Vlada republike SrbijeВлада Републике Србије

Jezici

Може ли интернет бити кључ за пуно учешће деце са тешкоћама у учењу у настави

Објављено 27.04.2021.

SIPRU Блог о социјалном укључивањуПишу: Бојана Митрићески Анђелковић и Слађана Јовић (Блог о социјалном укључивању)

Употреба интернета у настави подстиче радозналост ученика/ца да сазнају нешто ново о одређеној теми, да употребе различите форме израза, као што је на пример видео запис, чиме покрећу нови простор за учење и напредовање. У оквиру наставе у нашој школи, ученици/це су имали задатак да на веб страницама Националне географије пронађу видео запис или причу о води и загађењу. Радили су индивидуално код куће или уз подршку родитеља и успели су да пронађу занимљиве приче које описују проблеме загађења воде на нашој планети. Ова активност посебно је омогућила ученици и ученику који имају тешкоће у учењу да преузму активну улогу у дизајнирању простора за учење, истовремено развијајући ИТ вештине. Задатак је поставио један очекивани исход – да се препознају молекули загађивача и да према видео материјалу који су одабрали креирају причу о загађеном и незагађеном подручју, као и да представе могуће решење проблема загађења. Радећи заједно, ученик и ученица са тешкоћама у учењу су кроз групни рад учествовали у једноставном решавању проблема и створили су позитивно окружење за учење које је оснажило све ученике.

Прво су презентовали одабране видео записе са сајта Националне географије о загађењу воде и поделили су презентацију слика о загађењу планете. Следећи корак био је креирање приче о загађеном и незагађеном острву. Након презентације приче о острвима, имали смо дебату о добрим и лошим навикама људи које доводе до загађења планете. Након дискусије, ученици/це су идентификовали три теме као важне: навике људи, молекуле који загађују животну средину на замишљеном острву и могуће решење за чишћење воде уз употребу филтера од природних материјала. Ученици/це су почели да израђују три плаката према овим темама. Као завршну активност направили су филтер за воду и доказали да могу да очисте загађену воду.

Презентација одабраних видео записа са сајта Националне географије о загађењу воде

Вештине које смо желели да развијемо су рад у групи, развој сарадње и размена искустава током групног рада, употреба интернет технологије у настави, употреба садржаја електронске библиотеке са извора Националне географије који се могу пронаћи на веб сајту, развијање дубинског учења када ученици/це раздвајају важне и мање важне чињенице. На овај начин се постиче анализа и идентификација добрих и лоших навика данашњег човека, а развија се критичко мишљење и размишљање о начинима решавања проблема. Видео записи деци помажу да визуелизују проблем загађења, да разумеју информације и заступају своје ставове. Ово је уједно и метод развијања вештина научног погледа на свет и унапређења креативних вештина кроз осмишљавање прича и цртања. Такође, на овај начин се подстиче маштовитост и развој оралних вештина кроз дебату са другим ученицима. Током рада са новим технологијама на рачунару и мобилном телефону, као и употребом апликација, укључујући и одабир доступних података и креирење табела за поређење, деца унапређују вештине рада на интернету.

Израдом плаката који објашњавају њихове ставове о теми коју заступају, они граде своје знање о молекулима, загађењу воде, тла, ваздуха и граде свест да се све повезује на овој планети. На овим примерима граде темеље за анализу и решавање сложенијих проблема са којима ће се сусретати у будућности.

Креирање приче о загађеном и незагађеном острву и
дебата о добрим и лошим навикама људи које доводе до загађења планете

Ученици/це са тешкоћама у учењу су самостално радили анализу о томе шта је добро, а шта лоше у понашању човека данас и како њихиви деловање утиче на природу. Они примећују проблеме који доводе до загађења природе и уз помоћ другара из одељења тражили су одговоре и решења како то да промене. Ове активности су биле веома мотивишуће, јер су им омогућиле осећај напредног постигнућа, чему је посебно допринео рад са видео матерјалом. Поред тога, креирање приче према видеу је била мотивишућа активност за све и имала је важну улогу у унапређењу општег разумевања теме.

При одабиру теме која се додељује ученицима/цама који са одређеним тешкоћама у развоју, узимамо у обзир њихове могућности и подршку коју могу имати код куће приликом претраге матерјала на интернету. Показало се да су се одлично снашли приликом рада са ИТ технологијама, апликацијама, а користећи страни језик приликом претраге унапредили су своје језичке компетенције. Уочили смо да се креирањем прича на основу видео материјала појачава концептуални развој код ученика са слабијим успехом да примене боје, облике, величине предмета док цртају. Ово је наставна метода у оквиру различитих предмета која ученицима/цама са тешкоћама може да олакша уочавање проблема, а посебно оснажује њихов процес размишљања и разумевања одређене теме.

Видео материјали и приче сјајан су мотиватор како за наставнике/це, тако и за ученике/це. Приче се користе искључиво у креативном школском окружењу, без оцена, без страха од неуспеха, уз охрабрење и позитиван подстицај да сви учествују у презентацији и раду. Ова наставна метода може се прилагодити различитим нивоима знања у зависности од врсте теме која се одабере.

———-

Текст „Може ли интернет бити кључ за пуно учешће деце са тешкоћама у учењу у настави” изворно је објављен на Блогу о социјалном укључивању. Остале блогове Бојане Митрићески Анђелковић и Слађане Јовић можете прочитати овде.

Уколико желите да прочитате и текстове других аутора/ки Блога о социјалном укључивању, кликните на линк.

Коментари

 
0

 Подели

Оставите коментар

Унесите коментар


Име


e-mail


website


Повезане вести

Билтен о социјалном укључивању

Архив билтена о социјалном укључивању

Актуелности > <

Калкулатор социјалних давања

Блог > <

Актуелни документи > <

Положај осетљивих група у процесу приступања Републике Србије Европској унији
децембар, 2021 arrow right pdf [3 MB]
SILC у Републици Србији: Методолошки оквир и анализа изабраних показатеља сиромаштва и неједнакости
децембар, 2021 arrow right pdf [2 MB]
Положај осетљивих група у процесу приступања Републике Србије Европској унији – положај особа које живе са HIV
децембар, 2021 arrow right pdf [305 KB]
Е2Е: Утврђивање институционалног оквира за успостављање Националне стандардне класификације занимања у Србији
децембар, 2021 arrow right pdf [709 KB]
Положај осетљивих група у процесу приступања Републике Србије Европској унији – положај националних мањина
децембар, 2021 arrow right pdf [174 KB]
Положај осетљивих група у процесу приступања Републике Србије Европској унији – положај миграната и тражилаца азила
децембар, 2021 arrow right pdf [219 KB]
Положај осетљивих група у процесу приступања Републике Србије Европској унији – положај деце
децембар, 2021 arrow right pdf [439 KB]
Положај осетљивих група у процесу приступања Републике Србије Европској унији – положај младих
децембар, 2021 arrow right pdf [456 KB]
Положај осетљивих група у процесу приступања Републике Србије Европској унији – положај старије популације
децембар, 2021 arrow right pdf [307 KB]
Положај осетљивих група у процесу приступања Републике Србије Европској унији – положај ЛГБТИ особа
новембар, 2021 arrow right pdf [164 KB]