Jedan od prioriteta Tima za socijalno uključivanje i smanjenje siromaštva jeste unapređenje uslova da se politike i mere koje se kreiraju na nacionalnom i lokalnom nivou razvijaju i implementiraju u skladu sa zasnovanim činjenicama i empirijskim podacima, posebno vodeći računa o uticaju na najsiromašnije slojeve stanovništva u Srbiji.
Kreiranje javnih politika zasnovano na podacima treba da doprinese pre svega stvaranju odgovorne Vlade koja svoje raspoložive resurse koristi na efikasniji i efektivniji način i time doprinosi povećanju socijalnog uključivanja i smanjenja siromaštva u zemlji. Takođe, povećanjem kapaciteta za kreiranje javnih politika u skladu sa zasnovanim činjenicama i primenom analize uticaja politika, Vlada Republike Srbije obezbeđuje približavanje međunarodnim i standardima EU u funkcionisanju javne uprave.
U periodu 2010 – 2012 godina, Tim za socijalno uključivanje i smanjenje siromaštva pri Kabinetu potpredsednika Vlade za evropske integracije u saradnji sa relevantnim akterima, iniciraće brojne aktivnosti koje imaju za cilj da se kreiraju preduslovi za uspostavljanje sistemskog pristupa procesu analize uticaja politika u Srbiji. Aktivnosti će se odvijati u nekoliko komplementarnih pravaca:
- Sprovođenje analiza uticaja javnih politika, relevantnih za socijalno uključivanje i smanjenje siromaštva (ex-ante i ex-post analize)
- Unapređenje istraživačko-analitičke prakse u Srbiji i saradnje između donosilaca odluka i akademske zajednice
- Jačanje funkcije za analizu i koordinaciju politika u Vladi i unapređenje kapaciteta donosilaca odluka za kreiranje javnih politika zasnovanih na podacima.
Realizacija ovih aktivnosti treba da doprinese stvaranju odgovornije Vlade i omogući ostvarivanje sledećih rezultata:
- Odgovorno planiranje i donošenje odluka u skladu sa potrebama, resursima i objektivnim činjenicama.
- Usklađivanje javnih politika sa potrebama različitih ciljnih grupa i institucija i adekvatnije korišćenje raspoloživih resursa.
- Kontinuitet u sprovođenju javnih politika i mera.
- Povećanje transparentnosti rada Vlade.
- Unapređenje koordinacije ciljeva i prioriteta javnih politika i bolje korišćenje postojećih i unapređenje potrebnih resursa i kapaciteta.
1. Analiza uticaja politika – ex ante i ex post analize
Ex-ante analiza uticaja politika biće realizovane pre nego što se određene javne politike usvoje i implementiraju. Ova vrsta analiza treba da omogući blagovremeno informisanje donosioca odluka o mogućim efektima pre nego što se određene mere i javne politike usvoje i pruži pomoć u sagledavanju mera koje bi trebalo implementirati, i to pre nego što procesi zaista i započnu. Ex-ante analize omogućavaju sistematičan i konzistentan uvid u efekte i troškove planiranih mera.
Ovakav pristup predvidja da kvalitetna strategija i/ili mera podrazumeva da vlada i njeni partneri razumeju kakav uticaj politike koje razvijaju imaju na različite društvene grupe, učesnike i institucije, uključujući i one na koje se konkretne politike ne odnose. Ovakav pristup se smatra važnim instrumentom u demokratizaciji privreda u razvoju.
Ex-post analiza uticaja politika biće sprovođene u toku ili nakon realizacije određenih mera i politika. Ex-post analize će biti inicirane kada je potrebno proveriti ostvarenje predviđenih rezultata, utvrditi da li su ulaganja bila adekvatna postignutim efektima i utvrditi moguće naučene lekcije, moguća unapređenja i naredne korake u razvoju politika.
Osnovne faze u sprovođenju analiza uticaja politika:
- Konsultacije sa donosiocima odluka i sa CSO i i identifikacija politika čiji je uticaj je potrebno analizirati (bilo da se radi o politikama koje se sprovode ili se namerava njihovo sprovođenje). Kriterijumi za odabir mera koje će se analizirati:
- Relevantnost mera i politika za socijalno uključivanje i smanjenje siromaštva najugroženijih grupa u Srbiji
- Spremnost donosioca odluka (relevantnih ministarstava) da rezultati analiza i preporuke budu integrisane u politike i mere koje se kreiraju
- Veza sa EU dokumentima sa specijalnim fokusom na indikatore socijalne uključenosti
- Isplativost analize – Analize koje ne zahtevaju prevelika finansijska ulaganja i ljudska resurse
- Analiza uticaja identifikovanih mera.
