Vlada republike SrbijeВлада Републике Србије

Jezici

О аутизму у првим годинама живота детета – искуство родитеља

Објављено 15.06.2017.

autizam_002Пише: Снежана Лазаревић за ИЗИ ВеликиМали (Блог о социјалном укључивању)

Када су ми ВеликиМали понудили да напишем текст за блог, прва помисао била ми је да опишем школовање нашег сина Стефана.  Међутим, када је идеју требало реализовати, било ми је веома тешко – већ сам о томе доста писала и говорила на разним скуповима и конференцијама, наше искуство током основног образовања описано је у књижици Мој син Стефан, а и сам Стефан је читаву причу заокружио пишући своје текстове на овом блогу (Моје школовање 1 део и Моје школовање 2 део).

Док сам се мучила да осмислим неку другу тему, позвала је ме је једна млада мајка која има сина од две године. Постоји сумња да дечак има аутизам. Током разговора и одговарајући на њена питања  о дијагностици, прогнози, начинима поступања, синуло ми је да би било корисно написати текст који би одговорио на њих.

Желим да напоменем да су ово моји приватни, у потпуности лични ставови стечени кроз искуство. У њиховом обликовању је наравно учествовало све оно што сам чула од различитих стручњака и прочитала у великом броју публикација, на домаћим и страним сајтовима, али све је то прошло кроз „филтер“ наше породице и као своје, усвојила сам оно што сматрам истинитим, тачним, и што нам је помагало.

Стефан се родио пре времена (у осмом месецу), био је слабашан и имао жутицу. Током прве године живота имао је доста проблема – честе уринарне инфекције, проблеме са варењем, лоше је спавао, због тортиколиса радили смо вежбе, а носио је и лонгете због кривих стопала. Све ово пишем да бих нагласила колико смо током прве године били усмерени на његово здравствено стање, а мање пажње посвећивали томе како тече његов развој. Додуше, као и сви млади родитељи са првим дететом, нисмо ни знали како треба да тече уобичајен развој.

Када смо почели да сумњамо у то да нешто није у реду? Оно што сада могу да призовем  су неке слике које су снажно утиснуте у моје сећање, то су они тренуци када је он нешто урадио или није урадио, а ја осетила неки убод у стомак, нелагодност и наравно, одмах налазила аргументе како је заправо све како треба и да ће на крају све бити добро.

Слика прва: Стефан има око годину дана, још увек не хода, користи дубак. Много воли да гледа телевизију, нарочито рекламе. Воли и да се игра разнобојним коцкама. Оне су направљене тако да немају једну страницу и различитих су димензија – могуће је слагати их у кулу, а могу се послагати и једна у другу. У стању је да их сатима слаже и преслаже – црвене на црвене, а жуте на жуте, па онда једну у другу, од највеће ка најмањој, онда у кулу. И никада не греши. Ја сам у кухињи и посматрам како он великом брзином слаже коцке у исто време гледајући дугачак блок реклама. У себи мислим како ми је дете паметно. Отварају се врата и улази Стефанова бака. Он не реагује. Она покушава да га дозове, али без успеха. “Зашто се ово дете не одазива?”, пита моја свекрва, ја осетим жалац у стомаку, али одмах га правдам како је заузет двема њему интересантним активностима и заборављам, тј. само мислим да сам заборавила сцену. А ето, веома је добро памтим и двадесет година касније.

Слика друга: Стефан има нешто више од годину дана, још увек не хода и не говори. Прошла је зима када смо сами проводили велики део дана у кући јер је мој муж због посла много одсутан. Са првим лепим данима, сваког дана идемо у шетњу – ставим га у колица и полако  га возим увек истим улицама. Немамо баш много избора где ћемо прошетати  јер су околне улице стрме и само пар њих је погодно да се може проћи са дететом у колицима. Једног нарочито лепог пролећног дана решим да продужим шетњу, и уместо да у повратку скренем у нашу улицу окрећем колица да бих направила још један круг. Он одједном вришти и толико се батрга да се бојим да ће испасти из колица, или да ће се она преврнути. Веома сам изненађена и уплашена, узимам га у наручје, остављам колица на сред улице, крећем ка кући, а он вришти и вришти. Помислим како нешто није у реду, али не знам шта, нити како бих објаснила неком другом тај осећај.

Слика трећа: Родила се Стефанова сестра Марија, он има две године. Због жутице, у породилишту проводимо више од недељу дана. По повратку кући очекујем да ми се обрадује. Грлим га и љубим, али нема никакве реакције. Осећам грч у стомаку, али мислим да је љут због мог одсуства и да зато тако реагује.

