Vlada republike SrbijeVlada Republike Srbije

Jezici

Kriza kao povezujući faktor u zajednici

Objavljeno 27.08.2021.

SIPRU - uspešne priče„Ljudi doživljavaju krize, ali ako to iskustvo preformulišemo, to ne mora da bude iskustvo koje će im negativno obeležiti život“, ovako počinje priču Luka Todorović, koordinator psihološkog savetovalištva u Udruženju građana Patrija iz Novog Sada, koje svojom platformom Humana mapa Novog Sada aktivno menja obrasce brige i podrške koje jedni drugima, kao sugrađani/ke, možemo da pružimo.

Krize iz Lukinog svedočenja odnose se pre svega na mentalno zdravlje. Udruženje se bavi psihološkom-socijalnom podrškom osobama sa iskustvom boravljenja ili korišćenja usluga ustanova za mentalno zdravlje. Osnovni procesi kojima su njihovi programi posvećeni su destigmatizacija ovih osoba i njihovo sveukupno osnaživanje u aktivnom uključivanju u društvo.

Luka Todorović

Luka Todorović

Humana mapa Novog Sada je platforma koja je sa radom započela u martu 2021. godine i posvećena je okupljanju i promovisanju preduzetnika i preduzetnica koji deo svojih usluga i robe izdvajaju za svoje sugrađane/ke koji su u situaciji beskućništva ili su u povećanom riziku od siromaštva. „Ideja nam je da Novi Sad bude prepoznat kao grad koji vodi brigu o svojim sugrađanima“, naveo nam je Luka viziju koja se oslanja na pokretanje zajednice, pre svega privatnog sektora, a ne na pojedinačno i akutnom krizom motivisano dobročinstvo.

Preduzetnici različitih profila koji mesečno doniraju hranu, piće, usluge prevoza, higijensko-kozmetičke, kao i zdravstvene i usluge psihološke podrške, ili pak daju svoj prostor na korišćenje građanima/kama Novog Sada, pružaju odgovor na osnovne, dnevne potrebe osoba koje su marginalizovane.

U svom opisu uzroka marginalizacije, Luka nam ukazuje na začarani krug izostanka podrške za osobe koje su iskusile krizu mentalnog zdravlja. Posledice se pretvaraju u razloge da osobe sa takvim iskustvom postaju sve manje vidljive u društvu. „Društveni kontakt je u tom smislu kompleksan pojam, jer je segregacija ovih osoba psihološka i fizička, a njeni mehanizmi su često suptilni“, objašnjava Luka kako osnovna ljudska potreba za interakcijom ostaje nedostižna u ovom kontekstu. „To možda većini deluje banalno, odlazak na kafu u kafiću ili obrok u pekari, ali se zapravo suštinski radi o osnaživanju naših korisnika i korisnica da imaju pravo da traže nešto više za sebe”, Lukine su reči o ovom problemu.

Humana mapa Novog SadaVećina osoba sa ovim izazovima živi na periferiji grada i nema razloga niti priliku da posećuje, u ovom slučaju, centar Novog Sada. Posledica je svojevrsna getoizacija socijalno ugroženih građana/ki koja razotkriva privilegije sugrađana koji nemaju iskustva sa takvim izazovima.

Humana mapa Novog Sada funkcioniše na bazi vaučera koji osobe u potrebi mogu preuzeti u prostorijama udruženja Patrija. Mapi su se prvo priključili kafići, a zatim pekare i restorani, dok su inicijatori najponosniji na potpuno besplatnu uslugu ginekološkog pregleda koja je odnedavno deo ponude.

O iskustvu korišćenja Mape saznali smo od Tibora Čizmara, prodavca časopisa Liceulice, koji je usluge Humane mape do sada imao priliku da koristi više puta. Prema njegovim rečima, poverenje u ovim situacijama igra krucijalnu ulogu. „Prvi put me je bilo sramota da iskoristim vaučer, ali sam dobro uslužen i dočekan i sada to samo teče“, opisuje Tibor svoje iskustvo sa jednom novosadskom pekarom.

Tibor Čizmar

Tibor Čizmar

Odziv preduzetnika i preduzetnica je u početku bio nesiguran, međutim, njihov broj se konstantno povećava. Luka ističe da je lični kontakt presudan u animiranju privatnog sektora da se odazove ovakvoj akciji. „Iako je činjenica da ogroman broj ljudi nema tri obroka dnevno, nepoverenje prema humanitarnim akcijama je velika tema za sebe“, navodi Luka sa kakvim preprekama se članovi tima susreću u razvoju platforme. Strategija tima je da ovakva negativna uverenja transformiše građenjem svog kredibiliteta. „Svaki kontakt sa privatnim sektorom i svaka usluga se pažljivo realizuju, verujemo da ćemo tako postići dugoročne rezultate“, njegov je opis fragilne prirode željenih promena.

