Транскрипт говора Иване Ковачевић на 44. Београдском Ignite-у „УКЉУЧИ СЕ online 9” (9. новембар 2021. године)
Наставница сам српског језика и књижевности. Основне и мастер студије завршила сам на Филолошком факултету Универзитета у Београду, а сада се стручно усавршавам у оквиру докторских студија на истом факултету. Бавим се образовањем и васпитањем ученика у специфичним наставним условима, а више од 10 година спроводим наставу на даљину, у виртуелном окружењу где се ученицима нуде различите могућности да континуирано усвајају градиво. Стога ћу приказати пример из праксе који се тиче ваннаставних активности, тачније литерарне секције, а када су наставне активности у питању, усмерићу се на дигитална образовна средства.
Да бих у пракси спровела наставу уз помоћ дигиталних технологија, веома ми је важно да сагледам како деца уче и усвајају градиво. Неки ученици најлакше уче слушајући, други читајући, трећи док пишу, цртају, певају а одабир секција може бити условљен интересовањима ученика. У складу с тим, професионално искуство пружило ми је позицију да сагледам могућности наставних и ваннаставних активности у дигиталном окружењу које могу бити значајне за социјализацију и оснаживање ученика и укључивање целе породице у заједничке активности.
Литерарна секција којом руководим од 2008. године добила је нове могућности када нам се пружила прилика да радимо у дигиталном окружењу, јер су ученици могли да раде у вршњачком окружењу и осете колективни дух секције. Члановима секције тада су пружене једнаке могућности и прилика да покажу интересовања и искажу своје таленте и тада резултати нису изостали. Овом приликом приказаћу неке резултате рада више пута награђене литерарне секције, као и особености дигиталног окружења, могућности и прилике за успешну инклузију, оригиналне вредности и изразе, а који се посебно тичу радних састанака у дигиталном окружењу уз помоћ једноставних алата за комуникацију, сарадњу и умрежавање. Виртуелне посете и екскурзије, изложбе, сусрети с писцима и другим посленицима у култури, организовање приредби, различитих изложби, сарадње и заједничких активности више секција – што је веома значајно, појављивање у периодици, на телевизији, на наградним конкурсима, у издавачкој делатности, у креирању школских листова и зборника у електронском облику, посредством различитих алата на радост свих наших ђака – дакле, могућности су неограничене!
Кад су у питању наставне активности у виртуелном окружењу, дигитална образовна средства имају посебан значај, јер могу допринети да се оствари континуирано усвајање градива, чак и када је ученик привремено или трајно спречен да похађа наставу у матичној школи. Као пример помоћног образовног средства за рад у дигиталном окружењу с поносом издвајам образовну платформу „Завршни испит“ зато што, између осталог, садржи прилагођене интерактивне задатке из математике и српског језика и књижевности за ученике којима је потребна додатна помоћ у учењу.
Пројектном тиму који су чинили професори и студенти Радне групе за образовни софтвер Математичког факултета Универзитета у Београду, на челу с проф. др Мирославом Марићем, прикључила сам се радо, као и њиховој идеји да се креира бесплатно и јавно доступно образовно средство за све ученике. Тако је настала и образовна платформа „Завршни испит“, као део пројекта Друштва математичара Србије и Министарства трговине, туризма и телекомуникација. Платформа садржи задатке који су намењени ученицима који наставу прате по редовном и индивидуалном образовном плану и програму у основној школи. Касније је настала и образовна платформа „Пријемни испит“, намењена свим ученицима средњих школа и гимназија.
Дигитална образовна средства требало би да омогуће увођење у лекције пажљиво планираним корацима и у мањим целинама, што често претходи интерактивним питањима и задацима који могу ученика поступно довести до различитих запажања и закључака, као и трајно усвојених садржаја планираних планом и програмом наставе и учења за сваки предмет. Кретање кроз дигитална образовна средства требало би да буде једноставно и могло би допринети остваривању самосталности у учењу. Дигитална образовна средства посебно могу бити корисна ученицима којима је потребна додатна помоћ у учењу.
Пажљивим планирањем наставе и избором различитих образовних средстава, начина и метода, наставници с љубављу и вољом могу учинити образовање доступним сваком ученику и допринети равноправном укључивању ученика у све сфере живота у будућности!
***
Београдски Ignite „УКЉУЧИ СЕ online 9“, који су организовали Тим за социјално укључивање и смањење сиромаштва Владе Републике Србије и Удружење грађана „Србија у покрету“, одржан је 9. новембра 2021. године. Услед епидемиолошке ситуације, девети Београдски Ignite о социјалном укључивању одржан је на online платформи, а његову организацију подржала је Швајцарска Конфедерација.
Циљ овог догађаја био је да кроз петоминутне презентације учесника/ца осветли различите аспекте социјалног укључивања, те да на тај начин укаже на положај рањивих група, као и да појединачним примерима мотивише и подстакне друге да се и сами укључе или покрену сопствену акцију. На тај начин, Ignite већ традиционално настоји да инспирише појединце и појединке да дају свој допринос стварању равноправног друштва за све грађане и грађанке.
Ивана Ковачевић је наставница српског језика и књижевности. Учесница је у националним пројектима, ауторка и реализаторка радионица и обука за наставнике/це, ауторка дигиталних образовних средстава и добитница бројних признања за наставнике. Присталица је целоживотног учења, а својим радом и ангажовањем настоји да допринесе тежњи да се сваком ученику образовање учини доступним. Ивана Ковачевић пише за Блог о социјалном укључивању, а њене текстове можете прочитати овде.
Кликните да преузмете Ignite презентацију Иване Ковачевић (.pdf).
Оставите коментар