Vlada republike SrbijeВлада Републике Србије

Jezici

Саветовање са психологом – подршка за децу са сметњама у развоју и њихове родитеље у Сурдулици

Објављено 10.12.2020.

Саветовање са психологом - подршка за децу са сметњама у развоју и њихове родитеље у СурдулициНе желим да своје емоције истресем тамо где им није место и повредим некога тиме“, каже мајка дечака која је користила услуге психосоцијалне подршке.

Из једне сасвим познате и сигурне школске средине где је био прихваћен и подржан, преласком на online наставу ученик В.М. суочио се са страховима који прате свако дете у тренутку великих промена, као што су оне које су уследиле као последица пандемије Covid-19. Код већине деце са развојним сметњама ове промене изазвале су различита анксиозна понашања, повлачење у себе и отежану социјализацију у односу на вршњаке.

Као одговор на ове и друге изазове са којима се суочио В.М. и многа друга деца са сметњама у развоју, укључујући и њихове родитеље, Општина Сурдулица се у партнерству са локалном организацијом цивилног друштва „Сурдулица за све“ и Центром за социјални рад, одлучила да поред увођења услуге социјалне заштите Лични пратилац детета која је подржана кроз LIP 2 програм, уведе саветовања са психологом као додатну подршку за децу са сметњама у развоју и њихове родитеље. Нова активност која је доступна за деветоро деце корисника услуге Лични пратилац детета омогућила им је психосоцијалну подршку, непосредно или online, у складу са епидемиолошком ситуацијом. Корисници услуге социјалне заштите имају право на једну сеансу недељно у току три месеца трајања пројекта, а свако дете ће бити у прилици да има 12 сеанси са психологом.

Тихомира Станојевић, психолошкиња са дугогодишњим искуством у раду са децом, психолошку подршку види као отворен простор у којем и деца и родитељи могу да поделе своју причу и изазове са којима се сусрећу. Тихомира је у раду са корисницима пројекта препознала да већина њих није имала прилике да се сусретне са овом врстом подршке и да је сасвим природно што су се на почетку рада са породицама пробудили отпори, који су врло брзо превазиђени. Рад са родитељима у почетку није био лак имајући у виду да су њихови животи углавном усмерени на потребе детета и да они сву своју снагу и енергију улажу да се дете боље осећа у сопственој кожи и у окружењу у којем живи. Простор за себе и вид интроспекције које су добили кроз разговор за психологом, код њих су отворила многа питања, а нека од њих су се тицала и испитивања до које границе су разговори анонимни и у којој мери они могу да се отворе и поделе своје мисли, осећања и бриге. Такође, није изостало ни преиспитивање квалификација стручног лица који води разговоре. Међутим, након седам недеља редовних састанака успоставило се поверење, тако да двоумљења и оклевања о корисности ових сусрета више нема.

Вукашин, десетогодишњи дечак са целебралном парализом који иде у четврти разред ОШ „Вук Караџић“ у Сурдулици има тешкоће у ходању и говору. Током рада са њим, Тихомира је открила његову јаку страну која се огледа у смислу за хумор. За њега психолошкиња каже да је бистар и духовит, да воли да се шали и смеје. Врлина храбрости се показала када је одлучио да своје страхове стави на сто и крене у борбу са њима кроз буђење и изградњу унутрашње снаге. Вукашин је одлучио да се са њима суочи кроз свој хумор и креативност, савлађујући препреке својим темпом и ритмом, а у циљу успостављања самосталности, са сазнањем да на том путовању није сам.

За Вукашинову маму С.М. психолошки третман представља мелем за њен ужурбани свакодневни живот и тренутак у којем се ствара простор за отпуштање мисли и емоција. Она каже да не жели да своје емоције истресе тамо где им није место и да тиме повреди некога, већ каже да је сада нашла место где може да спусти те „џакове“ и одвоји оно што жели да носи са собом од онога што јој више не служи и што јој представља терет. С.М. такође додаје да је „свакоме његова мука највећа“, а да она не жели да проводи дружење у кукању.

Саветовање са психологом - подршка за децу са сметњама у развоју и њихове родитеље у СурдулициПсихолошка подршка родитељима деце са сметњама у развоју је неопходна из више разлога, будући да нуди палету подршке – помаже родитељима да се растерете и да имају слушаоца које их са пуном пажњом слуша и може да их стручно посаветује, да отвори простор за размишљање и размену на начин да родитељи пробуде своју креативност и добију или створе нове идеје о томе како могу да буду подршка себи и својој деци, да добију подршку како би свакодневица била исуњенија више решењима него проблемима.

У разговору са Филипом који има шеснаест година и иде у средњу школу „Никола Тесла“, открили смо да му је омиљена активност шетња и да је један од његових циљева да једног дана учествује у такмичењу брзог ходања. Као млада особа са аутизмом, Филип има дислексију и тешкоће у изражавању себе и разумевању других. За њега је рад са психологом важан са више аспеката, а посебно у домену изражавање својих потреба и жеља на асертиван начин, развијање самосталности и постављање достижних циљева.

Психолошка подршка деци са сметњама у развоју и њиховим родитељима представља сложен и вишеслојан процес. У овим оквирима сви укључени актери суочавају се са бројним изазовима и сталним захтевима да се препозна и прихвати развојни проблем, дефинишу доступни циљеви и да се заједничким снагама пронађу најкориснији и најподстицајнији начини за развој и детета и родитеља. Психолози и родитељи постају сарадници у тражењу различитих доступних решења и у учењу нових модела бриге, васпитавања и комуникације.

