Vlada republike SrbijeВлада Републике Србије

Jezici

Инклузивна школа у име инклузивног друштва

Објављено 02.12.2013.

Ivana Vasiljević - 22. Beogradski IgniteТранскрипт говора Иване Васиљевић на 22. Београдском Ignite-у “Укључи се!” (21. октобар 2013., Mixer House, Београд)

Ја сам Ивана Васиљевић и идем у први разред ОШ „Уједињене нације“ у Београду. Званично, тамо сам у улози учитељице, али волим да кажем да тренутно имам 16 учитеља и 12 учитељица. Незванично, верујем да је професија учитеља/учитељице или мисија или се не исплати.

Од 2005. године учествовала сам у различитим (про)инклузивним пројектима. То је моја лична и професионална тема: инклузивна школа у име инклузивног друштва. Чврсто верујем у инклузију, и то као сет особина, врлина, знања, умења… која човека чине човеком. Инклузија је неодвојиви део људскости, човечности.

Који су моји мотиви да живим инклузију, тј. да живим живот по инклузији? (…) Моја лична мотивација, од тренутка када сам крочила у школу у улози учитељице, била је да покушам да пронађем тачне начине учења за све ученике, без обзира да ли имају тешкоћа у развоју, да ли су из такозваних осетљивих група или не. Да потребе мојих ученика задовољим на најбољи могући начин, улажући личне капацитете као учитељица и као човек. Јер, када говоримо о деци са тешкоћама у развоју у редовном систему образовања, морамо да мислимо о томе да она не могу да опстану у школи у којој нису правилно препозната и подржана.

То значи да је на мени, као учитељици, да применим све могуће облике подршке, попут: прилагођавања наставних садржаја, планова, програма; изграђивања различитих стратегија учења; промене начина испитивања и томе слично. Многа деца у оквиру редовног система – за коју се не би направиле овакве врсте невидљве подршке – заиста не би успела у школи, била би крајње осујећена и некако поништена као личности, а самим тим бих дозволила и лично самопоништење, што ми је потпуно недопустиво. (…) Многе колеге стрепе да не погреше, а ја мислим да не постоје грешке које се не могу исправити ако нешто покушавате. Занемаривање деце којој је потребна додатна образовна подршка јесте, заправо, највећа грешка која може да се догоди, а бављење једноставно мора да доведе до успеха!

Ја нисам ни лекар ни терапеут, нисам ни родитељ, ја сам учитељица. Трудим се да будем негујућа учитељица – да све личне и професионалне капацитете за учење мојих ђака ставим у функцију онога што јесте учење за живот. Надасве верујем у то да су животне вредности много важније од наставних планова и програма и да је то оно што је моја примарна улога. Деца на узрасту са којим радим превасходно уче по моделу, а ја сам њихов први модел када је реч о инклузивној школи. Трудим се да им дајем пример достојан мене као учитељице, како би у мом одељењу свакодневно сијало сунце и како би ова деца (…) променила нешто у нашем друштву. А она то већ чине.

Ivana VasiljevićЗаиста верујем да не постоји прогресивније окружење за развој деце него што је само дечије окружење. Група вршњака може да учини за дете оно што не може ниједан терапеут, институција, стручњак… Јер, сасвим је природно и логично бити у окружењу вршњака, ту се целокупна личност детета потпуно развија на најплеменитије, најпосебније и најбоље начине. Капацитети за учење су свуда око нас, ресурси за учење јесу сви и све што нас окружује и ја их у великој мери користим (…): то су људи које познајемо – у улози гостујућих предавача, догађаји у граду којима можете присуствовати са децом и учинити њихов живот богатијим, научити их стварима којима школа не стиже довољно да се бави.

Инклузија је тимски спорт и свако од нас има своје место у тој причи (…). Свако од нас треба да пронађе то своје место, да би прича заживела на тачан начин. Из угла учитељице, рећи ћу: изволите, нека свако уради свој домаћи задатак!

