Vlada republike SrbijeВлада Републике Србије

Jezici

Иновативни модели подршке ученицима са потешкоћама у учењу

Објављено 24.12.2020.

LIP 2 Raška - Inovativni modeli podrške učenicima sa poteškoćama u učenju„Супер је што имамо још једну наставницу, која ће да нам помогне да научимо да читамо и пишемо и да после учимо друге, као она што учи нас. Биљана зна ромски језик, па ми је због тога лакше да научим градиво у школи.“

„Када сам пре месец почела да радим са девојчицом која похађа четврти разред, приметила сам да је тиха, повучена, без другара и другарица и без било какве комуникације са окружењем“, започиње разговор Гордана Стојановић, професорка разредне наставе разговор о својој десетогодишњој ученици Т.П. Каже да је као пружалац додатне образовне подршке ученицима са потешкоћама у учењу уз много труда и упорности успела да одговори на њене потребе и да јој врати осмех на лице, да је мотивише да се дружи са другарима и да са њом развије пре свега пријатељски однос.

Општина Рашка је у партнерству са локалним удружењем особа са инвалидитетом „Срна“, Центром за социјални рад Рашка, Екуменском хуманитарном организацијом из Новог Сада, а у сарадњи са две основне школе из Рашке и две основне школе из околине Баљевца и Јошаничке Бање, одлучила да примени шири приступ инклузивног образовања и тестира укључивање ученика са тешкоћама у друштвени живот заједнице на свим нивоима.

LIP 2 Raška - Inovativni modeli podrške učenicima sa poteškoćama u učenjuПартнерске школе пристале су да примене иновативни приступ подршке кроз стварање циљаних модела подршке који подржавају сваког ученика/цу (обдареног, просечних или смањених способности) да се развија у границама својих способности. Ова иницијатива ће обухватити укупно 40 деце основношколског узраста, а фокусираће се на индивидуалну подршку деци са сметњама у развоју и физичким инвалидитетом (сметње у интелектуалном функционисању, комуникацијске сметње – аутизам и ADHD, телесни инвалидитет, моторичке сметње, чулне сметње, вишеструке сметње); деци са специфичним тешкоћама у учењу (тешкоће у читању, писању или рачунању, тешкоће у учењу због проблема у понашању или емоционалном развоју; деци која одрастају у социо-економски нестимулативим срединама (деца из сиромашних породица, деца из породица које не говоре језиком средине на којем се одвија образовни процес).

Горица Марковић, пружалац додатне подршке за ниже разреде, каже да корисници додатне подршке прихватају обавезе зрелије и одговорније. „Учимо у договору, домаћи радимо кроз договор и учествујемо у заједничким жељама да што боље и више научимо. Деца редовно долазе у школу. Труде се да им ништа не недостаје од прибора за рад. Са другарима остварују савршену комуникацију. Показују заинтересованост да напредују и своје замисли и очекивања износе наставницима према свом нахођењу“, објашњава наша саговорница и истиче да јој је изузетно драго је због тога. „Примећујем да изграђују себе, али се исто тако надам, а и свим срцем желим, да смо на добром путу да они сутра постану добри и остварени људи“, каже Марковић.

„Потреба за тестирањем, а надамо се и успостављањем иновативног модела подршке ученицима са потешкоћама у учењу, јавила се као последица деловања вишеслојних интерсекторских проблема који по карактеру и узроку нису само образовне, већ и социјалне природе“, каже нам Срђан Васиљевић, координатор пројекта, саветник на пословима социјалне заштите у Општинској управи општине Рашка.

Срђан додаје да је инцијатива дошла као заједничка одлука локалне заједнице, локалне самоуправе и школа да се смањи стопа одустајања од школовања која је у порасту последњих година, као и да се на психо-социјалне и социо-економске факторе, мора одговорити на више нивоа, кроз сарадњу различитих локалних актера.

LIP 2 Raška - Inovativni modeli podrške učenicima sa poteškoćama u učenjuОво решење деци нуди подршку која одговара на њихове стварне потребе кроз индивидуалну подршку у процесу образовања и васпитања, као и на потребу њихових родитеља за подршком у обезбеђивању подстицајног амбијента за дете током школовања. Подршка кроз инклузивно образовање успева да се супротстави раније препознатим проблемима, као што су неспремност наставника за индивудализован облик рада, непоседовање средстава за рад и сл.

Зато је партнерство различитих актера веома важно. Од школа се очекује да поставе циљеве, прате њихово остварење, да имају добру сарадњу са родитељима, подржавају оне који су реализатори мера, да обезбеде адекватна средства за рад. Ту је важна улога локалне самоуправе, као партнера овом процесу, која обезбеђује услуге социјалне заштите, као што су лични пратилац детета, породични саветник, и друге видове подршке.

