Vlada republike SrbijeВлада Републике Србије

Jezici

Европска унија у борби против рада на црно – домаћи задатак за Србију

Објављено 14.10.2016.

Пише: Бојана Ружић (Блог о социјалном укључивању)

Европска комисија је у свом извештају о прегледу усклађености законодавства Србије са правним тековинама ЕУ у области социјалне политике и запошљавања дала закључак да се ради о делимичној усаглашености. У извештају стоји да је неопходно одлучно деловање како би се остварио напредак у усаглашавању законодавства и како би се решила критична ситуација на тржишту рада, укључујући рад на црно. Потребно је предузети мере како би се решило питање рада на црно које је и даље препрека за остваривање раста регуларне запослености, стоји у извештају. Такође је  неопходна детаљна анализа основних узрока неформалне запослености у Србији.

Рад на црно је велики проблем и на европском нивоу, а Унија је решила да се са њим избори. Први пленарни састанак Европске платформе  за непријављен рад је одржан 10. октобра 2016 у Бриселу.

Какав све рад на црно постоји и где га највише сусрећемо

На нивоу ЕУ, непријављени рад је дефинисан као “било која плаћена активност која је по својој природи законита али није пријављена јавним властима, узимајући у обзир разлике у обзир разлике у регулаторним системима земаља чланица”. Битно је да га разликујемо од активности на црном тржишту, кријумчарења, шверца и сл.

Негативне ефекте ове појаве осећају подједнако радници, послодавци и држава. Непријављен рад радницима ограничава приступ здравственом и пензионом осигурању, утиче на нижи квалитет радних услова, а велика је вероватноћа да ће њихова права из радног односа бити прекршена. За државу губитак се огледа у ненаплаћеним порезима и доприносима, а у привреди имамо нелојалну конкуренцију, јер послодавци који не пријаве раднике могу лакше обезбедити предност на тржишту због нижих трошкова.

Најчешће је непријављени рад онај који се обавља у регистрованом привредном субјекту, делимично или  потпуно непријављен. Позната пракса плаћање дела зараде “на руке” или “у коверти”, односно пријављивање само дела зараде, најчешће тзв. минималца,  без уплате пореза и доприноса на непријављени део зараде. Често се овде убраја рад који је пријављен на непуно радно време, док радник фактички ради пуно радно време, а разлику у новцу добије поново “на руке”.  Код потпуног непријављеног рада зарада је договорена усмено и исплаћује се већ поменутим методама, а између послодавца и радника не постоји никакав уговорни однос.

Постоји још један, и код нас делимично распрострањен тип рада на црно, а то је непријављен рад за сопствени рачун, односно тзв. фиктивно самозапошљавање. Овде самозапослени пружа услуге формалним привредним субјектима или другим клијентима (домаћинствима), најчешће само једном кориснику услуга. Ове особе често и заиста раде у просторијама свој фиктивног клијента, а према индикаторима тржишта рада они се не убрајају у запослене.

У Србији је рад на црно највише присутан у трговини, угоститељству, занатским, индустријским и производним погонима, и у грађевинарству. Према подацима Инспектората за рад за рад ангажовани на овај начин су најчешће млади, неквалификовани радници, радници са највише средњом стручном спремом, запослени без редовних зарада, незапослени преко 40 година живота, примаоци новчане накнаде и социјалне помоћи. Зарада запослених без уговора је према постојећим истраживањима 51% мања у односу на формално запослене. Непријављени рад се на нивоу ЕУ јавља у свим  секторима, а најчешћи је у грађевини, услугама одржавања и чишћења, бриге о деци и старима, угоститељству.

Истраживање Еуробарометра, спроведено 2013. године, показује да је 11% испитаника признало да су у претходној години купили робу или услуге које укључују рад на црно, а један од  30 анкетираних (3%) је од послодавца је добио/ла зараду у готовини  (“на руке”).

(…)

Текст “Европска унија у борби против рада на црно – домаћи задатак за Србију” у целини можете прочитати на Блогу о социјалном укључивању.

Коментари

 
0

 Подели

Оставите коментар

Унесите коментар


Име


e-mail


website


Повезане вести

Билтен о социјалном укључивању

Архив билтена о социјалном укључивању

Актуелности > <

Калкулатор социјалних давања

Блог > <

Актуелни документи > <

Положај осетљивих група у процесу приступања Републике Србије Европској унији
децембар, 2021 arrow right pdf [3 MB]
SILC у Републици Србији: Методолошки оквир и анализа изабраних показатеља сиромаштва и неједнакости
децембар, 2021 arrow right pdf [2 MB]
Положај осетљивих група у процесу приступања Републике Србије Европској унији – положај особа које живе са HIV
децембар, 2021 arrow right pdf [305 KB]
Е2Е: Утврђивање институционалног оквира за успостављање Националне стандардне класификације занимања у Србији
децембар, 2021 arrow right pdf [709 KB]
Положај осетљивих група у процесу приступања Републике Србије Европској унији – положај националних мањина
децембар, 2021 arrow right pdf [174 KB]
Положај осетљивих група у процесу приступања Републике Србије Европској унији – положај миграната и тражилаца азила
децембар, 2021 arrow right pdf [219 KB]
Положај осетљивих група у процесу приступања Републике Србије Европској унији – положај деце
децембар, 2021 arrow right pdf [439 KB]
Положај осетљивих група у процесу приступања Републике Србије Европској унији – положај младих
децембар, 2021 arrow right pdf [456 KB]
Положај осетљивих група у процесу приступања Републике Србије Европској унији – положај старије популације
децембар, 2021 arrow right pdf [307 KB]
Положај осетљивих група у процесу приступања Републике Србије Европској унији – положај ЛГБТИ особа
новембар, 2021 arrow right pdf [164 KB]