Vlada republike SrbijeВлада Републике Србије

Jezici

Инклузивна школа у име инклузивног друштва

Објављено 02.12.2013.

Ivana Vasiljević - 22. Beogradski IgniteТранскрипт говора Иване Васиљевић на 22. Београдском Ignite-у “Укључи се!” (21. октобар 2013., Mixer House, Београд)

Ја сам Ивана Васиљевић и идем у први разред ОШ „Уједињене нације“ у Београду. Званично, тамо сам у улози учитељице, али волим да кажем да тренутно имам 16 учитеља и 12 учитељица. Незванично, верујем да је професија учитеља/учитељице или мисија или се не исплати.

Од 2005. године учествовала сам у различитим (про)инклузивним пројектима. То је моја лична и професионална тема: инклузивна школа у име инклузивног друштва. Чврсто верујем у инклузију, и то као сет особина, врлина, знања, умења… која човека чине човеком. Инклузија је неодвојиви део људскости, човечности.

Који су моји мотиви да живим инклузију, тј. да живим живот по инклузији? (…) Моја лична мотивација, од тренутка када сам крочила у школу у улози учитељице, била је да покушам да пронађем тачне начине учења за све ученике, без обзира да ли имају тешкоћа у развоју, да ли су из такозваних осетљивих група или не. Да потребе мојих ученика задовољим на најбољи могући начин, улажући личне капацитете као учитељица и као човек. Јер, када говоримо о деци са тешкоћама у развоју у редовном систему образовања, морамо да мислимо о томе да она не могу да опстану у школи у којој нису правилно препозната и подржана.

То значи да је на мени, као учитељици, да применим све могуће облике подршке, попут: прилагођавања наставних садржаја, планова, програма; изграђивања различитих стратегија учења; промене начина испитивања и томе слично. Многа деца у оквиру редовног система – за коју се не би направиле овакве врсте невидљве подршке – заиста не би успела у школи, била би крајње осујећена и некако поништена као личности, а самим тим бих дозволила и лично самопоништење, што ми је потпуно недопустиво. (…) Многе колеге стрепе да не погреше, а ја мислим да не постоје грешке које се не могу исправити ако нешто покушавате. Занемаривање деце којој је потребна додатна образовна подршка јесте, заправо, највећа грешка која може да се догоди, а бављење једноставно мора да доведе до успеха!

Ја нисам ни лекар ни терапеут, нисам ни родитељ, ја сам учитељица. Трудим се да будем негујућа учитељица – да све личне и професионалне капацитете за учење мојих ђака ставим у функцију онога што јесте учење за живот. Надасве верујем у то да су животне вредности много важније од наставних планова и програма и да је то оно што је моја примарна улога. Деца на узрасту са којим радим превасходно уче по моделу, а ја сам њихов први модел када је реч о инклузивној школи. Трудим се да им дајем пример достојан мене као учитељице, како би у мом одељењу свакодневно сијало сунце и како би ова деца (…) променила нешто у нашем друштву. А она то већ чине.

Ivana VasiljevićЗаиста верујем да не постоји прогресивније окружење за развој деце него што је само дечије окружење. Група вршњака може да учини за дете оно што не може ниједан терапеут, институција, стручњак… Јер, сасвим је природно и логично бити у окружењу вршњака, ту се целокупна личност детета потпуно развија на најплеменитије, најпосебније и најбоље начине. Капацитети за учење су свуда око нас, ресурси за учење јесу сви и све што нас окружује и ја их у великој мери користим (…): то су људи које познајемо – у улози гостујућих предавача, догађаји у граду којима можете присуствовати са децом и учинити њихов живот богатијим, научити их стварима којима школа не стиже довољно да се бави.

Инклузија је тимски спорт и свако од нас има своје место у тој причи (…). Свако од нас треба да пронађе то своје место, да би прича заживела на тачан начин. Из угла учитељице, рећи ћу: изволите, нека свако уради свој домаћи задатак!

***

22_bg_ignite_logoУ оквиру активности којима је обележен Међународни дан борбе против сиромаштва, Тим за социјално укључивање и смањење сиромаштва Владе Републике Србије је, у сарадњи са удружењем “Србија у покрету”, организовао 22. Belgrade Ignite “Укључи се!”, који је за тему имао социјално укључивање. Ово изузетно посећено издање београдског Ignite-а одржано је 21. октобра 2013. године у Mixer House-у (Карађорђева 46), а десеторо сјајних инспиративних људи је, уз превод на знаковни језик, говорило о инклузивном образовању, активизму и предузетништву младих, социјалном укључивању маргинализованих група (деце улице, азиланата и осуђеника), борби против трговине људима, солидарности и превазилажењу тешкоћа са којима се суочавају особе с инвалидитетом и деца са сметњама у развоју. Посетиоци Belgrade Ignite-а су у галерији Mixer House-а могли да погледају и изложбу плаката који су пристигли на конкурс “Сиромаштво – ре:акција?”, који су расписали магазин ЛицеУлице и Тим за социјално укључивање и смањење сиромаштва.

