Vlada republike SrbijeВлада Републике Србије

Jezici

Административно сиромаштво – сиромаштво по законским критеријумима

Кретање административно сиромашних - инфографик

Кретање административно сиромашних – инфографик

Осим статистичког праћења сиромаштва – у виду апсолутног сиромаштва (као минимума егзистенције, тј. потрошње неопходне за задовољавање минималних животних потреба) или релативног сиромаштва (као „лошије“ рангираних у друштву у коме живе, тј. лица чији је доходак по потрошачкој јединици мањи од 60% медијане еквивалентног дохотка), државе као сиромашне признају лица која по својим законским критеријумима дефинишу као сиромашне.

Ко су административно сиромашни? То су лица која могу да остваре право на социјалну помоћ и друга социјална давања која се додељују уз проверу материјалног стања у датој земљи.

Основни програм заштите сиромашних у Србији се спроводи кроз новчану социјалну помоћ, која у форми гарантованог минималног дохотка има за циљ обезбеђење минималног животног стандарда. Право на новчану социјалну помоћ (НСП) дефинисано је Законом о социјалној заштити.

Помоћ се додељује уз проверу дохотка и имовине и исплаћује се по принципу допуне до законски дефинисаног (националног) прага сиромаштва. Практично, то значи да лице без примања добија износ у целости, а лица са примањима испод тог износа само разлику до прага сиромаштва. Праг сиромаштва, тј. административна линија сиромаштва, дефинисана је као приходни цензус и изражена је у виду основице за утврђивање висине НСП, која се шестомесечно усклађује са индексом потрошачких цена. Висину основице током година могуће је видети на следећем линку.

Према подацима за 2017. годину, административна линија сиромаштва по дохотку у Србији је износила 8.120 динара по еквивалентном одраслом.

Помоћ је усмерена на целу породицу/домаћинство и респектује разлике у старосној структури и величини домаћинства. За појединца, односно носиоца права, максимални износ помоћи је једнак износу основице, за сваког наредног одраслог члана додељује се пондер 0,5 од висине основице, а за дете пондер 0,3. Додатно, новчана социјална помоћ се увећава за 20% за домаћинства у којима су сви чланови неспособни за рад, као и за једнородитељске породице.

Ово значи да је током 2017. године дете у породици добијало новчану социјалну помоћ у максималном износу од 2.436 динара месечно, а следећа одрасла особа 4.060 динара.

Колико људи у Србији је административно сиромашно? Током 2017. године 260 хиљада појединаца (3,7% укупног броја становника), тј. 104 хиљаде домаћинстава је било административно сиромашно. Број административно сиромашних значајно се повећавао сваке године након измена Закона о социјалној заштити 2011. године, све до 2014. године када почиње да се примећује тренд смањивања.

Линија административног сиромаштва је значајно нижа од прага релативног (доходовног) сиромаштва, али и од прага апсолутног сиромаштва.

Корисници и годишњи расходи за НСП (у милионима динара и % БДП), у периоду 2010-2017. године

Година Корисници – годишњи просек Годишњи расходи
Домаћинства Појединци У милионима дин. Удео у БДП
2010. 65.816 167.914 5.147,8 0,18
2011. 73.629 186.228 8.069,5 0,25
2012. 87.330 223.685 10.270,5 0,30
2013. 101.656 258.807 12.801,4 0,34
2014. 107.570 275.309 14.416,1 0,37
2015. 105.064 263.893 14.103,8 0,35
2016. 106.439 268.010 14.304,1 0,34
2017. 104.276 260.759 14.563,6 0,33
Извор: Министарство за рад, запошљавање, борачка и социјална питања

Најмања је стопа заштите осетљивих друштвених група у Београду (1,3% становника датог региона је прималац НСП). У АП Војводини и региону Источна и Јужна Србија стопа је приближно 5,0%, док је у региону Шумадије и Западне Србије заштићено приближно 3% становника.

Детаљан приказ броја домаћинстава корисника НСП током година, по регионима, областима и јединицама локалне самоуправе доступни су на следећем линку.

Образац Захтева за остваривање права на новчану социјалну помоћ, преглед примања и прихода који су од утицаја на остваривање права на новчану социјалну помоћ, као и остала документа и информације од значаја за остваривање права могуће је наћи на следећем линку.

Билтен о социјалном укључивању

Архив билтена о социјалном укључивању

Актуелности > <

Калкулатор социјалних давања

Блог > <

Актуелни документи > <

Положај осетљивих група у процесу приступања Републике Србије Европској унији
децембар, 2021 arrow right pdf [3 MB]
SILC у Републици Србији: Методолошки оквир и анализа изабраних показатеља сиромаштва и неједнакости
децембар, 2021 arrow right pdf [2 MB]
Положај осетљивих група у процесу приступања Републике Србије Европској унији – положај особа које живе са HIV
децембар, 2021 arrow right pdf [305 KB]
Е2Е: Утврђивање институционалног оквира за успостављање Националне стандардне класификације занимања у Србији
децембар, 2021 arrow right pdf [709 KB]
Положај осетљивих група у процесу приступања Републике Србије Европској унији – положај националних мањина
децембар, 2021 arrow right pdf [174 KB]
Положај осетљивих група у процесу приступања Републике Србије Европској унији – положај миграната и тражилаца азила
децембар, 2021 arrow right pdf [219 KB]
Положај осетљивих група у процесу приступања Републике Србије Европској унији – положај деце
децембар, 2021 arrow right pdf [439 KB]
Положај осетљивих група у процесу приступања Републике Србије Европској унији – положај младих
децембар, 2021 arrow right pdf [456 KB]
Положај осетљивих група у процесу приступања Републике Србије Европској унији – положај старије популације
децембар, 2021 arrow right pdf [307 KB]
Положај осетљивих група у процесу приступања Републике Србије Европској унији – положај ЛГБТИ особа
новембар, 2021 arrow right pdf [164 KB]