U razgovoru sa Lukom, dolazimo do zaključka da je reč „kontakt“ centralna za inicijativu i pitanje daljeg razvoja platforme. Kreiranje prilika za susret različitih grupa građana/ki koje se inače ne susreću, nalazi se u samom fokusu i drugih inicijativa Patrije. Organizujući druženja u svom klubu Kompas, tim Patrije otkrio je da se korisnici i korisnice upoznaju kroz stereotipiziranu sliku o sebi, jer prvo što o sebi govore najčešće bude šifra psihološke dijagnoze kojom su bili obeleženi u susretu sa ustanovom. Stav tima Patrije je da se ovakva uverenja menjaju u promovisanju aktivnog kontakta svih aktera kako bismo razumeli da nas čine slične potrebe jer, prema Lukinim rečima, baš svi možemo da se nađemo u situaciji krize. U tom smislu, usluga koja trenutno nedostaje na mapi vezana je za slobodno vreme i tim Patrije vredno radi da se to promeni.

HumankoPored povećanja broja preduzetnika/ca i njihove raznovrsnosti, Patrija planira i pokretanje Humanka, srodnog servisa Mape.

Zamišljen kao samousluga koja će funkcionisati na bazi žetona, Humanko je zamišljen kao kutak u kojem bi osobe u potrebi imale pristup hrani i nekim drugim proizvodima nezavisno od radnog vremena preduzetnika i preduzetnica.

Najzad, potencijali Humane mape Novog Sada zavise od svakog uključenog čoveka. Lukin je stav da i pored svih navedenih prepreka, ljudi žele da učine dobro. Samo im je potrebno pružiti priliku.

Ukoliko želite da se Humanoj mapi Novog Sada priključite kao preduzetnik ili preduzetnica, to možete učiniti na sledeće načine:

Rad udruženja i razvoj platforme, možete pratiti i putem njihovih Facebook i Instagram stranica.

Komentari

 
0

 Podeli

Napiši komentar

Unesite komentar


Ime


e-mail


website


Povezane vesti

Bilten o socijalnom uključivanju

Arhiv biltena o socijalnom uključivanju

Aktuelnosti > <

Kalkulator socijalnih davanja

Blog > <

Aktuelni dokumenti > <

Položaj osetljivih grupa u procesu pristupanja Republike Srbije Evropskoj uniji
Decembar, 2021 arrow right pdf [3 MB]
SILC u Republici Srbiji: Metodološki okvir i analiza izabranih pokazatelja siromaštva i nejednakosti
Decembar, 2021 arrow right pdf [2 MB]
Položaj osetljivih grupa u procesu pristupanja Republike Srbije Evropskoj uniji – položaj osoba koje žive sa HIV
Decembar, 2021 arrow right pdf [305 KB]
E2E: Utvrđivanje institucionalnog okvira za uspostavljanje Nacionalne standardne klasifikacije zanimanja u Srbiji
Decembar, 2021 arrow right pdf [709 KB]
Analiza održivih modela za obezbeđivanje pristupa čistoj pijaćoj vodi, kanalizaciji i električnoj energiji stanovnicima podstandardnih romskih naselja u Republici Srbiji
Decembar, 2021 arrow right pdf [4 MB]
Položaj osetljivih grupa u procesu pristupanja Republike Srbije Evropskoj uniji – položaj nacionalnih manjina
Decembar, 2021 arrow right pdf [174 KB]
Položaj osetljivih grupa u procesu pristupanja Republike Srbije Evropskoj uniji – položaj migranata i tražilaca azila
Decembar, 2021 arrow right pdf [219 KB]
Položaj osetljivih grupa u procesu pristupanja Republike Srbije Evropskoj uniji – položaj dece
Decembar, 2021 arrow right pdf [439 KB]
Položaj osetljivih grupa u procesu pristupanja Republike Srbije Evropskoj uniji – položaj mladih
Decembar, 2021 arrow right pdf [456 KB]
Položaj osetljivih grupa u procesu pristupanja Republike Srbije Evropskoj uniji – položaj starije populacije
Decembar, 2021 arrow right pdf [307 KB]