U cilju doprinosa ekonomskom osnaživanju žena na selu, Opština Čajetina u saradnji sa Udruženjem „Zlatiborski plodovi“, Privrednim društvom za razvoj poljoprivrede “Zlatiborski eko agrar“ doo i Udruženjem „Savez seoskih žena Čajetine“ u Zlatiborskom okrugu sprovodi projekat „Poljoprivredno-edukativna kancelarija – Zlatiborka“.
Opština Čajetina kroz projekat formira Poljoprivredno-edukativnu kancelariju Zlatiborka, koja predstavlja institucionalnu, sistemsku i stručnu podršku ženama iz ruralnih područja, koja će omogućiti osnaživanje i umrežavanje žena, povećanje vidljivosti njihovih proizvoda, kao i promociju njihovog rada, a u cilju povećanja njihove ekonomske nezavisnosti. Kancelarija će organizovati osim edukativnih i veći broj informativnih seminara, kako bi se učesnice projekta upoznale sa mogućnostima finansiranja i promocije poslovnih ideja, a posebna pažnja biće posvećena istraživačkoj delatnosti u razvoju start up-ova, poslovnoj inkubaciji i unapređenju poslovnih ideja.
U projekat će biti uključene članice Udruženja „Savez seoskih žena Čajetine“, a indirektno i njihove porodice i celokupna lokalna zajednica, čija je podrška u ekonomskom osnaživanju žena veoma važna. Projekat posebno ima za cilj umrežavanje žena na selu kroz sistem pravovremenog informisanja (cirkularne SMS poruke) o svim aktuelnostima u vezi sa mogućnostima razvoja njihovog preduzetništva i profesionalnog usavršavanja. Takođe, brendiranjem Zlatibora kao značajne slow food destinacije, zaštitom geografskog porekla zlatiborskog sira i kajmaka, nizom marketinških aktivnosti, kao i obukom za pisanje projekta u cilju dobijanja dodatnih sredstva za razvoj preduzetništva i upoznavanjem sa primerima dobre prakse, kroz projekat će biti stvorene osnove za dugoročnu održivost ženskog preduzetništva na selu, a za pet najboljih poslovnih ideja biće dodeljena sredstva u obliku granta za sufinansiranje iz budžeta Opštine Čajetina.
Ekonomskim osnaživanjem žena na lokalnom nivou, projekat doprinosi ostvarivanju dva cilja definisanih Agendom Ujedinjenih nacija 2030 – Ciljevi održivog razvoja, i to cilja osam koji se odnosi na promovisanje inkluzivnog i održivog ekonomskog rasta, zaposlenosti i dostojanstvenog rada za sve i u okviru toga specifično promovisanja održivog turizma koji stvara radna mesta i promoviše lokalnu kulturu i proizvode. Takođe, budući da je usmeren na osnaživanje žena, projekat doprinosi ostvarivanju rodne ravnopravnosti, što je peti cilj održivog razvoja Agende UN.
Projekat se sprovodi u okviru druge faze Programa lokalnih inicijativa za socijalno uključivanje i smanjenje siromaštva – Podrška razvoju inovativnih modela za socijalno uključivanje LIP 2. Program LIP 2 realizuje Tim za socijalno uključivanje i smanjenje siromaštva Vlade Republike Srbije (SIPRU) u okviru projekta Podrška unapređenju socijalnog uključivanja u Republici Srbiji, koji podržava Vlada Švajcarske.
Uspešne priče
Jačanje položaja žena u selima zlatiborskog kraja
„Problema na selu nažalost ima dosta, ali je odgovornost i na nama. Potrebno je da budemo aktivnije u borbi za svoje mesto na trzištu, a i u životu. Smatram da je otvaranje jedne ovakve Kancelarije šansa da uz pomoć ljudi iz struke nađemo svoje mesto na tržištu i ostvarimo profit. Naravno, udružene, jer same ne možemo ništa postići. Kroz žig kvaliteta ‘Dobro sa Zlatibora’ i uz pomoć zaposlenih iz Kancelarije zaštitićemo svoje autentične zlatiborske proizvode i naći im brži put do tržišta“, uverena je i odlučna Ana Dabović iz sela Sirogojno, koja se bavi preradom voća i lekovitog bilja.
Žene zlatiborskog kraja važe za snalažljive i prilagodljive, čvrstog duha i karaktera i izuzetne radne sposobnosti. Uvažavajući sve ove „jake strane“ svojih sugrađanki, Opština Čajetina je kroz realizaciju ovog projekta imala nameru da sagleda na koji način bi njihova preduzimljivost mogla da bude ojačana, odnosno koje su to „slabe strane“ na kojima treba nadalje raditi i podržati žene preduzetnice sa sela.
„Iako sam zvanično nezaposlena, moj radni dan počine ranom zorom, a završava se kada padne mrak. Kako je sada dan duži, tako i moje radno vreme. Godinama se bavim preradom voća, ali su mi zaposleni u Kancelariji pomogli da shvatim da to što ja pravim nešto vredi i da ima i svoje kupce i tržište. Sa njima sam zajedno krenula u priču da i moji proizvodi ponesu žig garancije kvaliteta ‘Dobro sa Zlatibora’ i znam da će to biti jedna divna i uspešna saradnja“, kaže Marija Bojović iz sela Ljubiš na Zlatiboru.
Proleće je tu i poslovi za žene na selu postaju obimniji i zahtevniji. One su zadužene za radove na polju, u štali i, naravno, po kući. One sve to uspevaju da postignu, ali priličan problem jeste što taj rad često ostaje nevidljiv, neuočen i nepriznat, jer se nekako podrazumeva. Iz tog razloga ekonomski položaj žena iz zlatiborskih krajeva je izuzetno težak, a najviše zbog neostvarivanja različitih prava u domenu direktnog ekonomskog osnaživanja poljoprivrednica. Žene koje su se umrežile i udružile svakako imaju više mogućnosti da organizovanije pristupe poboljšanju svog statusa u različitim domenima, što potvrđuje i osnivačica i koordinatorka udruženja „Zlatiborski plodovi“, Jasmina Kostić.
Dokumenta i publikacije
Trojezična publikacija „Dobro sa Zlatibora” objavljena je sa željom da se promovišu proizvodi koje proizvode žene na selu, a samim tim da im se olakša put ka postizanju ekonomske nezavisnosti. Nastala je u procesu istraživanja tradicionalnog načina proizvodnje ovih proizvoda, jedinstvenog postupka koji je i opisan u ovoj publikaciji. Sve sirovine koje se koriste u proizvodnji poreklom su sa teritorije opštine Čajetina, izuzev suhomesnatih proizvoda za koje sirovina može da bude sa područja cele Republike Srbije. Pored tradicionalnih prehrambenih proizvoda, žig garancije nose i tradicionalni odevni predmeti, restorani i, naravno, seoska turistička domaćinstva zlatiborskih domaćica.
Bogato ilustrovana publikacija „Dobro sa Zlatibora” donosi korisne informacije o pripremi proizvoda, načinu dobijanja sirovina, ali i značajne istorijske podatke vezane za tradiciju proizvodnje ovih proizvoda.
Publikacija je namenjena ugostiteljskim objektima u opštini Čajetina, ustanovama i kompanijama koje promovišu turističku ponudu opštine na domaćem i inostranom tržištu, kao i svim građanima i građankama koji u svom domaćinstvu žele da uživaju u hrani poznatog porekla, proizvedenoj na tradicionalan način.