Слика четврта: По изласку из породилишта Марију обилази патронажна сестра и због сумње да јој је билирубин висок позива педијатрицу која живи у комшилуку. Познајемо је од раније и она пита како Стефан прихвата сестру. Причам јој како је узнемирен, почео је да лупа главом о под, нарочито када она плаче. Срећем њен поглед из кога читам да то баш није уобичајена реакција и да је забринута, али ништа не говори. Опет ме нешто стеже у грудима, али морам да бринем о беби  коју водимо поново у болницу.

Слика пета: Долази моја добра другарица да види Марију, ручамо и разговарамо, Стефан све време скаче по кревету и гледа телевизију. Ниједном нам не прилази, ништа не тражи. На одласку, она каже – “Морам ово да прокоментаришем, требало би Стефана да одведеш негде на преглед. Мени се чини да он има аутизам. Немој да се љутиш на мене!” У себи мислим – немаш ти појма, откуд знаш шта је аутизам, па ти и немаш децу. Али знам да није злонамерна и памтим…

Зашто су ме ови догађаји и још много сличних ситуација толико онеспокојавали? Колико год да сам скоро за сваки могла да пронађем неко оправдање, у дубини душе осећала сам да нешто није у реду. Уз све то, Стефан никако није проговарао, и то је на крају и био разлог због кога смо отишли у Завод за психофизиолошке поремећаје и говорну патологију, када је имао три године.

Не бих описивала цео процес дијагностике, постоји одређена шема, протокол који сви морају да прођу. Оно што памтим су две ствари – начин саопштавања и суочавање са дијагнозом.

Докторка, специјалисткиња физијатрије која је прва од лекара обавила преглед и разговор са нама, док смо још увек били у ординацији казала нам је да треба да закажемо преглед и код неуролога и неуропсихијатра  и кренула са нама до шалтера. Након што је заказивање обављено, ту – на ходнику – саопштила нам је како претпоставља да је у питању аутизам! У том тренутку ми немамо представу шта то заправо значи, али ни прилику да поставимо питање.

Следећег  дана, након што је разговарала са нама и посматрала дете у својој ординацији, исто нам потврђује и  специјалисткиња неуропсихијатрије. Мој супруг каже како је добро што смо се јавили на време, да бисмо, како смо ми то замишљали, до школе решили проблем. Докторка нам одговара како није време да се разговара о школи, даје нам брошурицу о аутизму да је проучимо и закључимо и сами да ли се симптоми нашег сина подударају са онима описаним у њој, упознаје нас са будућом терапеуткињом, и то су све информације које смо у том тренутку добили.

Код куће, листам Медицинску енциклопедију и о аутизму налазим само једну реченицу – да су то деца која живе у свом свету! Крећем у потрагу за литературом не бих ли сазнала са чим се суочавамо. У то време, књига на српском језику на ову тему скоро да нема, интернет нам још увек није доступан, али уз помоћ пријатеља долазимо до литературе и схватамо да је дијагноза веома озбиљна, а прогноза неизвесна.

(…)

Текст “О аутизму у првим годинама живота детета – искуство родитеља” у целини можете прочитати на Блогу о социјалном укључивању.

Коментари

 
0

 Подели

Оставите коментар

Унесите коментар


Име


e-mail


website


Повезане вести

Билтен о социјалном укључивању

Архив билтена о социјалном укључивању

Актуелности > <

Калкулатор социјалних давања

Блог > <

Актуелни документи > <

Положај осетљивих група у процесу приступања Републике Србије Европској унији
децембар, 2021 arrow right pdf [3 MB]
SILC у Републици Србији: Методолошки оквир и анализа изабраних показатеља сиромаштва и неједнакости
децембар, 2021 arrow right pdf [2 MB]
Положај осетљивих група у процесу приступања Републике Србије Европској унији – положај особа које живе са HIV
децембар, 2021 arrow right pdf [305 KB]
Е2Е: Утврђивање институционалног оквира за успостављање Националне стандардне класификације занимања у Србији
децембар, 2021 arrow right pdf [709 KB]
Положај осетљивих група у процесу приступања Републике Србије Европској унији – положај националних мањина
децембар, 2021 arrow right pdf [174 KB]
Положај осетљивих група у процесу приступања Републике Србије Европској унији – положај миграната и тражилаца азила
децембар, 2021 arrow right pdf [219 KB]
Положај осетљивих група у процесу приступања Републике Србије Европској унији – положај деце
децембар, 2021 arrow right pdf [439 KB]
Положај осетљивих група у процесу приступања Републике Србије Европској унији – положај младих
децембар, 2021 arrow right pdf [456 KB]
Положај осетљивих група у процесу приступања Републике Србије Европској унији – положај старије популације
децембар, 2021 arrow right pdf [307 KB]
Положај осетљивих група у процесу приступања Републике Србије Европској унији – положај ЛГБТИ особа
новембар, 2021 arrow right pdf [164 KB]