Vlada republike SrbijeVlada Republike Srbije

Jezici

Procena javnih rashoda utrošenih na politike usmerene ka povećanju zapošljivosti i zapošljavanju mladih

Mladi su sadašnjost i budućnost društva, resurs inovacija i pokretačka snaga razvoja društva. Zbog toga je neophodno kontinuirano i sistematsko ulaganje u razvoj mladih i uspostavljanje partnerskog odnosa mladih i države kako bi se povećalo njihovo aktivno učešće u društvu, podstaklo socijalno uključivanje i obezbedila uključenost mladih u razvoj javnih politika.

Indikatori na tržištu radne snage u Srbiji u poslednjih par godina beleže pozitivna kretanja – prisutan je rast zaposlenosti u uslovima povećanja aktivacije i smanjenja nezaposlenosti stanovništva. I pored toga, podsticanje zapošljavanja mladih predstavlja veliki izazov za Srbiju, imajući u vidu da stopa nezaposlenosti lica starosti 15-24 godine u trećem kvartalu 2016. godine* iznosi 28,5% i za 10 procentnih poena je viša od stope nezaposlenosti mladih u zemljama Evropske unije (EU-28 18,7%)**. Ako posmatramo po zemljama, više stope nezaposlenosti mladih imaju Makedonija (49,2%), Grčka (49,1%) i Španija (46,5%), dok najniže imaju Švajcarska (6,8%) i Nemačka (7,3%).

Međutim, problematika položaja mladih na tržištu rada ne uključuje samo zaposlenost, već se odnosi i na zapošljivost – na to koliko su stečena znanja, veštine i sposobnosti, pa čak i lične karakteristike pojedinaca korisne u dobijanju posla. Ovo je posebno važno ukoliko se ima u vidu da se, usled ekonomskog napretka i tehnoloških promena, potrebe tržišta rada kontinuirano menjaju, kao i da je potreba za kvalitetno obrazovanim stručnim kadrovima sve veća.

Srbija prepoznaje mlade i njihovu posebnu i važnu ulogu u društvu. Zbog toga su mladi kao ciljna grupa prepoznati u mnogim javnim politikama, između ostalih politici zapošljavanja, omladinskoj politici, socijalnoj politici, politici obrazovanja, strategiji karijernog vođenja i savetovanja, strategiji naučnog i tehnološkog razvoja i drugim.

U realizaciji aktivnosti u okviru pomenutih oblasti javnih politika neophodna je saradnja svih relevantnih institucija i socijalnih partnera usmerena ka poboljšanju društvenog položaja mladih i stvaranju uslova za ostvarivanje potreba i interesa mladih kako na republičkom, tako i na lokalnom nivou.

Izrađena je procena javnih rashoda iz budžeta Republike Srbije utrošenih u periodu 2013–2015. godine na politike usmerene ka povećanju zapošljivosti i zapošljavanju mladih. Pored finansijskih sredstava za zapošljavanje mladih uključivanjem u mere aktivne politike zapošljavanja koje su u nadležnosti Ministarstva za rad, zapošljavanje, boračka i socijalna pitanja i Nacionalne službe za zapošljavanje, analizom su obuhvaćena i finansijska sredstva namenjena za sprovođenje drugih relevantnih programa i projekata koji su ciljano namenjeni zapošljavanju mladih, a koje sprovode druge institucije (poput Ministarstva omladine i sporta). Analiza je obuhvatila sredstva opredeljena u budžetu Republike Srbije koja predstavljaju troškove direktnog finansiranja programa/mera/projekata u koje se uključuju mladi, ali i administrativne troškove (troškovi plata zaposlenih), kao i operativne troškove nadležnih institucija (zakup i održavanje zgrada, troškovi za telefone, putni troškovi, troškovi kancelarijskog poslovanja i nameštaja, nabavke IT opreme i drugi realni troškovi koji se finansiraju iz budžeta).

Ova analiza kao ključne rezultate predstavlja:

  • Ukupan iznos sredstava iz budžeta Republike Srbije utrošen na uključivanje mladih u programe/mere/projekte, usmerenih na povećanje zapošljivosti i zapošljavanje mladih u periodu 2013–2015. godine, zatim iznos sredstava po resorima/institucijama koje su sprovodile programe/mere/projekte, kao i iznos sredstava po vrsti troškova;
  • Zaključna razmatranja na osnovu kojih se definišu preporuke za izmene/unapređenje načina evidentiranja utroška sredstava u cilju omogućavanja kontinuiranog praćenja doprinosa Vlade Republike Srbije usmerenih na povećanje zapošljivosti i zapošljavanje mladih;
  • Metodologiju za izračunavanje iznosa utrošenih sredstava iz budžeta Republike Srbije na politike usmerene ka povećanju zapošljivosti i zapošljavanju mladih (kao poseban dokument).

Kliknite da preuzmete izveštaj o sprovedenoj analizi i metodologiju:

 

—————

*Izvor: Anketa o radnoj snazi, Republički zavod za statistiku
**Izvor: Eurostat, LFS q2 2016.

Bilten o socijalnom uključivanju

Arhiv biltena o socijalnom uključivanju

Aktuelnosti > <

Kalkulator socijalnih davanja

Blog > <

Aktuelni dokumenti > <

Položaj osetljivih grupa u procesu pristupanja Republike Srbije Evropskoj uniji
Decembar, 2021 arrow right pdf [3 MB]
SILC u Republici Srbiji: Metodološki okvir i analiza izabranih pokazatelja siromaštva i nejednakosti
Decembar, 2021 arrow right pdf [2 MB]
Položaj osetljivih grupa u procesu pristupanja Republike Srbije Evropskoj uniji – položaj osoba koje žive sa HIV
Decembar, 2021 arrow right pdf [305 KB]
E2E: Utvrđivanje institucionalnog okvira za uspostavljanje Nacionalne standardne klasifikacije zanimanja u Srbiji
Decembar, 2021 arrow right pdf [709 KB]
Analiza održivih modela za obezbeđivanje pristupa čistoj pijaćoj vodi, kanalizaciji i električnoj energiji stanovnicima podstandardnih romskih naselja u Republici Srbiji
Decembar, 2021 arrow right pdf [4 MB]
Položaj osetljivih grupa u procesu pristupanja Republike Srbije Evropskoj uniji – položaj nacionalnih manjina
Decembar, 2021 arrow right pdf [174 KB]
Položaj osetljivih grupa u procesu pristupanja Republike Srbije Evropskoj uniji – položaj migranata i tražilaca azila
Decembar, 2021 arrow right pdf [219 KB]
Položaj osetljivih grupa u procesu pristupanja Republike Srbije Evropskoj uniji – položaj dece
Decembar, 2021 arrow right pdf [439 KB]
Položaj osetljivih grupa u procesu pristupanja Republike Srbije Evropskoj uniji – položaj mladih
Decembar, 2021 arrow right pdf [456 KB]
Položaj osetljivih grupa u procesu pristupanja Republike Srbije Evropskoj uniji – položaj starije populacije
Decembar, 2021 arrow right pdf [307 KB]