Vlada republike SrbijeВлада Републике Србије

Jezici

Апсолутно сиромаштво

Будући да концепт релативног сиромаштва није најпогоднији за праћење кретања стопе ризика сиромаштва током времена, потребно је наставити континуирано праћење апсолутног сиромаштва према досадашњој методологији (заснованој на потрошњи домаћинства и апсолутној линији сиромаштва). Праћење апсолутног сиромаштва је важно не само са аспекта праћења динамике броја сиромашних, већ и због формулисања јавних политика за смањење сиромаштва.

Да ли је неко лице апсолутно сиромашно или није одређује се поређењем његове потрошње, односно потрошње по потрошачкој јединици са апсолутном линијом сиромаштва. Апсолутна линија сиромаштва се дефинише као фиксна потрошња неопходна за задовољавање минималних животних потреба, а која се током времена прилагођава само променама цена. Потрошачке јединице дефинисане су према OECD скали (први одрасли члан домаћинства = 1, остали одрасли = 0,7, деца испод 14 година = 0,5).

Према препоруци Европске агенције за статистику – Евростата, Републички завод за статистику је 2016. године изменио методологију обраде податка о кретању личне потрошње[1]. У циљу обезбеђивања методолошки усклађене серије података током 2017. године Тим за социјално укључивање и смањење сиромаштва Владе Републике Србије објавио је у сарадњи са Републичким заводом за статистику ревидиране податке о апсолутном сиромаштву у периоду 2006-2016. године. Након тога, сваке године у октобру у месецу у коме се обележава Међународни дан сиромаштва, објављују се подаци за још једну годину. Могуће је преузети преглед података из 2019. године уз кратку Оцену сиромаштва и осврт на последице COVID-19 пандемије.

Услед пандемије вируса COVID-19, Републички завод за статистику, половином марта 2020. године, прекинуо је истраживање „Анкета о потрошњи домаћинстава” (АПД) на терену, и како истраживање није спроведено у континуитету током целе године, не постоји могућност да се објаве подаци за 2020. годину на сајту Републичког завода за статистику. Ипак, подаци за 2020. годину су процењени и на тај начин израчунати, на основу прикупљених података из истраживања АПД, и то у 2020. и 2021. години. Међутим, услед споменутог дисконтинуитета није могуће објавити податке.

Подаци о кретању апсолутног сиромаштва на основу података из АПД показују да у Републици Србији 2020. године[2] основне потребе не може да задовољи приближно 446 хиљада становника, односно 6,9% укупног броја становника. Стопа апсолутног сиромаштва се незнатно смањује у посматраном извештајном периоду, иако је и даље нешто виша него током периода 2008–2012. године. Испод линије сиромаштва се налази једночлано домаћинство чија је потрошња мања од 12.695 динара.

Подаци показују да је најугроженије становништво изван урбаних подручја, посебно у региону Јужне и Источне Србије, деца до 14 година старости, али и деца старости 19-24 године, лица која живе у домаћинствима са необразованим или ниско образованим, незапосленим и неактивним носиоцима домаћинства.

⇒ Целокупан профил апсолутно сиромашних за 2020. годину у Excel формату могуће је преузети на линку.

