Vlada republike SrbijeVlada Republike Srbije

Jezici

Prioriteti u narednom periodu

Jedan od prioriteta Tima za socijalno uključivanje i smanjenje siromaštva jeste unapređenje uslova da se politike i mere koje se kreiraju na nacionalnom i lokalnom nivou razvijaju i implementiraju u skladu sa zasnovanim činjenicama i empirijskim podacima, posebno vodeći računa o uticaju na najsiromašnije slojeve stanovništva u Srbiji.

Kreiranje javnih politika zasnovano na podacima treba da doprinese pre svega stvaranju odgovorne Vlade koja svoje raspoložive resurse koristi na efikasniji i efektivniji način i time doprinosi povećanju socijalnog uključivanja i smanjenja siromaštva u zemlji. Takođe, povećanjem kapaciteta za kreiranje javnih politika u skladu sa zasnovanim činjenicama i primenom analize uticaja politika, Vlada Republike Srbije obezbeđuje približavanje međunarodnim i standardima EU u funkcionisanju javne uprave.

U periodu 2010 – 2012 godina, Tim za socijalno uključivanje i smanjenje siromaštva pri Kabinetu potpredsednika Vlade za evropske integracije u saradnji sa relevantnim akterima, iniciraće brojne aktivnosti koje imaju za cilj da se kreiraju preduslovi za uspostavljanje sistemskog pristupa procesu analize uticaja politika u Srbiji.  Aktivnosti će se odvijati u nekoliko komplementarnih pravaca:

  1. Sprovođenje analiza uticaja javnih politika, relevantnih za socijalno uključivanje i smanjenje siromaštva (ex-ante i ex-post analize)
  2. Unapređenje istraživačko-analitičke prakse u Srbiji i saradnje između donosilaca odluka i akademske zajednice
  3. Jačanje funkcije za analizu i koordinaciju politika u Vladi i unapređenje kapaciteta donosilaca odluka za kreiranje javnih politika zasnovanih na podacima.

Realizacija ovih aktivnosti treba da doprinese stvaranju odgovornije Vlade i omogući ostvarivanje sledećih rezultata:

  • Odgovorno planiranje i donošenje odluka u skladu sa potrebama, resursima i objektivnim činjenicama.
  • Usklađivanje javnih politika sa potrebama različitih ciljnih grupa i institucija i adekvatnije korišćenje raspoloživih resursa.
  • Kontinuitet u sprovođenju javnih politika i mera.
  • Povećanje transparentnosti rada Vlade.
  • Unapređenje koordinacije ciljeva i prioriteta javnih politika i bolje korišćenje postojećih i unapređenje potrebnih resursa i kapaciteta.

1. Analiza uticaja politika – ex ante i ex post analize

Ex-ante analiza uticaja politika biće realizovane pre nego što se određene javne politike usvoje i implementiraju. Ova vrsta analiza treba da omogući blagovremeno informisanje donosioca odluka o mogućim efektima pre nego što se određene mere i javne politike usvoje i pruži pomoć u sagledavanju mera koje bi trebalo implementirati, i to pre nego što procesi zaista i započnu. Ex-ante analize omogućavaju sistematičan i konzistentan uvid u efekte i troškove planiranih mera.

Ovakav pristup predvidja da kvalitetna strategija i/ili mera podrazumeva da vlada i njeni partneri razumeju kakav uticaj politike koje razvijaju imaju na različite društvene grupe, učesnike i institucije, uključujući i one na koje se konkretne politike ne odnose. Ovakav pristup se smatra važnim instrumentom u demokratizaciji privreda u razvoju.

Ex-post analiza uticaja politika biće sprovođene u toku ili nakon realizacije određenih mera i politika. Ex-post analize će biti inicirane kada je potrebno proveriti ostvarenje predviđenih rezultata, utvrditi da li su ulaganja bila adekvatna postignutim efektima i utvrditi moguće naučene lekcije, moguća unapređenja i naredne korake u razvoju politika.

Osnovne faze u sprovođenju analiza uticaja politika:

  • Konsultacije sa donosiocima odluka i sa CSO i i identifikacija politika čiji je uticaj je potrebno analizirati (bilo da se radi o politikama koje se sprovode ili se namerava njihovo sprovođenje). Kriterijumi za odabir mera koje će se analizirati:
    • Relevantnost mera i politika za socijalno uključivanje i smanjenje siromaštva najugroženijih grupa u Srbiji
    • Spremnost donosioca odluka (relevantnih ministarstava) da rezultati analiza i preporuke budu integrisane u politike i mere koje se kreiraju
    • Veza sa EU dokumentima sa specijalnim fokusom na indikatore socijalne uključenosti
    • Isplativost analize – Analize koje ne zahtevaju prevelika finansijska ulaganja i ljudska resurse
  • Analiza uticaja identifikovanih mera.
  • Izrada preporuka na osnovu analize uticaja
  • Konsultacije sa svim relevantnim akterima
  • Praćenje efekata realizovanih analiza i datih preporuka

2. Unapređenje istraživačko analitičke prakse u Srbiji

Iako se često ističe značaj društvenih i humanističkih nauka u razvoju privrede, društva i države, taj uticaj na reformske promene u društvu u Srbiji nije u dovoljnoj meri vidljiv i razvijen. Holistički pristup i multidisciplinarni naučno istraživački timovi u Srbiji još uvek su retkost.

