Vlada republike SrbijeВлада Републике Србије

Jezici

Описмени се – промени се

Објављено 01.12.2016.

neostart_opismenjavanje_su_fiПише: НЕОСТАРТ (Блог о социјалном укључивању)

Скоро трећина грађана Србије има недовршену или само завршену основну школу, што значи да је неквалификована, функционално неписмена, а некада само препознају слова или су потпуно неписмени. У данашњем свету у коме се  под писменошћу подразумева чак и коришћење компјутера на завидном нивоу, одсуство ове базичне вештине представља велики хендикеп.

Како деца испадају из образовног система? – одсуство подршке, изложеност ризицима

Како неко може да буде неписмен у 21. веку? Сигурно није хтео да учи, био је безобразан. Требало је родитељи да га натерају. Родитељи морају да брину о својој деци, уче са њима. Ово су реченице које често можемо чути, а занемаримо да неки родитељи забораве шта све чини њихову улогу. И где су ту онда деца?

Препуштена сама себи и улици у узрасту од 7 до 12 година када треба да буду у школи и стичу основне вештине, без подршке полако губе корак. Изостају све више и више, не иде им, не уклапају се. Беже. Нема ко да их врати.

Неку децу су родитељи терали да краду да би могли да бораве у кући, емотивно и физички злостављали, другу су оставили да брину сама о себи са 12 година, без динара и без крова над главом.

Замислите себе као дете у таквим условима. Морате да преживите и тада школа није приоритет.

Замислите да сте уместо љубави добијали батине, уместо заштите и крова над главом били препуштени улици. Колико нас би преживело? Колико нас би остало добро у души?

А има оних који су успели и једно и друго. Они који су победили сами себе.

Зашто им је потребна подршка / које су последице? – функционална неписменост

Нека деца тако одрасту, постану млади људи, упадајући у све веће проблеме док не дођу до васпитно–поправног дома. А некима, да апсурд буде већи, то омогући да по први пут имају кров над главом, сигуран оброк и време да размисле. И доста њих се покаје и пожели да се промени. Међутим, када изађу на слободу, суочавају се са истим проблемима као и раније. И поред велике жеље да се уклопе у друштво на сваком кораку наилазе на препреке.Ту долазимо до “хоћу, али не могу”. А веровали или не, у основи највећу препреку представља неписменост. Неретко се ради о основној писмености, а готово увек о функционалној.

Суочивши се са једним оваквим сазнањем и вапајима младих за помоћ и подршку, одлучујемо да нешто променимо. Покрећемо програм “Описмени се – промени се”.

Како изгледа рад на  програму описмењавања?

Програм је осмишљен према потребама корисника. А потреба је била јасна – како брзо научити да се чита и пише, како брзо научити како се користи рачунар, пише sms, попуњава формулар итд. Саму технику рада креирали смо захваљујући стручној подршци једне учитељице која ради у школи за образовање одраслих и психологу који се бави младима. Све ове обуке, материјал за рад и опремљен део простора за рад на описмењавању не би био могућ да нисмо имали подршку Ерсте банке кроз програм Центрифуга за 2016. годину.

У почетку се јављала нелагодност код корисника јер их је било срамота што су неписмени. То смо полако превазилазили прихватајућим ставом и пуно усмереношћу ка њему  и његовим интересовањима. Овакав став нам је омогућио и да их боље разумемо, да посредно научимо нешто о њима, да нађемо „заједнички језик“, створимо добар однос и тако подстакнемо мотивацију за рад. Радовали смо се заједно свакој новој радионици, сваком новом кораку, сваком напретку. А радовали су се и они и своје задовољдство показивали брзим напретком из дана у дан.

(…)

Текст “Описмени се – промени се” у целини можете прочитати на Блогу о социјалном укључивању.

Коментари

 
1

 Подели

Коментари

  • Oglasi Objavljeno децембар 27, 2016 8:55 pm

    Mislim da je jako bitno da se probudi svest kod ljudi, da je psimenost i znanje ogromno bogatstvo i sreća!

  • Оставите коментар

    Унесите коментар


    Име


    e-mail


    website


    Повезане вести

    Билтен о социјалном укључивању

    Архив билтена о социјалном укључивању

    Актуелности > <

    Калкулатор социјалних давања

    Блог > <

    Актуелни документи > <

    Положај осетљивих група у процесу приступања Републике Србије Европској унији
    децембар, 2021 arrow right pdf [3 MB]
    SILC у Републици Србији: Методолошки оквир и анализа изабраних показатеља сиромаштва и неједнакости
    децембар, 2021 arrow right pdf [2 MB]
    Положај осетљивих група у процесу приступања Републике Србије Европској унији – положај особа које живе са HIV
    децембар, 2021 arrow right pdf [305 KB]
    Е2Е: Утврђивање институционалног оквира за успостављање Националне стандардне класификације занимања у Србији
    децембар, 2021 arrow right pdf [709 KB]
    Положај осетљивих група у процесу приступања Републике Србије Европској унији – положај националних мањина
    децембар, 2021 arrow right pdf [174 KB]
    Положај осетљивих група у процесу приступања Републике Србије Европској унији – положај миграната и тражилаца азила
    децембар, 2021 arrow right pdf [219 KB]
    Положај осетљивих група у процесу приступања Републике Србије Европској унији – положај деце
    децембар, 2021 arrow right pdf [439 KB]
    Положај осетљивих група у процесу приступања Републике Србије Европској унији – положај младих
    децембар, 2021 arrow right pdf [456 KB]
    Положај осетљивих група у процесу приступања Републике Србије Европској унији – положај старије популације
    децембар, 2021 arrow right pdf [307 KB]
    Положај осетљивих група у процесу приступања Републике Србије Европској унији – положај ЛГБТИ особа
    новембар, 2021 arrow right pdf [164 KB]