Пише: Драгана Малиџан Винкић (Блог о социјалном укључивању)
Деца у узрасту од 11 година и даље су врло непосредна, искрена и жељна игре и шале. Сви волимо да предајемо петацима и волимо енергију коју доносе са собом.
Док су још тако детињасти и на корак од адолесценције, врло је важно да са њима изградимо квалитетне односе од почетка и да се у разреду направи једна радна, весела и ангажована клима у којој ученици могу да напредују и имају здраве и искрене односе.
Будући да је петацима све ново и да их држи још увек она дечја радозналост, коју већина, нажалост, губи како расте и сазрева, важно је искористити тај моменат и увести их у свет предметне наставе и нових правила и обавеза која наступају.
Садашњи петаци
Један од добрих примера праксе је укључивање ученика садашњих петих разреда у улогу оних који ће четвртацима представити како је то бити петак. Тако ученици четвртог разреда добијају неку слику о ономе што их чека и не одлазе у скроз непознато. Ова мала интервенција може спокојно да делује на ученике с тешкоћама јер могу да добију неке одговоре о новинама које их очекују.
Ученици којима у петом разреду предајем Грађанско васпитање задужени су да, током другог полугодишта, размењују искуства са четвртацима, држе предавања, презентације о ономе што их очекује. На крају је обавезна тура по школи и кабинетима.
Једне године су били задужени за постављање знакова по којим будући петаци могу да се оријентишу по школи и да прате правила кретања по степеништима и ходницима. Овакав тип обележавања може бити од помоћи деци са аутизмом која често боље реагују на идеограмска решења него на вербална. Ове године покушавамо да спроведемо ефикаснији начин уласка у школу, смањење гужве на степеништима и испред кабинета (додатно обележавање ходника, порука о кретању, занимљивих садржаја по зидовима испред кабинета да би ученици имали чиме да се забављају док чекају да уђу у учионицу…).
Ходници. зидови, стубови. клупе школе/кабинета могу бити изузетно интерактивни и стимулишући и то треба искористити у спровођењу инклузивног образовања (различитим или истим бојама постављати стрелице по подовима, зидовима, крупније написани називи кабинета, нумерисање кабинета, плакати познатих личности везани за предмете и кабинете, распоред часова поставити на видно место и у великом формату, Брајевим писмом обележити кабинете, зидове…).
Будући петаци
Постоји много начина како се брзо и ефикасно може упознати један разред који има ученика са тешкоћама, а са којим јесте или није рађен ИОП. У зависности од тога да ли у новом разреду само предајете или сте им и разредни старешина, у уводним часовима на почетку школске године упознавање можете извести кроз низ кратких радионица како бисте их припремили на свој предмет и правила и обавезе које их очекују. Ево неколико примера добре праксе које примењујем са петим разредима који у свом одељењу имају ученике са тешкоћама.
Радионице
Радионице које су ефикасне за упознавање ученика којима ћете предавати су оне у којима сваки ученик има за задатак да представи свог пара с којим седи или, постављен у кругу, особу којој баца лопту, тако што мора да каже три лепе ствари о њој.
Радионица за прихватање различитости која увек упали је она која од ученика захтева да се распоређују по групама у складу са захтевом нпр. ко воли да пије више газиране сокове, иде у једну групу, а ко воли цеђене сокове, у другу. Неограничен је број подела, ученици се забављају прелазећи с једне на другу страну, некад су са неким ученицима различити, а у неким случајевима исти. Када се заврши са захтевима, треба поразговарати с ученицима о утисцима.
Радионица за зближавање ученика који у разреду ретко долазе у контакт изводи се тако што се да захтев да свако неђе једног ученика са којиим претходне четири године није никад или је врло ретко седео. Затим, са тим паром, треба да нађу 5 ствари које заједно воле из области школе, спорта, музике, хране, филма, забаве… Циљ је да деца освесте колико су сви они различити, а опет могу са сваким да нађу нешто што им је заједничко или нешто што могу ново другима да покажу.
Радионица за упознавање с предметом је врло једноставна, дозвољава сваком да се укључи у складу са својим знањем и могућностима. На табли се напише назив предмета, а ученици изговарају своје асоцијације. Док ређају појмове, наводите их да их ставе поред сродних речи. Свако може да каже нешто, нема погрешних одговора, а сви заједно дају слику о предмету.
(…)
Оставите коментар