Ивана Васиљевић је професорка разредне наставе из Београда. Дипломирала на Учитељском факултету Универзитета у Београду. Више од десет година живи живот Школе. Верује да је Ј. А. Коменски дао најобухватнију дефиницију школе: Школе су фабрике светлости! Светлост Школе која свесно негује инклузивне принципе, по њој, сија на најјаче, најлепше и најпосебније. Активно учествује у различитим (про)инклузивним пројектима (не)владиног сектора који се односе на развој инклузивне школе и инклузивног друштва од 2005. године. Верује у Деда Мраза. Ивана Васиљевић пише за Блог о социјалном укључивању.

Коментари

 
0

 Подели

Оставите коментар

Унесите коментар


Име


e-mail


website


Повезане вести

Актуелности

Блог

Earlier
Stefan na treningu
Dok sam bio mali sport me nije mnogo interesovao. Kada su i prikazivane utakmice na televiziji, više sam voleo sam [...]
Сре, окт 16, 2019
Source: Inkluzija blog
Centar za otkrivanje ranog postularnog statusa, Knjaževac
EU pomoć za osnivanje Centra za rano otkrivanje deformiteta kičme kod dece Za rast i razvoj dece od velike je važnosti [...]
Пон, окт 14, 2019
Source: Inkluzija blog
Ugo Menino Agijar, osnivač socijalnog preduzeća Speak ©Chris Welsch
Ugo Menino Agijar, osnivač socijalnog preduzeća Speak ©Chris Welsch Speak (Pričaj) je socijalno preduzeće koje pridošlicama i imigrantima pomaže da uspostave [...]
Пет, окт 11, 2019
Source: Inkluzija blog
Foto: DG NEAR
Foto: DG NEAR U maju 2018. povodom Dana Ministarstva unutrašnjih poslova, po prvi put u istoriji srpske policije na rad u [...]
Сре, окт 09, 2019
Source: Inkluzija blog
Alberto Kanabes, levo, i njegov “usvojeni” deka, Bernardo, u penzionerskom domu u gradu Sijudad Real, Španija. Kanabesova kompanija pruža starijima više socijalne interakcije. ©Adopta un Abuelo
Alberto Kanabes, levo, i njegov “usvojeni” deka, Bernardo, u penzionerskom domu u gradu Sijudad Real, Španija. Kanabesova kompanija pruža starijima [...]
Пет, окт 04, 2019
Source: Inkluzija blog

Актуелна документа

Приручник за увођење родне перспективе у наставу српског језика за први циклус образовања
септембар, 2019 arrow right pdf [1 MB]
58. Билтен о социјалном укључивању и смањењу сиромаштва
септембар, 2019 arrow right link arrow right pdf [320 KB]
Извештај о дигиталној укључености у Републици Србији за период од 2014. до 2018. године
јул, 2019 arrow right pdf [619 KB]
57. Билтен о социјалном укључивању и смањењу сиромаштва
јун, 2019 arrow right link arrow right pdf [296 KB]
Децилна анализа потрошње и прихода у Републици Србији за период 2006-2017. године
јун, 2019 arrow right pdf [2 MB] arrow right docx [4 MB] arrow right xlsx [83 KB]
Програм за креирање образовних политика на основу података и резултата истраживања – Зборник истраживачких радова
мај, 2019 arrow right pdf [4 MB]
56. Билтен о социјалном укључивању и смањењу сиромаштва
мај, 2019 arrow right link arrow right pdf [277 KB]
Родна анализа наставних програма и уџбеника за српски језик од првог до четвртог разреда основне школе
март, 2019 arrow right pdf [2 MB]
Трећи национални извештај о социјалном укључивању и смањењу сиромаштва у Републици Србији за период 2014-2017. године
фебруар, 2019 arrow right pdf [5 MB]
Национални акциони план запошљавања за 2019. годину
фебруар, 2019 arrow right pdf [762 KB]
Индекс родне равноправности у Републици Србији
децембар, 2018 arrow right pdf [8 MB]