„Људи доживљавају кризе, али ако то искуство преформулишемо, то не мора да буде искуство које ће им негативно обележити живот“, овако почиње причу Лука Тодоровић, координатор психолошког саветовалиштва у Удружењу грађана Патрија из Новог Сада, које својом платформом Хумана мапа Новог Сада активно мења обрасце бриге и подршке које једни другима, као суграђани/ке, можемо да пружимо.
Кризе из Лукиног сведочења односе се пре свега на ментално здравље. Удружење се бави психолошком-социјалном подршком особама са искуством борављења или коришћења услуга установа за ментално здравље. Основни процеси којима су њихови програми посвећени су дестигматизација ових особа и њихово свеукупно оснаживање у активном укључивању у друштво.
Хумана мапа Новог Сада је платформа која је са радом започела у марту 2021. године и посвећена је окупљању и промовисању предузетника и предузетница који део својих услуга и робе издвајају за своје суграђане/ке који су у ситуацији бескућништва или су у повећаном ризику од сиромаштва. „Идеја нам је да Нови Сад буде препознат као град који води бригу о својим суграђанима“, навео нам је Лука визију која се ослања на покретање заједнице, пре свега приватног сектора, а не на појединачно и акутном кризом мотивисано доброчинство.
Предузетници различитих профила који месечно донирају храну, пиће, услуге превоза, хигијенско-козметичке, као и здравствене и услуге психолошке подршке, или пак дају свој простор на коришћење грађанима/кама Новог Сада, пружају одговор на основне, дневне потребе особа које су маргинализоване.
У свом опису узрока маргинализације, Лука нам указује на зачарани круг изостанка подршке за особе које су искусиле кризу менталног здравља. Последице се претварају у разлоге да особе са таквим искуством постају све мање видљиве у друштву. „Друштвени контакт је у том смислу комплексан појам, јер је сегрегација ових особа психолошка и физичка, а њени механизми су често суптилни“, објашњава Лука како основна људска потреба за интеракцијом остаје недостижна у овом контексту. „То можда већини делује банално, одлазак на кафу у кафићу или оброк у пекари, али се заправо суштински ради о оснаживању наших корисника и корисница да имају право да траже нешто више за себе”, Лукине су речи о овом проблему.
Већина особа са овим изазовима живи на периферији града и нема разлога нити прилику да посећује, у овом случају, центар Новог Сада. Последица је својеврсна гетоизација социјално угрожених грађана/ки која разоткрива привилегије суграђана који немају искуства са таквим изазовима.
Хумана мапа Новог Сада функционише на бази ваучера који особе у потреби могу преузети у просторијама удружења Патрија. Мапи су се прво прикључили кафићи, а затим пекаре и ресторани, док су иницијатори најпоноснији на потпуно бесплатну услугу гинеколошког прегледа која је однедавно део понуде.
О искуству коришћења Мапе сазнали смо од Тибора Чизмара, продавца часописа Лицеулице, који је услуге Хумане мапе до сада имао прилику да користи више пута. Према његовим речима, поверење у овим ситуацијама игра круцијалну улогу. „Први пут ме је било срамота да искористим ваучер, али сам добро услужен и дочекан и сада то само тече“, описује Тибор своје искуство са једном новосадском пекаром.
Одзив предузетника и предузетница је у почетку био несигуран, међутим, њихов број се константно повећава. Лука истиче да је лични контакт пресудан у анимирању приватног сектора да се одазове оваквој акцији. „Иако је чињеница да огроман број људи нема три оброка дневно, неповерење према хуманитарним акцијама је велика тема за себе“, наводи Лука са каквим препрекама се чланови тима сусрећу у развоју платформе. Стратегија тима је да оваква негативна уверења трансформише грађењем свог кредибилитета. „Сваки контакт са приватним сектором и свака услуга се пажљиво реализују, верујемо да ћемо тако постићи дугорочне резултате“, његов је опис фрагилне природе жељених промена.
У разговору са Луком, долазимо до закључка да је реч „контакт“ централна за иницијативу и питање даљег развоја платформе. Креирање прилика за сусрет различитих група грађана/ки које се иначе не сусрећу, налази се у самом фокусу и других иницијатива Патрије. Организујући дружења у свом клубу Компас, тим Патрије открио је да се корисници и кориснице упознају кроз стереотипизирану слику о себи, јер прво што о себи говоре најчешће буде шифра психолошке дијагнозе којом су били обележени у сусрету са установом. Став тима Патрије је да се оваква уверења мењају у промовисању активног контакта свих актера како бисмо разумели да нас чине сличне потребе јер, према Лукиним речима, баш сви можемо да се нађемо у ситуацији кризе. У том смислу, услуга која тренутно недостаје на мапи везана је за слободно време и тим Патрије вредно ради да се то промени.
Поред повећања броја предузетника/ца и њихове разноврсности, Патрија планира и покретање Хуманка, сродног сервиса Мапе.
Замишљен као самоуслуга која ће функционисати на бази жетона, Хуманко је замишљен као кутак у којем би особе у потреби имале приступ храни и неким другим производима независно од радног времена предузетника и предузетница.
Најзад, потенцијали Хумане мапе Новог Сада зависе од сваког укљученог човека. Лукин је став да и поред свих наведених препрека, људи желе да учине добро. Само им је потребно пружити прилику.
Уколико желите да се Хуманој мапи Новог Сада прикључите као предузетник или предузетница, то можете учинити на следеће начине:
- Путем интернет странице
- Путем имејл адресе – ngopatria@gmail.com.
Рад удружења и развој платформе, можете пратити и путем њихових Facebook и Инстаграм страница.
Оставите коментар