„Захваљујући овој иницијативи, ја више немам ни један захтев за додатном подршком свом детету према школи и општини. Ова подршка значи не само детету, већ и наставницима, служби школе и нама родитељима. Имам осећај да се моје дете налази у центру подршке“, каже Данијела, мајка М.П. који похађа седми разред, О.Ш. ,,Сутјеска“.

Ставови родитеља указују да Општина Рашка јесте одговорила на један од већих ризика социјалног искључивања из система образовања. Пружањем проактивне подршке родитељима и старатељима, систем мења пасивни однос породице према школским обавезама, уводећи их у конструктиван однос према процесу образовања и његовом учинку на будућност деце.

LIP 2 Raška - Inovativni modeli podrške učenicima sa poteškoćama u učenjuУчешће на родитељским састанцима, учешће у систематским и контролним прегледима ученика, друге обавезе родитеља у процесу образовања ученика успостављају партнерски однос који доприноси бољитку целокупне локалне заједнице. Помоћ која се добија кроз ову иновативну услугу је веома драгоцена родитељима који из различитих разлога често нису у могућности да учествују и помогну деци у школским обавезама, нити да им обезбеде приватне часове како би им се олакшало савладавање школског градива.

„Захвална сам што сам део овог пројекта као неко ко долази из ромске заједнице, јер се деца сусрећу бројним проблемима који их успоравају при интеграцији у ширу заједницу. Драго ми је да имам могућност да им помогнем у учењу, јер само кроз редовно похађање образовног система отварају им се могућности да се касније запосле и изађу из система социјалне заштите у којој се већина њихових родитеља налази“, каже Биљана Јовановић, пружалац додатне образовне подршке која ради са децом из ромске заједнице у ОШ „Рашка“ и ОШ „Сутјеска“.

Биљанина ученица Анђела, други разред, ОШ „Рашка“, каже: „Супер је што имамо још једну наставницу, која ће да нам помогне да научимо да читамо и пишемо и да после учимо друге, као она што учи нас. Биљана зна ромски језик, па ми је због тога лакше да научим градиво у школи.“

Општина Рашка ће приликом развијања Плана одрживости за ову иновативну социо-образовну услугу, имати на уму све њене бенефите и настојаће на нађе начин да услуга буде и даље доступна у локалној заједници, доприносећи подизању самопоуздања и социјалних вештина деце из осетљивих група, која ће се кроз примену стеченог знања спремније укључивати у локалну заједницу као њени равноправни чланови.

***

Ова успешна прича настала је у оквиру пројекта „Развој иновативног модела додатне подршке ученицима“, који спроводи Општина Рашка у сарадњи са Удружењем особа са инвалидитетом „Срна“, Центром за социјални рад Рашка, организацијом цивилног друштва „Екуменска хуманитарна организација“ и основним школама „Рашка“, „Јосиф Панчић“, „Сутјеска“ и „Јошаничка Бања“ у оквиру Програма локалних иницијатива за социјално укључивање и смањење сиромаштва – Подршка развоју иновативних модела за социјално укључивање LIP 2 којим координира Тим за социјално укључивање и смањење сиромаштва Владе Републике Србије (SIPRU) уз подршку Владе Швајцарске.

Коментари

 
0

 Подели

Оставите коментар

Унесите коментар


Име


e-mail


website


Повезане вести

Билтен о социјалном укључивању

Архив билтена о социјалном укључивању

Актуелности > <

Калкулатор социјалних давања

Блог > <

Актуелни документи > <

Положај осетљивих група у процесу приступања Републике Србије Европској унији
децембар, 2021 arrow right pdf [3 MB]
SILC у Републици Србији: Методолошки оквир и анализа изабраних показатеља сиромаштва и неједнакости
децембар, 2021 arrow right pdf [2 MB]
Положај осетљивих група у процесу приступања Републике Србије Европској унији – положај особа које живе са HIV
децембар, 2021 arrow right pdf [305 KB]
Е2Е: Утврђивање институционалног оквира за успостављање Националне стандардне класификације занимања у Србији
децембар, 2021 arrow right pdf [709 KB]
Положај осетљивих група у процесу приступања Републике Србије Европској унији – положај националних мањина
децембар, 2021 arrow right pdf [174 KB]
Положај осетљивих група у процесу приступања Републике Србије Европској унији – положај миграната и тражилаца азила
децембар, 2021 arrow right pdf [219 KB]
Положај осетљивих група у процесу приступања Републике Србије Европској унији – положај деце
децембар, 2021 arrow right pdf [439 KB]
Положај осетљивих група у процесу приступања Републике Србије Европској унији – положај младих
децембар, 2021 arrow right pdf [456 KB]
Положај осетљивих група у процесу приступања Републике Србије Европској унији – положај старије популације
децембар, 2021 arrow right pdf [307 KB]
Положај осетљивих група у процесу приступања Републике Србије Европској унији – положај ЛГБТИ особа
новембар, 2021 arrow right pdf [164 KB]