Istraživačka praksa u oblasti društvenih nauka u Srbiji nije na zadovoljavajućem nivou. U Strategiji naučno-tehnološkog razvoja u Srbiji ističe se da društveno humanističke nauke treba da igraju ključnu ulogu u definisanju strategija i javnih politika, optimizaciji funkcionisanja institucija, unapređenju ljudskih resursa i sistema upravljanja, u skladu sa međunarodnim iskustvima i dostignućima. U ovom trenutku u Srbiji, istraživači imaju slabe veze sa nosiocima državne politike, pa i sa državnim činovnicima, retko pišu o najaktuelnijim temama za državu i retko su konsultovani pri donošenju odluka.

Jedan od važnih prioriteta za naredni period je unapređenje istraživačko analitičke prakse i saradnje između donosilaca odluka i istraživačke zajednice u zemlji u funkciji donošenja odluka zasnovanih na podacima.

Ciljevi i pravci delovanja u ovoj oblasti:

  • Razvijanje podsticajnih modela koji će doprineti aktivno uključivanje naučne i istraživačke zajednice u realiziju istraživanja i analiza relevantnih za kreiranje javnih politika;
  • Razvijanje modela za prezentaciju i promociju istraživačkih rezultata jednostavnim jezikom: (treninzi za istraživače u komuniciranju rezultata naučnih projekata široj publici, uključujući donosioce odluka, civilno društvo i širu javnost i sl); 
  • Kreiranje baze podataka istraživača i PIA eksperata
  • Pružanje podrške istraživačima za lobiranje i pronalaženje neophodnih sredstava za realizaciju istraživanja;
  • Uspostavljanje regionalne saradnje i širenje dobre prakse i zajedničko korišćenje resursa (organizacija regionalnih sastanaka, razvijanje preporuka za efikasnije korišćenje podataka od strane donosilaca odluka, tematske konferencije, ekspertski sastanci, širenje dobre prakse)
  • Podrška istraživačkim projektima istraživača na početku karijere
  • Podrška postojećim inicijativama i projektima koji pospešuju unapređenje istraživačko analitičke prakse
  • Uspostavljanje aktivne saradnje sa akademskim institucijama
  • Razvoj i podrška projektima u okviru EU koncepta socijalnih inovacija i socijalne eksperimentacije

3. Unapređenje kapaciteta za analizu uticaja politika

Jačanje funkcije za analizu i koordinaciju politika u Vladi i unapređenje kapaciteta donosilaca odluka i akademske i istraživačke zajednice za kreiranje javnih politika zasnovanih na podacima je neophodan resurs za unapređenje procesa kreiranja politika zasnovanih na podacima.

Ciljevi i pravci delovanja u ovoj oblasti:

  • U saradnji sa Službom za upravljanje kadrovima, razvoj modula i podrška u realizaciji treninga: Analiza uticaja politika; Kreiranje javnih-praktičnih politika; on-line kurs: Društvena uključenost u Srbiji; SRMOD– mikro simulacioni model.
  • Realizacija TAIEX seminara, koje finansira Evropska komisija, namenjenih obuci visokih državnih službenika o kreiranju javnih politika zasnovanih na podacima;
  • Kreiranje vodiča za uspostavljanje participativnog procesa za donošenja odluka koje se baziraju na podacima u okviru javne administracije;
  • Uspostavljanje sistema praćenja i procene efekata realizovanih analiza na proces donošenja odluka.

Bilten o socijalnom uključivanju

Arhiv biltena o socijalnom uključivanju

Aktuelnosti > <

Kalkulator socijalnih davanja

Blog > <

Aktuelni dokumenti > <

Položaj osetljivih grupa u procesu pristupanja Republike Srbije Evropskoj uniji
Decembar, 2021 arrow right pdf [3 MB]
SILC u Republici Srbiji: Metodološki okvir i analiza izabranih pokazatelja siromaštva i nejednakosti
Decembar, 2021 arrow right pdf [2 MB]
Položaj osetljivih grupa u procesu pristupanja Republike Srbije Evropskoj uniji – položaj osoba koje žive sa HIV
Decembar, 2021 arrow right pdf [305 KB]
E2E: Utvrđivanje institucionalnog okvira za uspostavljanje Nacionalne standardne klasifikacije zanimanja u Srbiji
Decembar, 2021 arrow right pdf [709 KB]
Analiza održivih modela za obezbeđivanje pristupa čistoj pijaćoj vodi, kanalizaciji i električnoj energiji stanovnicima podstandardnih romskih naselja u Republici Srbiji
Decembar, 2021 arrow right pdf [4 MB]
Položaj osetljivih grupa u procesu pristupanja Republike Srbije Evropskoj uniji – položaj nacionalnih manjina
Decembar, 2021 arrow right pdf [174 KB]
Položaj osetljivih grupa u procesu pristupanja Republike Srbije Evropskoj uniji – položaj migranata i tražilaca azila
Decembar, 2021 arrow right pdf [219 KB]
Položaj osetljivih grupa u procesu pristupanja Republike Srbije Evropskoj uniji – položaj dece
Decembar, 2021 arrow right pdf [439 KB]
Položaj osetljivih grupa u procesu pristupanja Republike Srbije Evropskoj uniji – položaj mladih
Decembar, 2021 arrow right pdf [456 KB]
Položaj osetljivih grupa u procesu pristupanja Republike Srbije Evropskoj uniji – položaj starije populacije
Decembar, 2021 arrow right pdf [307 KB]