- Izrada preporuka na osnovu analize uticaja
- Konsultacije sa svim relevantnim akterima
- Praćenje efekata realizovanih analiza i datih preporuka
2. Unapređenje istraživačko analitičke prakse u Srbiji
Iako se često ističe značaj društvenih i humanističkih nauka u razvoju privrede, društva i države, taj uticaj na reformske promene u društvu u Srbiji nije u dovoljnoj meri vidljiv i razvijen. Holistički pristup i multidisciplinarni naučno istraživački timovi u Srbiji još uvek su retkost.
Istraživačka praksa u oblasti društvenih nauka u Srbiji nije na zadovoljavajućem nivou. U Strategiji naučno-tehnološkog razvoja u Srbiji ističe se da društveno humanističke nauke treba da igraju ključnu ulogu u definisanju strategija i javnih politika, optimizaciji funkcionisanja institucija, unapređenju ljudskih resursa i sistema upravljanja, u skladu sa međunarodnim iskustvima i dostignućima. U ovom trenutku u Srbiji, istraživači imaju slabe veze sa nosiocima državne politike, pa i sa državnim činovnicima, retko pišu o najaktuelnijim temama za državu i retko su konsultovani pri donošenju odluka.
Jedan od važnih prioriteta za naredni period je unapređenje istraživačko analitičke prakse i saradnje između donosilaca odluka i istraživačke zajednice u zemlji u funkciji donošenja odluka zasnovanih na podacima.
Ciljevi i pravci delovanja u ovoj oblasti:
- Razvijanje podsticajnih modela koji će doprineti aktivno uključivanje naučne i istraživačke zajednice u realiziju istraživanja i analiza relevantnih za kreiranje javnih politika;
- Razvijanje modela za prezentaciju i promociju istraživačkih rezultata jednostavnim jezikom: (treninzi za istraživače u komuniciranju rezultata naučnih projekata široj publici, uključujući donosioce odluka, civilno društvo i širu javnost i sl);
- Kreiranje baze podataka istraživača i PIA eksperata
- Pružanje podrške istraživačima za lobiranje i pronalaženje neophodnih sredstava za realizaciju istraživanja;
- Uspostavljanje regionalne saradnje i širenje dobre prakse i zajedničko korišćenje resursa (organizacija regionalnih sastanaka, razvijanje preporuka za efikasnije korišćenje podataka od strane donosilaca odluka, tematske konferencije, ekspertski sastanci, širenje dobre prakse)
- Podrška istraživačkim projektima istraživača na početku karijere
- Podrška postojećim inicijativama i projektima koji pospešuju unapređenje istraživačko analitičke prakse
- Uspostavljanje aktivne saradnje sa akademskim institucijama
- Razvoj i podrška projektima u okviru EU koncepta socijalnih inovacija i socijalne eksperimentacije
3. Unapređenje kapaciteta za analizu uticaja politika
Jačanje funkcije za analizu i koordinaciju politika u Vladi i unapređenje kapaciteta donosilaca odluka i akademske i istraživačke zajednice za kreiranje javnih politika zasnovanih na podacima je neophodan resurs za unapređenje procesa kreiranja politika zasnovanih na podacima.
Ciljevi i pravci delovanja u ovoj oblasti:
- U saradnji sa Službom za upravljanje kadrovima, razvoj modula i podrška u realizaciji treninga: Analiza uticaja politika; Kreiranje javnih-praktičnih politika; on-line kurs: Društvena uključenost u Srbiji; SRMOD– mikro simulacioni model.
- Realizacija TAIEX seminara, koje finansira Evropska komisija, namenjenih obuci visokih državnih službenika o kreiranju javnih politika zasnovanih na podacima;
- Kreiranje vodiča za uspostavljanje participativnog procesa za donošenja odluka koje se baziraju na podacima u okviru javne administracije;
- Uspostavljanje sistema praćenja i procene efekata realizovanih analiza na proces donošenja odluka.