Vlada republike SrbijeВлада Републике Србије

Jezici

Приоритети у наредном периоду

Један од приоритета Тима за социјално укључивање и смањење сиромаштва јесте унапређење услова да се политике и мере које се креирају на националном и локалном нивоу развијају и имплементирају у складу са заснованим чињеницама и емпиријским подацима, посебно водећи рачуна о утицају на најсиромашније слојеве становништва у Србији.

Креирање јавних политика засновано на подацима треба да допринесе пре свега стварању одговорне Владе која своје расположиве ресурсе користи на ефикаснији и ефективнији начин и тиме доприноси повећању социјалног укључивања и смањења сиромаштва у земљи. Такође, повећањем капацитета за креирање јавних политика у складу са заснованим чињеницама и применом анализе утицаја политика, Влада Републике Србије обезбеђује приближавање међународним и стандардима ЕУ у функционисању јавне управе.

У периоду 2010 – 2012 година, Тим за социјално укључивање и смањење сиромаштва при Кабинету потпредседника Владе за европске интеграције у сарадњи са релевантним актерима, иницираће бројне активности које имају за циљ да се креирају предуслови за успостављање системског приступа процесу анализе утицаја политика у Србији.  Активности ће се одвијати у неколико комплементарних праваца:

  1. Спровођење анализа утицаја јавних политика, релевантних за социјално укључивање и смањење сиромаштва (ex-ante и ex-post анализе)
  2. Унапређење истраживачко-аналитичке праксе у Србији и сарадње између доносилаца одлука и академске заједнице
  3. Јачање функције за анализу и координацију политика у Влади и унапређење капацитета доносилаца одлука за креирање јавних политика заснованих на подацима.

Реализација ових активности треба да допринесе стварању одговорније Владе и омогући остваривање следећих резултата:

  • Одговорно планирање и доношење одлука у складу са потребама, ресурсима и објективним чињеницама.
  • Усклађивање јавних политика са потребама различитих циљних група и институција и адекватније коришћење расположивих ресурса.
  • Континуитет у спровођењу јавних политика и мера.
  • Повећање транспарентности рада Владе.
  • Унапређење координације циљева и приоритета јавних политика и боље коришћење постојећих и унапређење потребних ресурса и капацитета.

1. Анализа утицаја политика – ex ante и ex post анализе

Еx-анте анализа утицаја политика биће реализоване пре него што се одређене јавне политике усвоје и имплементирају. Ова врста анализа треба да омогући благовремено информисање доносиоца одлука о могућим ефектима пре него што се одређене мере и јавне политике усвоје и пружи помоћ у сагледавању мера које би требало имплементирати, и то пре него што процеси заиста и започну. Еx-анте анализе омогућавају систематичан и конзистентан увид у ефекте и трошкове планираних мера.

Овакав приступ предвидја да квалитетна стратегија и/или мера подразумева да влада и њени партнери разумеју какав утицај политике које развијају имају на различите друштвене групе, учеснике и институције, укључујући и оне на које се конкретне политике не односе. Овакав приступ се сматра важним инструментом у демократизацији привреда у развоју.

Еx-пост анализа утицаја политика биће спровођене у току или након реализације одређених мера и политика. Еx-пост анализе ће бити инициране када је потребно проверити остварење предвиђених резултата, утврдити да ли су улагања била адекватна постигнутим ефектима и утврдити могуће научене лекције, могућа унапређења и наредне кораке у развоју политика.

Основне фазе у спровођењу анализа утицаја политика:

  • Консултације са доносиоцима одлука и са CSO и и идентификација политика чији је утицај је потребно анализирати (било да се ради о политикама које се спроводе или се намерава њихово спровођење). Критеријуми за одабир мера које ће се анализирати:
    • Релевантност мера и политика за социјално укључивање и смањење сиромаштва најугроженијих група у Србији
    • Спремност доносиоца одлука (релевантних министарстава) да резултати анализа и препоруке буду интегрисане у политике и мере које се креирају
    • Веза са ЕУ документима са специјалним фокусом на индикаторе социјалне укључености
    • Исплативост анализе – Анализе које не захтевају превелика финансијска улагања и људска ресурсе
  • Анализа утицаја идентификованих мера.
  • Израда препорука на основу анализе утицаја
  • Консултације са свим релевантним актерима
  • Праћење ефеката реализованих анализа и датих препорука

2. Унапређење истраживачко аналитичке праксе у Србији

Иако се често истиче значај друштвених и хуманистичких наука у развоју привреде, друштва и државе, тај утицај на реформске промене у друштву у Србији није у довољној мери видљив и развијен. Холистички приступ и мултидисциплинарни научно истраживачки тимови у Србији још увек су реткост.

