim retko se pominje u stručnoj i široj javnosti i to obično povodom prigodnih datuma. Kada se [...]
Пон, апр 12, 2021
Source: Inkluzija blog
Sara Đurđević
Mnogi misle da je psihoterapija menjanje svog karaktera i onoga što predstavlja suštinu ličnosti koju smo godinama gradili. Zapravo, psihoterapija [...]
Пет, апр 09, 2021
Source: Inkluzija blog
Suzana Gajić Jovanović
Roditeljstvo predstavlja izazov svakom roditelju koji želi da savesno i odgovorno odgaja svoje dete, pa čak i ako to čini [...]
Сре, апр 07, 2021
Source: Inkluzija blog
SIPRU_BLog
Moderna, inovatina nastava otvara vrata škole ka podsticajnim prostorima gde se ostvaruje direktan kontakt sa predmetima učenja i proučavanja. Praksa [...]
Уто, мар 30, 2021
Source: Inkluzija blog

Актуелни документи > <

Приручник за јавне службе „Комуникација са корисницима – приступ универзалног дизајна”
март, 2021 arrow right pdf [5 MB]
E2E: Извештај о спроведеној анализи постојећег програма предузетништва НСЗ са препорукама за унапређење
март, 2021 arrow right pdf [1 MB]
Ex-ante анализа Стратегије запошљавања Републике Србије за период 2021-2026. године
март, 2021 arrow right pdf [3 MB]
Ex-post анализа Националне стратегије запошљавања за период 2011-2020. године
фебруар, 2021 arrow right pdf [3 MB]
Смернице о реализацији отвореног учења и учења на даљину за ученике/це са сметњама у развоју и инвалидитетом док су школе затворене: Унапређивање инклузивног учења у време COVID-19
децембар, 2020 arrow right pdf [8 MB]
Индекс друштвеног развоја градова и општина у Републици Србији – Брошура
децембар, 2020 arrow right pdf [313 KB]
Последице Ковид-19 на положај осетљивих група и група у ризику – узроци, исходи и препоруке
децембар, 2020 arrow right pdf [5 MB]
Мапирање подстандардних ромских насеља према ризицима и приступу правима у Републици Србији са нарочитим освртом на Covid-19 епидемију
децембар, 2020 arrow right pdf [12 MB]