Како би се подстакло унапређење инклузивне средине за додатну интеграцију деце и младих са инвалидитетом и сметњама у развоју, Град Пирот у сарадњи са Удружењем грађана „Визија“ Пирот и Удружењем за помоћ ментално недовољно развијеним лицима Пирот, спроводи пројекат „Сервис за пружање подршке инклузивном образовању“.
Услед приметног пада броја ученика и ученица са инвалидитетом и сметњама у развоју који након завршене основне школе не настављају средњошколско образовање, као и њиховог минималног укључивања у свет рада након завршетка образовања, пројекат има за циљ да оснажи децу која похађају наставу по програмима ИОП-1 и ИОП-2, њихове наставнике/це и родитеље како би се омогућили свеобухватни услови за наставак њиховог образовања као и запошљавања.
Формирањем Мултидисциплинарног тима у оквиру градског „Сервиса за пружање подршке инклузивном образовању“ створиће се услови за пружање континуиране подршке родитељима и деци која похађају наставу по програмима ИОП-1 и ИОП-2. Мултидисциплинарни тим ће бити саветодавна подршка родитељима и ученицима/цама са инвалидитетом и сметњама у развоју, током њиховог основног и средњошколског образовања, подстичући истовремено њихову социјализацију и доприносећи јачању механизама и мера подршке инклузивном приступу у образовању, који су од изузетне важности за останак ових ученика/ца у образовном систему и њихов равноправан улазак у свет рада кроз запошљавање.
Поред родитеља и ученика/ца, пројекат оснажује учитеље/љице и наставнике/це који имају кључну улогу у креирању инклузивне средине током периода њиховог образовања, кроз организовање округлих столова са циљем размене примера добре праксе у раду и подизања њихових професионалних капацитета кроз упознавање о значају решавања проблема као што су дискриминација, расизам, социјална инклузија и интеркултурално разумевање, који ће се остварити кроз активности професионалне едукације.
Оснаживањем деце са инвалидитетом и сметњама у развоју и стварањем основа за пружање подршке инклузивном образовању на локалном нивоу, циљеви пројекта усклађени су са глобалним политикама у сфери инклузивног образовања, која су дефинисана једним од циљева одрживог развоја у оквиру Агенде 2030 Уједињених нација (Циљ 4: Квалитетно образовање).
Пројекат се спроводи у оквиру друге фазе Програма локалних иницијатива за социјално укључивање и смањење сиромаштва – Подршка развоју иновативних модела за социјално укључивање LIP 2. Програм LIP 2 реализује Тим за социјално укључивање и смањење сиромаштва Владе Републике Србије (SIPRU) у оквиру пројекта Подршка унапређењу социјалног укључивања у Републици Србији, који подржава Влада Швајцарске.
Успешне приче
Градски сервис за пружање подршке инклузивном образовању
Из једне познате и сигурне школске средине где је била прихваћена и подржана, преласком у средњу школу ученица А.С. суочила се са страховима који прате свако дете у тренутку када прелази у нови колектив, а посебно када бира и своје будуће занимање. Корак ка промени и улазак у нову школску средину био је довољно велики изазов, који је додатно појачан дугим боравком код куће услед пандемије Ковид-19, која је код већине деце са развојним сметњама изазвала анксиозна понашања, повлачење у себе и отежану социјализацију у односу на вршњаке. Као одговор на ове и друге изазове са којима се суочила ученица А.С, а са којима се сусрећу и многа друга деце са сметњама у развоју и њихови родитељи, Град Пирот се у партнерству са локалним организацијама цивилног друштва, Удружењем за помоћ ментално недовољно развијеним лицима Пирот и удружењем „Визија” одлучио на успостављање градског сервиса за пружање подршке инклузивном образовању. У оквиру новог градског сервиса, услуге саветодавне и едуковне подршке које пружа мултидисциплинарни стручни тим доступне су: родитељима деце која се школују према индивидуалном образовном плану, ученицима у основним школама који су у осмом разреду, ученицима средњих школа који су тек уписали први разред средње школе и матурантима који траже своје прво запослење, као и запосленима у образовном систему.