Профил апсолутног сиромаштва, 2006–2020. године

2006. 2007. 2008. 2009. 2010. 2011. 2012. 2013. 2014. 2015. 2016. 2017. 2018. 2019. 2020.
Линија сиромаштва, RSD месечно по потрошачкој јединици 6.221 6.625 7.401 8.022 8.544 9.483 10.223 11.020 11.340 11.556 11.694 12.045 12.286 12.495 12.695
Проценат сиромашних у Републици Србији 8,8 8,3 6,1 6,6 7,6 6,6 6,3 7,4 7,6 7,4 7,3 7,2 7,1 7,0 6,9
Доња и горња граница 95% интервала поверења
(95% CI)
(7,6 – 10,1) (7,0 – 9,5) (5,0 – 7,1) (5,5 – 7,8) (6,4 – 8,8) (5,5 – 7,7) (5,2 – 7,4) (6,2 – 8,6) (6,6 – 8,5) (6,5 – 8,4) (6,3 – 8,3) (6,1 – 8,3) (6,0 – 8,2) (6,1 – 8,0) (5,5 – 8,3)
Дубина сиромаштва у % 2,1
SE (0,23)
1,9
SE (0,21)
1,2
SE (0,13)
1,5
SE (0,17)
1,5
SE (0,18)
1,1
SE (0,12)
1,4
SE (0,18)
1,6
SE (0,16)
1,4
SE (0,12)
1,2
SE (0,11)
1,2
SE (0,13)
1,1
SE (0,17)
1,2
SE (0,12)
1,1
SE (0,13)
1,5
SE (0,29)
Оштрина сиромаштва у % 0,8
SE (0,13)
0,7
SE (0,11)
0,4
SE (0,06)
0,5
SE (0,08)
0,5
SE (0,08)
0,3
SE (0,05)
0,5
SE (0,09)
0,5
SE (0,08)
0,4
SE (0,05)
0,4
SE (0,05)
0,4
SE (0,08)
0,4
SE (0,09)
0,4
SE (0,05)
0,4
SE (0,06)
0,6
SE (0,18)
Проценат сиромашних по регионима
Регион Војводине 8,7 11,9 6,8 4,9 5,9 6,2 6,1 5,2 6,8 6,5 6,3 6,2 6,0 6,0 5,9
Београдски регион 4,3 2,4 2,9 3,6 3,8 3,7 3,1 4,9 4,0 3,9 4,0 4,0 3,9 3,9 4,0
Централна Србија (без Београдског региона) 10,7 9,0 7,0 8,8 10,1 7,9 7,7 9,8 9,6 9,6 9,3 9,1 9,1 9,0 8,8
Регион Шумадије и Западне Србије 10,2 7,6 4,0 3,9 5,7 5,4 4,5 6,3 6,7 6,6 6,6 6,8 6,8 6,9 7,0
Регион Јужне и Источне Србије 11,4 10,7 10,7 15,0 15,5 11,3 11,8 14,7 13,5 13,1 12,8 12,1 11,9 11,8 11,1
Проценат сиромашних према типу насеља
Градско подручје 5,3 6,0 5,0 4,8 4,1 4,4 4,3 5,3 5,3 5,4 5,1 4,9 4,8 4,8 4,8
Остало подручје 13,3 11,2 7,5 9,0 12,1 9,4 8,7 10,5 10,9 10,5 10,5 10,5 10,4 10,3 10,0
Проценат сиромашних према полу
Мушкарци 8,5 8,0 6,1 6,7 7,8 6,5 6,3 7,4 7,7 7,5 7,3 7,4 7,3 6,9 6,6
Жене 9,1 8,5 6,0 6,5 7,4 6,7 6,3 7,4 7,5 7,4 7,3 7,0 7,3 7,2 7,2
Проценат сиромашних према типу домаћинства
Једночлано 8,6 8,8 6,6 5,5 4,9 4,0 2,7 5,4 3,9 7,9 5,8 5,3 4,3 5,3 3,6
Двочлано 8,7 9,2 5,5 5,2 4,4 5,3 3,3 5,7 5,8 6,7 7,3 5,5 8,1 6,3 6,0
Трочлано 5,2 4,9 5,1 5,0 6,1 3,3 5,8 4,5 5,0 5,1 5,9 4,8 7,0 8,4 6,8
Четворочлано 5,7 5,3 4,7 4,3 5,3 5,0 4,7 4,5 6,0 3,9 5,6 4,1 4,9 6,1 6,7
Петочлано 8,3 8,1 5,2 5,5 9,8 8,8 10,9 11,6 8,9 8,7 7,3 10,6 8,1 8,2 7,1
Шесточлано
и више
17,3 14,4 10,0 13,7 14,3 12,7 10,1 14,0 15,4 15,8 12,1 15,2 9,8 7,9 10,7
Проценат сиромашних према годинама старости
Деца
до 13 година
11,6 11,2 7,3 9,7 11,9 9,7 9,4 10,4 10,5 9,9 8,4 9,1 7,6 8,2 10,6
Деца
14–18 година
11,7 8,8 6,9 8,3 7,9 9,0 9,7 8,8 9,9 10,6 8,5 10,6 8,2 8,5 7,9
Одрасли
19–24 године
7,2 6,6 5,9 7,2 8,5 7,7 10,2 9,3 9,4 8,0 8,4 9,0 8,6 8,2 10,3
Одрасли
25–45 година
8,4 7,4 5,0 6,0 7,5 6,1 5,8 6,6 7,2 7,0 6,4 6,0 5,6 5,7 5,8
Одрасли
46–64 године
7,0 6,6 5,4 5,0 6,7 5,6 5,6 6,9 6,5 6,8 7,0 6,7 6,8 6,2 5,4
Стари
65 и више година
10,0 10,3 7,5 7,1 6,2 6,1 4,4 6,4 6,5 8,9 7,4 7,0 7,9 8,0 6,8
Проценат сиромашних према образовању носиоца домаћинства
Незавршена основна школа 21,0 18,8 9,0 17,4 14,3 16,5 15,6 20,5 18,8 21,8 19,0 18,5 21,3 20,8 17,2
Основна школа 13,7 13,2 10,5 10,4 13,7 11,0 11,4 13,8 14,9 11,8 12,2 14,8 12,7 14,1 8,9
Средња школа 5,5 5,4 4,8 3,6 4,7 3,7 3,3 4,5 4,8 5,6 5,5 4,4 5,0 4,6 4,5
Виша школа 0,6 0,1 2,7 2,0 2,8 2,5 1,6 2,0 0,7 2,5 2,5 2,3 2,2 1,2 0,1
Висока школа 1,8 0,4 1,9 0,4 0,7 0,8 1,1 0,7 0,5 0,5 1,1 0,9 1,5
Проценат сиромашних према социоекономском положају носиоца домаћинства
Самозапослени 10,2 10,9 5,1 5,5 8,8 6,3 5,5 8,1 9,7 10,1 8,4 6,4 6,6 5,8 5,7
Запослени 5,2 5,3 3,9 4,4 6,0 4,0 4,0 3,6 3,2 3,4 2,8 3,5 3,1 2,7 1,6
Незапослени 14,7 10,9 16,9 17,0 16,5 16,9 16,7 18,0 21,8 19,0 22,5 23,8 20,6 19,2 17,3
Пензионери 8,8 7,6 5,7 5,8 5,8 5,9 4,2 6,3 6,3 6,2 6,3 6,8 7,4 8,1 6,5
Остали неактивни 28,2 24,2 15,5 29,3 15,5 16,2 24,6 22,4 16,6 21,7 20,4 13,8 23,6 32,7 16,8
Напомена: Апсолутна линија сиромаштва дефинисана на основу линије хране, увећана за износ осталих издатака (одећа, обућа, становање, здравство, образовање, транспорт, рекреација, култура, остала добра и услуге), израчуната у 2006. години увећана је за износ инфлације (мереним индексом потрошачких цена) за сваку годину.
Извор: АПД, РЗС.

