У циљу унапређења система социјалног укључивања и повећања друштвене укључености деце са инвалидитетом и сметњама у развоју, општина Бела Паланка у сарадњи са удружењем „Те Деум“ спроводи пројекат „Заједно до циља“.
Пројектом се успоставља услуга социјалне заштите „лични пратилац детета“ и покреће Школа социјалних вештина, које ће омогућити да деца са инвалидитетом и сметњама у развоју добију индивидуалну подршку за повећање самосталности и укључивање у ваннаставне активности и друштвени живот локалне заједнице.
Услуга „лични пратилац детета“ је намењена деци са инвалидитетом и сметњама у развоју која похађају редовне образовне установе, док пројекат посебно жели да пружи подршку деци са инвалидитетом и сметњама у развоју из руралних средина, која су у још већој мери искључена из друштвених активности својих вршњака. Ову услугу током спровођења пројекта добиће петоро деце са територије општине Бела Паланка, а услугу ће пружати посебно обучена лица за рад са децом која су прошла акредитовану обуку са личне пратиоце.
Школа социјалних вештина, која ће бити организована током школских распуста, намењена је деци са инвалидитетом и сметњама у развоју и њиховим родитељима, као и општој популацији. Радионице школе социјалних вештина, које ће се одржавати два пута седмично обухватиће низ интерактивних предавања и тренинга о толеранцији, дискриминацији, вршњачком насиљу, тимском раду, као и излете и посете различитим културним манифестацијама, како би се полазници школе кроз заједнички рад упознали са темом и значајем социјалног укључивања и инклузивног друштва.
Пројекат је усмерен на унапређење квалитета свакодневног живота све деце у локалној заједници, а посебно деце са инвалидитетом и сметњама у развоју из руралних средина, и доприноси сарадњи и изградњи партнерстава између јавног, приватног и цивилног сектора.
У контексту Агенде Уједињених нација 2030 – Циљеви одрживог развоја, овај пројекат доприноси испуњавању три циља. У оквиру Циља 1 доприноси се Оснаживању и промоцији социјалног укључивања на локалном нивоу, као и унапређењу мера социјалне заштите у складу са подциљевима циља 1, затим Циљу 10 у оквиру подциљева смањења сиромаштва и смањења неједнакости, и Циљу 4 који се односи на све мере подциљева које су усмерене на социјално укључивање деце и доприносе обезбеђивању инклузивног и квалитетног образовања.
Пројекат се спроводи у оквиру друге фазе Програма локалних иницијатива за социјално укључивање и смањење сиромаштва – Подршка развоју иновативних модела за социјално укључивање LIP 2. Програм LIP 2 реализује Тим за социјално укључивање и смањење сиромаштва Владе Републике Србије (SIPRU) у оквиру пројекта Подршка унапређењу социјалног укључивања у Републици Србији, који подржава Влада Швајцарске.
Успешне приче
Школа социјалних вештина – креативним радионицама до развијања животних вештина
Десет година од увођења инклузивног образовања у школски систем, Бела Паланка је значајно искорачила у погледу обезбеђивања услова да свако дете добије једнаке могућности за остваривање права на образовање.
Општина Бела Паланка је 2019. године у сарадњи са локалном организацијом цивилног друштва „Те Деум“, у оквиру пројекта под називом „Заједно до циља“, покренула увођење услуге социјалне заштите Лични пратилац детета, која деци са сметњама у развоју и инвалидитетом обезбеђује могућност редовног похађања школе.
Поред ове стандардизоване услуге, партнери на пројекту сагласили су се да деци у Белој Паланци треба пружити додатну подршку кроз приближавање школског градива на њима занимљивији начин. У том циљу, одлучили су се за тестирање иновативне услуге Школа социјалних вештина.
Тања је једна од корисница услуге Лични пратилац детета, развијене у оквиру пројекта „Заједно до циља“ који локална самоуправа Бела Паланка реализује у сарадњи са Удружењем „Те Деум”. У разговору са Тањиним личним пратиоцем сазнајемо да Тања од предмета највише воли физичко, ликовно и музичко. Од када је постала корисница ове услуге, Тања са више лакоће и ентузијазма приступа школским обавезама, а посебно воли када јој лични пратилац нешто нацрта, а она потом обоји. Када је у питању школско градиво из математике, физике и хемије, њему се не радује, али уз помоћ и подршку наставника и личног пратиоца и ови домаћи задаци се успешно завршавају. Наставу похађа по Индивидуалном образовном плану који је прилагођен њеним могућностима.
Према речима њене маме, од када је постала корисница ове услуге, кући долази насмејана. Тања уз подршку успешно и са задовољством обавља школске обавезе, а посебно јој прија дружење и боравак у колективу са вршњацима. Тренутно је на онлајн настави, али каже да једва чека да пође у школу и да се врати у своју школску клупу. Управо то највише сведочи о помаку који је постигнут у комуникацији девојчице са вршњацима и предметним наставницима, као и напретку у њеном интелектуалном развоју, који је резултат редовног похађања школе.