Vlada republike SrbijeВлада Републике Србије

Jezici

Инклузија – природна потреба друштва

Објављено 21.01.2015.

Dragana Malidžan VinkićТранскрипт говора Драгане Малиџан Винкић на 29. Belgrade Ignite-у “Укључи се 2” (21. октобар 2014., Mixer House, Београд)

Радим у Основној школи “Исидора Секулић” у Панчеву и ученицима од V до VIII разреда предајем српски језик. Јако волим свој посао, мада ми у почетку уопште није било лако. Када сам пре осам година почела да радим, прво са чим сам се сусрела у својој учионици биле су различитости које је било немогуће ставити у нефлексибилни разредно-часовни оквир и остварити План и програм који се није мењао деценијама. Од мене се очекивало да се уклопим у тај оквир, а све потешкоће на које сам наилазила у раду са ученицима превазилазила сам интуитивно, импровизујући и ослушкујући потребе својих ученика, јер је то био једини начин да се све те разлике помире. Три године касније, када је инклузивно образовање коначно почело системски да се уводи, добила сам потврду својих интуитивних настојања. Инклузија је много утицала на мој живот. Пре свега, боље сам разумела себе, своју породицу, своје колеге, и оно што је најважније у мом послу – своје ученике.

Ја сам отишла неколико корака даље од очекиваних у инклузији и схватила сам колико је она важна. Узела сам активно учешће у едукацији колега, писању пројеката, ширењу примера добре праксе, а данас сам срећна што имам и блог на ту тему. Осим тога, предајем српски језик, а језик – као основно средство комуникације – јесте све оно што нас окружује; то сам схватила као предност у својој настави, мешала сам се у све предмете и тако своју наставу чинила квалитетнијом и приступачнијом свим ученицима, без обзира на индивидуалне разлике. Пригрлила сам и предности XXI века, па сам интегрисала нове технологије у своју наставу, не бих ли ученицима омогућила да раде у складу са својим способностима и што лакше савладају језик, писмо, правопис, комуникацију уопште… Резултат оваквог односа према настави Српског језика довео је до тога да ученици радо долазе на мој час, међусобно добро сарађују и добро се осећају у својој кожи, посебно од тренутка кад сам им дозволила да користе смарт телефоне, таблете, лаптопове, и кад смо наставу проширили ван учионице, преко друштвених мрежа.

dragana_malidzan_vinkic_igniteСаму наставу организујем у договору са ученицима, кроз мале месечне пројекте у оквиру којих се трудимо да се увежемо са што више предмета. Циљ ми је да се ученици континуирано изражавају на различите начине. Тако ми лекције сликамо, глумимо, певамо, заједно правимо презентације, плакате, стрипове, пишемо заједно и представе у којима они глуме, а представе се баве управо проблемима њиховог доба. Овакав однос према настави омогућио ми је да се изборим са највећим изазовима: пре свега са мотивацијом ученика, потом да им приближим свој предмет, да га учиним интересантнијим, доступнијим, смисленијим, и да повећам улогу ученика у настави.

Инклузивно образовање је изузетно важно. Оно је заиста омогућило да свако дете има место у мојој учионици, без обзира да ли се и образује инклузивно. И кад мало боље размислите, инклузија је за све нас, јер сви имамо своје потребе, специфичности, таленте, дарове, али и ограничења.

Иако после пет година инклузивно образовање није заживело у пуном облику, треба поменути зашто је оно важно и које су добробити које оно доноси. За појединца, осим доступности образовања, то је и осећај прихваћености и припадности друштву, без обзира на различитост коју носи у себи. За само образовање, то је могућност да се растеретимо крутих оквира образовања, да добијемо знања која су животно применљива, да постоји боља повезаност између колега, нивоа образовања. За друштво, то је сензитивисаност на различитости, функционални чланови друштва, квалитетније, хуманије друштво, и на самом крају – лепша будућност, како за нашу децу, тако и за све нас.

