Један од приоритета Тима за социјално укључивање и смањење сиромаштва јесте унапређење услова да се политике и мере које се креирају на националном и локалном нивоу развијају и имплементирају у складу са заснованим чињеницама и емпиријским подацима, посебно водећи рачуна о утицају на најсиромашније слојеве становништва у Србији.
Креирање јавних политика засновано на подацима треба да допринесе пре свега стварању одговорне Владе која своје расположиве ресурсе користи на ефикаснији и ефективнији начин и тиме доприноси повећању социјалног укључивања и смањења сиромаштва у земљи. Такође, повећањем капацитета за креирање јавних политика у складу са заснованим чињеницама и применом анализе утицаја политика, Влада Републике Србије обезбеђује приближавање међународним и стандардима ЕУ у функционисању јавне управе.
У периоду 2010 – 2012 година, Тим за социјално укључивање и смањење сиромаштва при Кабинету потпредседника Владе за европске интеграције у сарадњи са релевантним актерима, иницираће бројне активности које имају за циљ да се креирају предуслови за успостављање системског приступа процесу анализе утицаја политика у Србији. Активности ће се одвијати у неколико комплементарних праваца:
- Спровођење анализа утицаја јавних политика, релевантних за социјално укључивање и смањење сиромаштва (ex-ante и ex-post анализе)
- Унапређење истраживачко-аналитичке праксе у Србији и сарадње између доносилаца одлука и академске заједнице
- Јачање функције за анализу и координацију политика у Влади и унапређење капацитета доносилаца одлука за креирање јавних политика заснованих на подацима.
Реализација ових активности треба да допринесе стварању одговорније Владе и омогући остваривање следећих резултата:
- Одговорно планирање и доношење одлука у складу са потребама, ресурсима и објективним чињеницама.
- Усклађивање јавних политика са потребама различитих циљних група и институција и адекватније коришћење расположивих ресурса.
- Континуитет у спровођењу јавних политика и мера.
- Повећање транспарентности рада Владе.
- Унапређење координације циљева и приоритета јавних политика и боље коришћење постојећих и унапређење потребних ресурса и капацитета.
1. Анализа утицаја политика – ex ante и ex post анализе
Еx-анте анализа утицаја политика биће реализоване пре него што се одређене јавне политике усвоје и имплементирају. Ова врста анализа треба да омогући благовремено информисање доносиоца одлука о могућим ефектима пре него што се одређене мере и јавне политике усвоје и пружи помоћ у сагледавању мера које би требало имплементирати, и то пре него што процеси заиста и започну. Еx-анте анализе омогућавају систематичан и конзистентан увид у ефекте и трошкове планираних мера.
Овакав приступ предвидја да квалитетна стратегија и/или мера подразумева да влада и њени партнери разумеју какав утицај политике које развијају имају на различите друштвене групе, учеснике и институције, укључујући и оне на које се конкретне политике не односе. Овакав приступ се сматра важним инструментом у демократизацији привреда у развоју.
Еx-пост анализа утицаја политика биће спровођене у току или након реализације одређених мера и политика. Еx-пост анализе ће бити инициране када је потребно проверити остварење предвиђених резултата, утврдити да ли су улагања била адекватна постигнутим ефектима и утврдити могуће научене лекције, могућа унапређења и наредне кораке у развоју политика.
Основне фазе у спровођењу анализа утицаја политика:
- Консултације са доносиоцима одлука и са CSO и и идентификација политика чији је утицај је потребно анализирати (било да се ради о политикама које се спроводе или се намерава њихово спровођење). Критеријуми за одабир мера које ће се анализирати:
- Релевантност мера и политика за социјално укључивање и смањење сиромаштва најугроженијих група у Србији
- Спремност доносиоца одлука (релевантних министарстава) да резултати анализа и препоруке буду интегрисане у политике и мере које се креирају
- Веза са ЕУ документима са специјалним фокусом на индикаторе социјалне укључености
- Исплативост анализе – Анализе које не захтевају превелика финансијска улагања и људска ресурсе
- Анализа утицаја идентификованих мера.
- Израда препорука на основу анализе утицаја
- Консултације са свим релевантним актерима
- Праћење ефеката реализованих анализа и датих препорука
2. Унапређење истраживачко аналитичке праксе у Србији
Иако се често истиче значај друштвених и хуманистичких наука у развоју привреде, друштва и државе, тај утицај на реформске промене у друштву у Србији није у довољној мери видљив и развијен. Холистички приступ и мултидисциплинарни научно истраживачки тимови у Србији још увек су реткост.
Истраживачка пракса у области друштвених наука у Србији није на задовољавајућем нивоу. У Стратегији научно-технолошког развоја у Србији истиче се да друштвено хуманистичке науке треба да играју кључну улогу у дефинисању стратегија и јавних политика, оптимизацији функционисања институција, унапређењу људских ресурса и система управљања, у складу са међународним искуствима и достигнућима. У овом тренутку у Србији, истраживачи имају слабе везе са носиоцима државне политике, па и са државним чиновницима, ретко пишу о најактуелнијим темама за државу и ретко су консултовани при доношењу одлука.
Један од важних приоритета за наредни период је унапређење истраживачко аналитичке праксе и сарадње између доносилаца одлука и истраживачке заједнице у земљи у функцији доношења одлука заснованих на подацима.
Циљеви и правци деловања у овој области:
- Развијање подстицајних модела који ће допринети активно укључивање научне и истраживачке заједнице у реализију истраживања и анализа релевантних за креирање јавних политика;
- Развијање модела за презентацију и промоцију истраживачких резултата једноставним језиком: (тренинзи за истраживаче у комуницирању резултата научних пројеката широј публици, укључујући доносиоце одлука, цивилно друштво и ширу јавност и сл);
- Креирање базе података истраживача и PIA експерата
- Пружање подршке истраживачима за лобирање и проналажење неопходних средстава за реализацију истраживања;
- Успостављање регионалне сарадње и ширење добре праксе и заједничко коришћење ресурса (организација регионалних састанака, развијање препорука за ефикасније коришћење података од стране доносилаца одлука, тематске конференције, експертски састанци, ширење добре праксе)
- Подршка истраживачким пројектима истраживача на почетку каријере
- Подршка постојећим иницијативама и пројектима који поспешују унапређење истраживачко аналитичке праксе
- Успостављање активне сарадње са академским институцијама
- Развој и подршка пројектима у оквиру ЕУ концепта социјалних иновација и социјалне експериментације
3. Унапређење капацитета за анализу утицаја политика
Јачање функције за анализу и координацију политика у Влади и унапређење капацитета доносилаца одлука и академске и истраживачке заједнице за креирање јавних политика заснованих на подацима је неопходан ресурс за унапређење процеса креирања политика заснованих на подацима.
Циљеви и правци деловања у овој области:
- У сарадњи са Службом за управљање кадровима, развој модула и подршка у реализацији тренинга: Анализа утицаја политика; Креирање јавних-практичних политика; он-лине курс: Друштвена укљученост у Србији; СРМОД– микро симулациони модел.
- Реализација TAIEX семинара намењених обуци високих државних службеника о креирању јавних политика заснованих на подацима;
- Креирање водича за успостављање партиципативног процеса за доношења одлука које се базирају на подацима у оквиру јавне администрације;
- Успостављање система праћења и процене ефеката реализованих анализа на процес доношења одлука