Vlada republike SrbijeВлада Републике Србије

Jezici

Зашто је потребна реформа политике ЕУ према Ромима/Ромкињама

Објављено 19.07.2016.

Упркос координисаним напорима Европске комисије, инклузија Рома и Ромкиња још је далеко од стварности и потребна је нова стратегија, пише за портал OpenDemocracy.net аналитичарка Виолета Најденова. Она наводи напад на младог Рома из једног бугарског села, који је ’испровоцирао’ свог нападача тиме што је рекао да су једнаки упркос различитом етничком пореклу, као пример дубоко укорењеног антициганизма који је раширен у Европи и који се још увек толерише. Прошло је пет година од када је усвојен Европски оквир за националне стратегије о интеграцији Рома, чији је циљ био да се до 2020. смањи јаз између ромских и неромских популација у приступу запослењу, образовању, становању и здравственој заштити. Када се погледају скорији подаци, постаје очигледно да тај циљ неће бити постигнут. Индекс инклузије Рома из 2015. године показао је да је у неким земљама, укључујући Словачку и Србију, сегрегација у школама заправо порасла у поређењу са ситуацијом из 2005.

Садашње Националне стратегије за интеграцију Рома не дају адекватан одговор на антициганизам, који се испољава кроз предрасуде према Ромима и Ромкињама и расистичке праксе држава. У овакве праксе спада поменута дискриминација у образовању, која се често огледа у томе што се ромска деца шаљу у специјалне школе за децу са поремећајима менталног развоја, иако сама немају посебне потребе. ЕК је због ове праксе поднела тужбу против Чешке, Мађарске и Словачке, али упркос томе се такво поступање наставља. У другом земљама ЕУ, нпр. Италији, Француској, Бугарској и Румунији, заступљено је присилно исељавање Рома и Ромкиња, као и њихово смештање у изолована насеља. Иако су ови облици дискриминације забрањени европским законима, ауторка упозорава да чак ни њихово доследно спровођење неће бити довољно да би се искоренио дубоко укорењени расизам у институцијама и друштву.

Истраживање из 2014. показало је да су негативни ставови према Ромима/Ромкињама већински заступљени у више европских држава, на пример у Италији (85% грађана/грађанки) и Француској (66%). ЕК би морала да донесе посебне стратегије и усмери финансирање ка борби против антициганизма, као специфичне врсте расизма, у свим областима укључујући образовање, здравство, становање и запослење. Још један од неуспеха важећег европског оквира је недостатак транспарентности у погледу напретка пројекта инклузије и у то уложених средстава. Годишњи извештаји држава чланица Европској комисији нису у целини доступни јавности, већ се објављују у заједничком документу, а организације цивилног друштва нису укључене у припрему ових извештаја.

Иако су Европска комисија и владе држава чланица потрошиле велику количину средстава на доношење и имплементацију мера инклузије, и иако је за интеграцију маргинализованих заједница издвојена 1.5 милијарда евра за период 2014-2020, показало се да досадашња стратегија ЕК није донела резултате. Најденова закључује да је европски оквир неопходно реформисати, како би се стратегија сваке земље чланице фокусирала на конзистентну борбу против антициганизма на свим нивоима друштва. Такође је неопходно да се уведу механизми за процену имплементације ових мера, како би транспарентни подаци могли да покажу да ли ове политике праве неку разлику у животима Рома и Ромкиња или не.

Извор: Мрежа за Европски женски лоби

Коментари

 
0

 Подели

Оставите коментар

Унесите коментар


Име


e-mail


website


Повезане вести

Билтен о социјалном укључивању

Архив билтена о социјалном укључивању

Актуелности > <

Калкулатор социјалних давања

Блог > <

Актуелни документи > <

Положај осетљивих група у процесу приступања Републике Србије Европској унији
децембар, 2021 arrow right pdf [3 MB]
SILC у Републици Србији: Методолошки оквир и анализа изабраних показатеља сиромаштва и неједнакости
децембар, 2021 arrow right pdf [2 MB]
Положај осетљивих група у процесу приступања Републике Србије Европској унији – положај особа које живе са HIV
децембар, 2021 arrow right pdf [305 KB]
Е2Е: Утврђивање институционалног оквира за успостављање Националне стандардне класификације занимања у Србији
децембар, 2021 arrow right pdf [709 KB]
Положај осетљивих група у процесу приступања Републике Србије Европској унији – положај националних мањина
децембар, 2021 arrow right pdf [174 KB]
Положај осетљивих група у процесу приступања Републике Србије Европској унији – положај миграната и тражилаца азила
децембар, 2021 arrow right pdf [219 KB]
Положај осетљивих група у процесу приступања Републике Србије Европској унији – положај деце
децембар, 2021 arrow right pdf [439 KB]
Положај осетљивих група у процесу приступања Републике Србије Европској унији – положај младих
децембар, 2021 arrow right pdf [456 KB]
Положај осетљивих група у процесу приступања Републике Србије Европској унији – положај старије популације
децембар, 2021 arrow right pdf [307 KB]
Положај осетљивих група у процесу приступања Републике Србије Европској унији – положај ЛГБТИ особа
новембар, 2021 arrow right pdf [164 KB]