***

29. Beogradski Ignite "Uključi se 2"Тим за социјално укључивање и смањење сиромаштва Владе Републике Србије је и 2014. године, у сарадњи са удружењем “Србија у покрету”, обележио Међународни дан борбе против сиромаштва успешном реализацијом Београдског Ignite-а посвећеног темама социјалног укључивања. Тако је 29. Belgrade Ignite под насловом “Укључи се 2” – одржан 21. октобра 2014. године у београдском Mixer House-у – био прилика да се бројни присутни гледаоци инспиришу на борбу против предрасуда кроз петоминутне наступе осам сјајних презентерки које се свакодневно суочавају са разноврсним изазовима инклузије. Публика је, уз превод на знаковни језик, могла да сазна више о темама бриге о старијима, самохраног родитељства, социјалног предузетништва, социјалног укључивања након излечења од болести зависности, инклузије младих са проблемима у понашању, инклузивног образовања, живота особа с инвалидитетом, активизма и солидарности.

Драгана Малиџин Винкић је професорка српског језика која се после студија вратила у своју Основну школу “Исидора Секулић” у родном Панчеву. Одбила је да одрасте, ужива у раду с децом, са њима учи, пише, глуми, такмичи се. Две хиљаде девете године почиње да се бави и едуковањем одраслих и од тада покушава да им објасни да је инклузија потреба друштва. Главна мисија јој је описмењавање и разбијање предрасуда и страхова у раду са људима који се наизглед разликују. Драгана Малиџан Винкић пише за Блог о социјалном укључивању.

 

Коментари

 
0

 Подели

Оставите коментар

Унесите коментар


Име


e-mail


website


Повезане вести

Актуелности

Блог

Earlier
COVID-19 - Stefan Lazarević
Danas je dan osoba sa autizmom. Možda ste očekivali da napišem neki tekst o teškoćama sa kojima se suočavaju ljudi [...]
Чет, апр 02, 2020
Source: Inkluzija blog
covid-19_mladice_001
Gošća Bloga o socijalnom uključivanju: Milkica Dimitrijević Izolacija, dezinfekcija, pranje ruku, kontakti sa drugima svedeni na minimum – ove preventivne mere [...]
Пет, мар 27, 2020
Source: Inkluzija blog
COVID-19 nije teorija zavere
Iako je Kovid-19 prilično dugo prisutan u svetu, čini se da nas je ipak, nekako iznenadio. Naviknuti na različite teške situacije [...]
Чет, мар 19, 2020
Source: Inkluzija blog
Stefan Lazarević
Nedavno sam od organizacije Inicijativa za prava osoba sa mentalnim invaliditetom MDRI-S dobio poziv za učešće na obuci „Samozastupanje za [...]
Уто, мар 03, 2020
Source: Inkluzija blog
Društvene inovacije
Obavezno osnovno obrazovanje danas je uobičajeno širom sveta. Slično je i sa obdaništima, univerzalnom zdravstvenom zaštitom, penzijskim fondovima. Iako su [...]
Пет, јан 17, 2020
Source: Inkluzija blog

Актуелна документа

Е2Е: Евалуација Jавног конкурса „Подршка иновативним приступима за повећање запошљавања и запошљивости младих“, 2018–2019. година
март, 2020 arrow right pdf [1 MB]
Дизајн за све на туристичким дестинацијама
јануар, 2020 arrow right pdf [32 MB]
Национални акциони план запошљавања за 2020. годину
јануар, 2020 arrow right pdf [619 KB]
60. Билтен о социјалном укључивању и смањењу сиромаштва
децембар, 2019 arrow right link arrow right pdf [1 MB]
Брошура о првих десет година рада Тима за социјално укључивање и смањење сиромаштва Владе Републике Србије – SIPRU
децембар, 2019 arrow right pdf [1 MB]
E2E: Друштвене иновације – људи у центру јавних политика
новембар, 2019 arrow right pdf [2 MB]
59. Билтен о социјалном укључивању и смањењу сиромаштва
новембар, 2019 arrow right link arrow right pdf [251 KB]
Приручник за увођење родне перспективе у наставу српског језика за први циклус образовања
септембар, 2019 arrow right pdf [1 MB]
58. Билтен о социјалном укључивању и смањењу сиромаштва
септембар, 2019 arrow right link arrow right pdf [320 KB]
Извештај о дигиталној укључености у Републици Србији за период од 2014. до 2018. године
јул, 2019 arrow right pdf [619 KB]
57. Билтен о социјалном укључивању и смањењу сиромаштва
јун, 2019 arrow right link arrow right pdf [296 KB]