Како би се подстакло унапређење инклузивне средине за додатну интеграцију деце и младих са инвалидитетом и сметњама у развоју, Град Пирот у сарадњи са Удружењем грађана „Визија“ Пирот и Удружењем за помоћ ментално недовољно развијеним лицима Пирот, спроводи пројекат „Сервис за пружање подршке инклузивном образовању“.
Услед приметног пада броја ученика и ученица са инвалидитетом и сметњама у развоју који након завршене основне школе не настављају средњошколско образовање, као и њиховог минималног укључивања у свет рада након завршетка образовања, пројекат има за циљ да оснажи децу која похађају наставу по програмима ИОП-1 и ИОП-2, њихове наставнике/це и родитеље како би се омогућили свеобухватни услови за наставак њиховог образовања као и запошљавања.
Формирањем Мултидисциплинарног тима у оквиру градског „Сервиса за пружање подршке инклузивном образовању“ створиће се услови за пружање континуиране подршке родитељима и деци која похађају наставу по програмима ИОП-1 и ИОП-2. Мултидисциплинарни тим ће бити саветодавна подршка родитељима и ученицима/цама са инвалидитетом и сметњама у развоју, током њиховог основног и средњошколског образовања, подстичући истовремено њихову социјализацију и доприносећи јачању механизама и мера подршке инклузивном приступу у образовању, који су од изузетне важности за останак ових ученика/ца у образовном систему и њихов равноправан улазак у свет рада кроз запошљавање.
Поред родитеља и ученика/ца, пројекат оснажује учитеље/љице и наставнике/це који имају кључну улогу у креирању инклузивне средине током периода њиховог образовања, кроз организовање округлих столова са циљем размене примера добре праксе у раду и подизања њихових професионалних капацитета кроз упознавање о значају решавања проблема као што су дискриминација, расизам, социјална инклузија и интеркултурално разумевање, који ће се остварити кроз активности професионалне едукације.
Оснаживањем деце са инвалидитетом и сметњама у развоју и стварањем основа за пружање подршке инклузивном образовању на локалном нивоу, циљеви пројекта усклађени су са глобалним политикама у сфери инклузивног образовања, која су дефинисана једним од циљева одрживог развоја у оквиру Агенде 2030 Уједињених нација (Циљ 4: Квалитетно образовање).
Пројекат се спроводи у оквиру друге фазе Програма локалних иницијатива за социјално укључивање и смањење сиромаштва – Подршка развоју иновативних модела за социјално укључивање LIP 2. Програм LIP 2 реализује Тим за социјално укључивање и смањење сиромаштва Владе Републике Србије (SIPRU) у оквиру пројекта Подршка унапређењу социјалног укључивања у Републици Србији, који подржава Влада Швајцарске.
Успешне приче
Градски сервис за пружање подршке инклузивном образовању
Из једне познате и сигурне школске средине где је била прихваћена и подржана, преласком у средњу школу ученица А.С. суочила се са страховима који прате свако дете у тренутку када прелази у нови колектив, а посебно када бира и своје будуће занимање. Корак ка промени и улазак у нову школску средину био је довољно велики изазов, који је додатно појачан дугим боравком код куће услед пандемије Ковид-19, која је код већине деце са развојним сметњама изазвала анксиозна понашања, повлачење у себе и отежану социјализацију у односу на вршњаке. Као одговор на ове и друге изазове са којима се суочила ученица А.С, а са којима се сусрећу и многа друга деце са сметњама у развоју и њихови родитељи, Град Пирот се у партнерству са локалним организацијама цивилног друштва, Удружењем за помоћ ментално недовољно развијеним лицима Пирот и удружењем „Визија” одлучио на успостављање градског сервиса за пружање подршке инклузивном образовању. У оквиру новог градског сервиса, услуге саветодавне и едуковне подршке које пружа мултидисциплинарни стручни тим доступне су: родитељима деце која се школују према индивидуалном образовном плану, ученицима у основним школама који су у осмом разреду, ученицима средњих школа који су тек уписали први разред средње школе и матурантима који траже своје прво запослење, као и запосленима у образовном систему.
„Посете средњим школама су на мене оставиле посебан утисак. Могла сам да својим очима видим све оно о чему смо разговарали са наставницима. Осим смерова које сам могла да бирам, упознала сам и нове другаре са којима сам наставила да се дружим и после обука и предавања. Чујемо се телефоном и разговарамо о свим нашим заједничким посетама. За себе сам одабрала занимање пекар. Уживала сам у мешењу теста и открила да могу баш ту да дам максимум. Док правим пецива, осећам се лепо и успешно. Посебно ми се допао начин како су наставници разговарали са нама”, речи су У.Ј, ученице осмог разреда која похађа школу према индивидуалном плану – ИОП 2.
Када је дошла у Сервис за пружање подршке инклузивном образовању, У.Ј. је попут многе друге деце била прилично збуњена и несигурна када је реч о опредељењима и избором будућег занимања. Мултидисциплинарни тим је у разговору са њом на почетку школске године, када је уписала осми разред, установио да би јој било потребно мало више самопоуздања, али и да није сигурна шта би она заиста воли да ради. Свакако, У.Ј. није била једина која је лутала у својим жељама. Тек после похађања неколико стручних предавања и радионица практичног рада, као и многи други полазници, У.Ј. је почела да показује своје афинитете.
Документа и публикације
Приручник за планирање и писање индивидуалног образовног плана (ИОП)
Публикација „Приручник за планирање и писање индивидуалног образовног плана (ИОП)“ објављена је као део пројектне активности пројекта „Сервис за пружање подршке инклузивном образовању“. Основни задатак Мултидисциплинарног стручног тима који ради у оквиру Сервиса је да прати и саветује ученике са развојним сметњама, разговора са њима и њиховим породицама, као и са стручним тимовима школа, а по потреби и са институцијама у локалној заједници. Добра сарадња и стручни приступ сваког учесника из његовог угла кључни су за успех успостављања инклузивног школског окружења, па Приручник представља спону између свих актера овог процеса и подсетник да корачају заједнички и уче једни од других.
Приручником су обрађена сва подручја од значаја за процес планирања и писања индивидуалног образовног плана (ИОП-а): право на ИОП; врсте ИОП-а; педагошки профил ученика/це; план мера индивидуализације; примена и праћење ИОП-а; вредновање и измена ИОП-а; план транзиције ученика/це и план превенције раног напуштања школовања; прилагођавања за ученике са различитим развојним сметњама; а понуђени су и примери индивидуалних образовних планова.
Приручник за планирање и писање индивидуалног образовног плана намењен је васпитачима/цама, учитељима/цама, наставницима/ама и стручним сарадницима/ама. Предложени модел праћења ученика и ученица може послужити као смерница праћења развоја детета и његових потреба. Важност активне и подстицајне средине за његов развој потврђује велики број истраживања која показују да свако дете може да развије компетенције ако је укључено у подстицајну физичку и социјалну средину. Више о Приручнику можете сазнати овде.