Више о апсолутном сиромаштву видети у следећим публикацијама:

—————

[1] Од 2015. године примењује се Класификација личне потрошње по намени на петомесном нивоу, уместо четворомесног нивоа.
[2] Подаци су процењени на основу добијених информација из Анкете о потрошњи домаћинстава која је прекинута, затим настављена половином 2021. године.

Билтен о социјалном укључивању

Архив билтена о социјалном укључивању

Актуелности > <

Калкулатор социјалних давања

Блог > <

Актуелни документи > <

Положај осетљивих група у процесу приступања Републике Србије Европској унији
децембар, 2021 arrow right pdf [3 MB]
SILC у Републици Србији: Методолошки оквир и анализа изабраних показатеља сиромаштва и неједнакости
децембар, 2021 arrow right pdf [2 MB]
Положај осетљивих група у процесу приступања Републике Србије Европској унији – положај особа које живе са HIV
децембар, 2021 arrow right pdf [305 KB]
Е2Е: Утврђивање институционалног оквира за успостављање Националне стандардне класификације занимања у Србији
децембар, 2021 arrow right pdf [709 KB]
Положај осетљивих група у процесу приступања Републике Србије Европској унији – положај националних мањина
децембар, 2021 arrow right pdf [174 KB]
Положај осетљивих група у процесу приступања Републике Србије Европској унији – положај миграната и тражилаца азила
децембар, 2021 arrow right pdf [219 KB]
Положај осетљивих група у процесу приступања Републике Србије Европској унији – положај деце
децембар, 2021 arrow right pdf [439 KB]
Положај осетљивих група у процесу приступања Републике Србије Европској унији – положај младих
децембар, 2021 arrow right pdf [456 KB]
Положај осетљивих група у процесу приступања Републике Србије Европској унији – положај старије популације
децембар, 2021 arrow right pdf [307 KB]
Положај осетљивих група у процесу приступања Републике Србије Европској унији – положај ЛГБТИ особа
новембар, 2021 arrow right pdf [164 KB]