Истраживачка пракса у области друштвених наука у Србији није на задовољавајућем нивоу. У Стратегији научно-технолошког развоја у Србији истиче се да друштвено хуманистичке науке треба да играју кључну улогу у дефинисању стратегија и јавних политика, оптимизацији функционисања институција, унапређењу људских ресурса и система управљања, у складу са међународним искуствима и достигнућима. У овом тренутку у Србији, истраживачи имају слабе везе са носиоцима државне политике, па и са државним чиновницима, ретко пишу о најактуелнијим темама за државу и ретко су консултовани при доношењу одлука.

Један од важних приоритета за наредни период је унапређење истраживачко аналитичке праксе и сарадње између доносилаца одлука и истраживачке заједнице у земљи у функцији доношења одлука заснованих на подацима.

Циљеви и правци деловања у овој области:

  • Развијање подстицајних модела који ће допринети активно укључивање научне и истраживачке заједнице у реализију истраживања и анализа релевантних за креирање јавних политика;
  • Развијање модела за презентацију и промоцију истраживачких резултата једноставним језиком: (тренинзи за истраживаче у комуницирању резултата научних пројеката широј публици, укључујући доносиоце одлука, цивилно друштво и ширу јавност и сл);
  • Креирање базе података истраживача и PIA експерата
  • Пружање подршке истраживачима за лобирање и проналажење неопходних средстава за реализацију истраживања;
  • Успостављање регионалне сарадње и ширење добре праксе и заједничко коришћење ресурса (организација регионалних састанака, развијање препорука за ефикасније коришћење података од стране доносилаца одлука, тематске конференције, експертски састанци, ширење добре праксе)
  • Подршка истраживачким пројектима истраживача на почетку каријере
  • Подршка постојећим иницијативама и пројектима који поспешују унапређење истраживачко аналитичке праксе
  • Успостављање активне сарадње са академским институцијама
  • Развој и подршка пројектима у оквиру ЕУ концепта социјалних иновација и социјалне експериментације

3. Унапређење капацитета за анализу утицаја политика

Јачање функције за анализу и координацију политика у Влади и унапређење капацитета доносилаца одлука и академске и истраживачке заједнице за креирање јавних политика заснованих на подацима је неопходан ресурс за унапређење процеса креирања политика заснованих на подацима.

Циљеви и правци деловања у овој области:

  • У сарадњи са Службом за управљање кадровима, развој модула и подршка у реализацији тренинга: Анализа утицаја политика; Креирање јавних-практичних политика; он-лине курс: Друштвена укљученост у Србији; СРМОД– микро симулациони модел.
  • Реализација TAIEX семинара намењених обуци високих државних службеника о креирању јавних политика заснованих на подацима;
  • Креирање водича за успостављање партиципативног процеса за доношења одлука које се базирају на подацима у оквиру јавне администрације;
  • Успостављање система праћења и процене ефеката реализованих анализа на процес доношења одлука

Билтен о социјалном укључивању

Архив билтена о социјалном укључивању

Актуелности > <

Калкулатор социјалних давања

Блог > <

Актуелни документи > <

Положај осетљивих група у процесу приступања Републике Србије Европској унији
децембар, 2021 arrow right pdf [3 MB]
SILC у Републици Србији: Методолошки оквир и анализа изабраних показатеља сиромаштва и неједнакости
децембар, 2021 arrow right pdf [2 MB]
Положај осетљивих група у процесу приступања Републике Србије Европској унији – положај особа које живе са HIV
децембар, 2021 arrow right pdf [305 KB]
Е2Е: Утврђивање институционалног оквира за успостављање Националне стандардне класификације занимања у Србији
децембар, 2021 arrow right pdf [709 KB]
Положај осетљивих група у процесу приступања Републике Србије Европској унији – положај националних мањина
децембар, 2021 arrow right pdf [174 KB]
Положај осетљивих група у процесу приступања Републике Србије Европској унији – положај миграната и тражилаца азила
децембар, 2021 arrow right pdf [219 KB]
Положај осетљивих група у процесу приступања Републике Србије Европској унији – положај деце
децембар, 2021 arrow right pdf [439 KB]
Положај осетљивих група у процесу приступања Републике Србије Европској унији – положај младих
децембар, 2021 arrow right pdf [456 KB]
Положај осетљивих група у процесу приступања Републике Србије Европској унији – положај старије популације
децембар, 2021 arrow right pdf [307 KB]
Положај осетљивих група у процесу приступања Републике Србије Европској унији – положај ЛГБТИ особа
новембар, 2021 arrow right pdf [164 KB]