Vlada republike SrbijeВлада Републике Србије

Jezici

Административно сиромаштво – сиромаштво по законским критеријумима

Кретање административно сиромашних - инфографик

Кретање административно сиромашних – инфографик

Осим статистичког праћења сиромаштва – у виду апсолутног сиромаштва (као минимума егзистенције, тј. потрошње неопходне за задовољавање минималних животних потреба) или релативног сиромаштва (као „лошије“ рангираних у друштву у коме живе, тј. лица чији је доходак по потрошачкој јединици мањи од 60% медијане еквивалентног дохотка), државе као сиромашне признају лица која по својим законским критеријумима дефинишу као сиромашне.

Ко су административно сиромашни? То су лица која могу да остваре право на социјалну помоћ и друга социјална давања која се додељују уз проверу материјалног стања у датој земљи.

Основни програм заштите сиромашних у Србији се спроводи кроз новчану социјалну помоћ, која у форми гарантованог минималног дохотка има за циљ обезбеђење минималног животног стандарда. Право на новчану социјалну помоћ (НСП) дефинисано је Законом о социјалној заштити.

Помоћ се додељује уз проверу дохотка и имовине и исплаћује се по принципу допуне до законски дефинисаног (националног) прага сиромаштва. Практично, то значи да лице без примања добија износ у целости, а лица са примањима испод тог износа само разлику до прага сиромаштва. Праг сиромаштва, тј. административна линија сиромаштва, дефинисана је као приходни цензус и изражена је у виду основице за утврђивање висине НСП, која се шестомесечно усклађује са индексом потрошачких цена. Висину основице током година могуће је видети на следећем линку.

Према подацима за 2017. годину, административна линија сиромаштва по дохотку у Србији је износила 8.120 динара по еквивалентном одраслом.

Помоћ је усмерена на целу породицу/домаћинство и респектује разлике у старосној структури и величини домаћинства. За појединца, односно носиоца права, максимални износ помоћи је једнак износу основице, за сваког наредног одраслог члана додељује се пондер 0,5 од висине основице, а за дете пондер 0,3. Додатно, новчана социјална помоћ се увећава за 20% за домаћинства у којима су сви чланови неспособни за рад, као и за једнородитељске породице.

Ово значи да је током 2017. године дете у породици добијало новчану социјалну помоћ у максималном износу од 2.436 динара месечно, а следећа одрасла особа 4.060 динара.

Колико људи у Србији је административно сиромашно? Током 2017. године 260 хиљада појединаца (3,7% укупног броја становника), тј. 104 хиљаде домаћинстава је било административно сиромашно. Број административно сиромашних значајно се повећавао сваке године након измена Закона о социјалној заштити 2011. године, све до 2014. године када почиње да се примећује тренд смањивања.

Линија административног сиромаштва је значајно нижа од прага релативног (доходовног) сиромаштва, али и од прага апсолутног сиромаштва.

Корисници и годишњи расходи за НСП (у милионима динара и % БДП), у периоду 2010-2017. године

Година Корисници – годишњи просек Годишњи расходи
Домаћинства Појединци У милионима дин. Удео у БДП
2010. 65.816 167.914 5.147,8 0,18
2011. 73.629 186.228 8.069,5 0,25
2012. 87.330 223.685 10.270,5 0,30
2013. 101.656 258.807 12.801,4 0,34
2014. 107.570 275.309 14.416,1 0,37
2015. 105.064 263.893 14.103,8 0,35
2016. 106.439 268.010 14.304,1 0,34
2017. 104.276 260.759 14.563,6 0,33
Извор: Министарство за рад, запошљавање, борачка и социјална питања

Најмања је стопа заштите осетљивих друштвених група у Београду (1,3% становника датог региона је прималац НСП). У АП Војводини и региону Источна и Јужна Србија стопа је приближно 5,0%, док је у региону Шумадије и Западне Србије заштићено приближно 3% становника.

Детаљан приказ броја домаћинстава корисника НСП током година, по регионима, областима и јединицама локалне самоуправе доступни су на следећем линку.

Образац Захтева за остваривање права на новчану социјалну помоћ, преглед примања и прихода који су од утицаја на остваривање права на новчану социјалну помоћ, као и остала документа и информације од значаја за остваривање права могуће је наћи на следећем линку.

Билтен о социјалном укључивању

Архив билтена о социјалном укључивању

Актуелности > <


Блог > <

Earlier
Đorđe Vasiljević - 42. Beogradski Ignite "Uključi se br. 7"
Transkript govora Đorđa Vasiljevića na 42. Beogradskom Ignite-u „Uključi se br. 7” (11. decembar 2019. godine, Impact Hub, Beograd) Pre dve [...]
Пон, јун 01, 2020
Source: Inkluzija blog
42. Beogradski Ignite "Uključi se br. 7"
Transkript govora Đurice Stankova na 42. Beogradskom Ignite-u „Uključi se br. 7” (11. decembar 2019. godine, Impact Hub, Beograd) Moja priča [...]
Пет, мај 29, 2020
Source: Inkluzija blog
42. Beogradski Ignite "Uključi se br. 7"
Transkript govora Stefana Lazarevića na 42. Beogradskom Ignite-u „Uključi se br. 7” (11. decembar 2019. godine, Impact Hub, Beograd) Ja sam [...]
Сре, мај 27, 2020
Source: Inkluzija blog
Monika Ajvazović - 42. Beogradski Ignite "Uključi se br. 7"
Transkript govora Monike Ajvazović na 42. Beogradskom Ignite-u „Uključi se br. 7” (11. decembar 2019. godine, Impact Hub, Beograd) Još od [...]
Пон, мај 25, 2020
Source: Inkluzija blog
42. Beogradski Ignite "Uključi se br. 7"
Transkript govora Olge Dević i Andree Rajičić na 42. Beogradskom Ignite-u „Uključi se br. 7” (11. decembar 2019. godine, Impact [...]
Пет, мај 22, 2020
Source: Inkluzija blog

Актуелни документи > <

61. Билтен о социјалном укључивању и смањењу сиромаштва
јун, 2020 arrow right link arrow right pdf [398 KB]
Е2Е: Приручник за саветнике за запошљавање особа са инвалидитетом
април, 2020 arrow right pdf [1 MB]
Е2Е:Тестирање јавних политика – Иновативни приступи за запошљавање младих (приручник)
април, 2020 arrow right pdf [1 MB]
Доступност услуга и мера подршке за децу ромске националности на локалном нивоу
април, 2020 arrow right pdf [737 KB]
Е2Е: Евалуација Jавног конкурса „Подршка иновативним приступима за повећање запошљавања и запошљивости младих“, 2018–2019. година
март, 2020 arrow right pdf [1 MB]
Дизајн за све на туристичким дестинацијама
јануар, 2020 arrow right pdf [32 MB]