Превасходни циљ је да се препознају и развијају постојећи потенцијали детета и да се у свакодневном животу обезбеде психосоцијални услови који ће допринети да деца оснажују своју комуникативност, као и да се у стимулативној средини подстакне њихов интелектуални, емоционални и социјални развој. Напори се усредсређују на уклапање у вршњачку групу, охрабривање самосталности и развијање осећања самопоштовања које је ослобођено снажног доживљаја различитости и инфериорности (аутостигма).

У разговору са Даниловом мамом сазнали смо да Данило (11) има потешкоћа у разумевању градива у школи и одржавању пажње. Каже да нема велику мотивацију за учење и да је склон конформизму. Данило је ученик четвртог разреда ОШ „Ј. Ј. Змај“ у Сурдулици и у разговору са њим и његовом мамом уочен је изазов да он није довољно сигуран у себе, да не зна како међу вршњацима да се заузме за себе и да не уме да одлучи шта је оно што он жели за себе. У раду са психологом, кроз велико поверење између Данила и Тихомире, његове жеље се полако откривају. Тако овај дечак показује велику храброст сваки пут кад је спреман да поступи другачије. Резултати су видљиви на много нивоа, а његова мама примећује да је Данило кроз креативан рад и учење кроз забавне активности променио став према другарима, да ређе испољава бес и да своје потребе исказује на адекватније начине.

Саветовање са психологом - подршка за децу са сметњама у развоју и њихове родитеље у СурдулициМногобројни су начини на које је могуће стимулисати развој детета. Они укључују технике радионичарског рада, креативне радионице, подстицање детета да кроз игру испољи своја осећања као и стално обраћање пажње на обезбеђивање одговарајућих социјалних околности у којима дете добија пажњу и потврђује своје вредности. Дете кроз интеракцију и активност учи социјалне и практичне вештине, препознаје своје могућности и развија осећање да је прихваћено и достојно љубави. Интегрисање у социјалну средину је свакако један од најважнијих задатака.

У процесу психосоцијалног оснаживања родитељи деце са развојним сметњама могу да препознају своје васпитне моделе, да их коригују онда када је то потребно, уче се начинима да пружају подршку деци, али и да успостављају границе неопходне за осамостаљивање детета. Једнако је важно да се родитељима помогне да испоље своје фрустрације, страхове, збуњеност и анксиозност која се повезује са антиципирањем будућности, као и да самостално установе темпо развоја и прилагођавања у различитим животним циклусима.

Сасвим је извесно и потврђено у пракси да психосоцијална подршка и родитељима и деци помаже у превазилажењу могућих развојних тешкоћа и подстиче их да се ослањају на своје потенцијале и креативност, те да се на ефикаснији начин суоче са евентуалним дискриминишућим реакцијама средине. То је посебно важно у смислу јачања поверења у себе и свет око себе.

Општина Сурдулица ће приликом развијања Плана одрживости за услугу Лични пратилац детета, имати на уму све бенефите које је ова нова пројекта активност донела и настојаће на нађе начин да психосоцијално оснаживање родитеља деце са развојним сметњама и деце буде и даље доступна услуга у локалној заједници.

***

Ова успешна прича настала је у оквиру пројекта „Тестирање/пилотирање иновативне социјалне услуге Лични пратилац детета у општини Сурдулица”, који спроводи општина Сурдулица у сарадњи са Удружењем грађана „Наша Сурдулица за све“ из Сурдулице и Центром за социјални рад Сурдулица у оквиру Програма локалних иницијатива за социјално укључивање и смањење сиромаштва – Подршка развоју иновативних модела за социјално укључивање LIP 2 којим координира Тим за социјално укључивање и смањење сиромаштва Владе Републике Србије (SIPRU) уз подршку Владе Швајцарске.

Коментари

 
0

 Подели

Оставите коментар

Унесите коментар


Име


e-mail


website


Повезане вести

Билтен о социјалном укључивању

Архив билтена о социјалном укључивању

Актуелности > <

Калкулатор социјалних давања

Блог > <

Актуелни документи > <

Положај осетљивих група у процесу приступања Републике Србије Европској унији
децембар, 2021 arrow right pdf [3 MB]
SILC у Републици Србији: Методолошки оквир и анализа изабраних показатеља сиромаштва и неједнакости
децембар, 2021 arrow right pdf [2 MB]
Положај осетљивих група у процесу приступања Републике Србије Европској унији – положај особа које живе са HIV
децембар, 2021 arrow right pdf [305 KB]
Е2Е: Утврђивање институционалног оквира за успостављање Националне стандардне класификације занимања у Србији
децембар, 2021 arrow right pdf [709 KB]
Положај осетљивих група у процесу приступања Републике Србије Европској унији – положај националних мањина
децембар, 2021 arrow right pdf [174 KB]
Положај осетљивих група у процесу приступања Републике Србије Европској унији – положај миграната и тражилаца азила
децембар, 2021 arrow right pdf [219 KB]
Положај осетљивих група у процесу приступања Републике Србије Европској унији – положај деце
децембар, 2021 arrow right pdf [439 KB]
Положај осетљивих група у процесу приступања Републике Србије Европској унији – положај младих
децембар, 2021 arrow right pdf [456 KB]
Положај осетљивих група у процесу приступања Републике Србије Европској унији – положај старије популације
децембар, 2021 arrow right pdf [307 KB]
Положај осетљивих група у процесу приступања Републике Србије Европској унији – положај ЛГБТИ особа
новембар, 2021 arrow right pdf [164 KB]