***

22_bg_ignite_logoУ оквиру активности којима је обележен Међународни дан борбе против сиромаштва, Тим за социјално укључивање и смањење сиромаштва Владе Републике Србије је, у сарадњи са удружењем “Србија у покрету”, организовао 22. Belgrade Ignite “Укључи се!”, који је за тему имао социјално укључивање. Ово изузетно посећено издање београдског Ignite-а одржано је 21. октобра 2013. године у Mixer House-у (Карађорђева 46), а десеторо сјајних инспиративних људи је, уз превод на знаковни језик, говорило о инклузивном образовању, активизму и предузетништву младих, социјалном укључивању маргинализованих група (деце улице, азиланата и осуђеника), борби против трговине људима, солидарности и превазилажењу тешкоћа са којима се суочавају особе с инвалидитетом и деца са сметњама у развоју. Посетиоци Belgrade Ignite-а су у галерији Mixer House-а могли да погледају и изложбу плаката који су пристигли на конкурс “Сиромаштво – ре:акција?”, који су расписали магазин ЛицеУлице и Тим за социјално укључивање и смањење сиромаштва.

Ивана Васиљевић је професорка разредне наставе из Београда. Дипломирала на Учитељском факултету Универзитета у Београду. Више од десет година живи живот Школе. Верује да је Ј. А. Коменски дао најобухватнију дефиницију школе: Школе су фабрике светлости! Светлост Школе која свесно негује инклузивне принципе, по њој, сија на најјаче, најлепше и најпосебније. Активно учествује у различитим (про)инклузивним пројектима (не)владиног сектора који се односе на развој инклузивне школе и инклузивног друштва од 2005. године. Верује у Деда Мраза. Ивана Васиљевић пише за Блог о социјалном укључивању.

Коментари

 
0

 Подели

Оставите коментар

Унесите коментар


Име


e-mail


website


Повезане вести

Билтен о социјалном укључивању

Архив билтена о социјалном укључивању

Актуелности > <

Блог > <

Earlier
SIPRU_BLog
Više puta sam u tekstovima pisao o bavljenju muzikom i kako sam počeo da učim da sviram na klavijaturama. Sada [...]
Пон, авг 10, 2020
Source: Inkluzija blog
Vukašin Kolarević
Seoske sredine ne nude mnogo mogućnosti za pronalazak kvalitetnog radnog mesta. Tačka ili zarez? Ne treba nam zarez, jer ne [...]
Пет, авг 07, 2020
Source: Inkluzija blog
43. Beogradski Ignite "Uključi se br. 8"
Transkript govora Ane Ivanović na 43. Beogradskom Ignite-u „UKLJUČI SE online 8” (8. jun 2020. godine) Hvala Timu za socijalno uključivanje [...]
Сре, авг 05, 2020
Source: Inkluzija blog
Tamara Savović - BG Ignite
Transkript govora Tamare Savović na 43. Beogradskom Ignite-u „UKLJUČI SE online 8” (8. jun 2020. godine) Večeras ću predstaviti Sigurnu kuću [...]
Пет, јул 31, 2020
Source: Inkluzija blog
Milenka Matić
Prve godine u životu deteta period su velikih mogućnosti i izuzetne osetljivosti. Dete uči mnogo brže nego u svim kasnijim [...]
Чет, јул 30, 2020
Source: Inkluzija blog

Актуелни документи > <

Листа дигиталних алата за рад са децом и ученицима којима је током учења на даљину потребна додатна подршка
август, 2020 arrow right pdf [485 KB] arrow right docx [38 KB]
Преглед података градова и општина о мерама за социјално укључивање Рома и Ромкиња у 2019. години
јул, 2020 arrow right pdf [200 KB]
Награда за допринос развоју свих облика приступачности 2019 – брошура
јул, 2020 arrow right pdf [13 MB]
Децилна расподела потрошње и прихода у Србији у периоду од 2006. до 2018. године
јул, 2020 arrow right pdf [740 KB] arrow right docx [3 MB] arrow right zip [139 KB]
Анализа дохотка најсиромашнијих децила становништва Србије: Фокус на пољопривреду
јул, 2020 arrow right pdf [2 MB]
61. Билтен о социјалном укључивању и смањењу сиромаштва
јун, 2020 arrow right link arrow right pdf [398 KB]
Е2Е: Приручник за саветнике за запошљавање особа са инвалидитетом
април, 2020 arrow right pdf [1 MB]
Е2Е:Тестирање јавних политика – Иновативни приступи за запошљавање младих (приручник)
април, 2020 arrow right pdf [1 MB]
Доступност услуга и мера подршке за децу ромске националности на локалном нивоу
април, 2020 arrow right pdf [737 KB]
Е2Е: Евалуација Jавног конкурса „Подршка иновативним приступима за повећање запошљавања и запошљивости младих“, 2018–2019. година
март, 2020 arrow right pdf [1 MB]