Министри телекомуникација земаља региона крајем септембра ће на састанку у Црној Гори размотрити могућност снижавања и уједначавања цена у ромингу по угледу на ЕУ, изјавио је 11. септембра директор Ратела Милан Јанковић. Како је навео, план је да се цене снижавају током три године да би се свеле на ниво који се примењује у ЕУ. Брисел је 2007. године кренуо у борбу против прекомерних рачуна, а у претходне две године су цене роминга снижаване и знатно су ниже него што грађани Србије плаћају приликом разговора у земљама у окружењу. Оператери у Србији још нису обавештени о овој иницијативи.
“На том састанку ћемо добити одговор да ли је могуће потписивање таквог међудржавног споразума”, изјавио је Јанковић за портал ЕурАктив Србија.
Он је навео да су председници регулаторних тела о томе разговарали у Скопљу овог месеца и да је оквирни план да се цене снизе на ниво који се примењује у ЕУ у наредне три године.
У преговоре су за сада укључени Србија, Македонија, Црна Гора, Турска и Албанија, док је могуће да се укључи и Босна и Херцеговина.
Директор Републичке агенције за електронске комуникације и поштанске услуге (Рател) рекао је да ће о томе морати да одлучују министри надлежни за телекомуникације, будући да је за овакве одлуке, које се практично намећу оператерима, потребан међудржавни споразум.
“И у ЕУ је наметнуто операторима да снижавају цене”, казао је Јанковић, додавши да су свака од земаља укључених у иницијативу има различито законодавство, па треба добро размотрити могућности за постизање таквих договора.
Јанковић је подсетио да Рател као регулаторно тело само надзире цене роминга, који је комерцијална услуга и као таква није подложна ограничењима с обзиром на то да Србија има три оператера и конкуренцију на тржишту.
Цене високе, телефони искључени
Како је навео, праћењем цена у региону утврђено је да су оне знатно изнад нивоа у ЕУ, и за разговоре и за кратке поруке (SMS), а посебно за пренос података, а Рател је предузео оно што је било у његовој надлежности.
Подигнута је свест корисника о разликама у ценама и могућности да искључе пренос података, Рател објављује преглед цена у ромингу, а уведена је и обавеза за оператере да обавештавају кориснике у ромингу о ценама.
“По том основу се драстично смањио број жалби које корисници упућују Рателу”, рекао је он.
Регулатори Србије, Македоније и Црне Горе су пре овог покушаја тражили од ЕУ да препоручи европским операторима који раде у региону да се цена роминга усклади са овом у ЕУ, али је став Директората за електронске комуникације био да то није могуће.
Јанковић је рекао да би снижавање цена роминга донело корист корисницима и олаксало кретање на путовању, повећало саобраћај у мобилним мрежама у ромингу али и показало корисницима користи које могу да имају од чланства Србије у великој организацији попут ЕУ.
“То треба да поспеши кретање корисника у суседним земљама и чланицама ЕУ, да се не догађа да корисник кад оде тамо не сме да укључи телефон. Није добро ни за оператора да му корисник не прави саобраћај”, казао је Јанковић.
Оператери необавештени
Оператери у Србији саопштили су 11. септембра да нису званично обавештени о иницијативи за снижавање цена роминга у региону и затражили да буду укључени у проналажење решења.
“Очекујемо да ће, када за то дође време, сви оператори бити упознати са детаљима иницијативе, како бисмо у директној комуникацији са надлежним институцијама изнели своје ставове”, речено је ЕурАктиву у Телекому Србија.
У Телекому истичу да би потпуно укидање роминга могло да значи и формирање јединственог телекомуникационог тржишта за те земље, сто је врло комплексно питање.
У Випу истичу да су о могућем снижавању и уједначавању цена обавештени из медија, иако су у свакодневном контакту и са надлежним министарством и са регулаторном агенцијом.
“Очекујемо да будемо укључени у ову регулаторну иницијативу јер је транспарентност у овом питању веома важна да би се очувао пословни амбијент и предвидљивост нашег пословања. Инвестиције које сви мобилни оператери имају мере се десетинама милиона евра и ми морамо да знамо када ће се ова улагања вратити”, истичу у Випу.
У овој компанији наводе да се залажу за то да се у накраћем року реше сва крупна питања за унапређење телекомуникација у Србији и домаћим корисницима омогући стандард који важи у региону.
У Теленору потврђују да нису званично упознати са детаљима иницијативе.
“Природа регулативе је таква да иницијативу покреће држава, али је битно да и оператори учествују у разговору и да се на тај начин обезбеди транспарентност и предвидљивост целог процеса”, рекли су ЕурАктиву у Теленору, уз напомену да ће ова компанија поштовати прописе који се донесу.
Сва три оператера, Вип, Теленор и Телеком, истичу да имају разне погодности за комуникацију у ромингу.
Аутор: С.В., преузето са www.euractiv.rs
Оставите коментар