Пројекат „Развој иновативног модела додатне подршке ученицима“ који спроводи Општина Рашка у сарадњи са Удружењем особа са инвалидитетом „Срна“, локалном организацијом цивилног друштва, обавезним партнером на пројекту и другим локалним партнерима: Центром за социјални рад Рашка, организацијом цивилног друштва „Екуменска хуманитарна организација“ и Основним школама „Рашка“, „Јосиф Панчић“, „Сутјеска“ и „Јошаничка Бања“, има за циљ увођење иновативне услуге социјално-образовне подршке, као мере подршке спречавању осипања ученика/ца из образовног система. Пројекат има за циљ да подржи децу и то: децу са сметњама у развоју, децу која имају специфичне тешкоће при учењу и савлађивању школског градива, као и децу која одрастају у социо-економски нестимулативим срединама, односно децу која су по различитим основама у ризику од социјалног искључивања. Пројектом се уводи услуга социјално-образовне подршке деци у учењу и социјализацији, која ће допринети поред стварања подстицајног амбијента у породици, тако и у школском амбијенту кроз промоцију културе волонтирања и солидарности.
Деца између 7 и 14 година, која су у ризику од социјалног искључивања услед сметњи у развоју и специфичних тешкоћа у учењу, користиће иновативну услугу социјално-образовне подршке која подразумева двочасовни рад стручних лица са децом и предвиђено је да им ова подршка буде доступна два пута недељно у школи. Деца истог узраста која одрастају у сиромашним породицама или породицама у којима се не говори језик на којем се одвија школска настава добиће подршку школских вршњака, који ће проћи програм туторинга „програм вршњачког подучавања“. Тутори ће кроз своје знање, волонтерским радом, помоћи својим школским другарима/цама којима је потребна подршка за побољшање успеха у школи, подстичући тиме стварање ширег амбијента вршњачке солидарности.
Пројекат ће пружити подршку за укупно 40 деце и њиховим родитељима, који ће такође индиректно бити корисници иновативне услуге. Предвиђено је да се пружаоци услуге социјално-образовне подршке повремено састају са родитељима и оснажују их како би кроз правовремену комуникацију на адекватан начин пружали подршку својој деци током школовања. Пружањем индивидуално прилагођене подршке у складу са потребама сваког детета смањује се ризик осипања ученика/ца из образовног система, од преласка у стање трајне социјалне искључености и повећане социјалне потребе, а повећава се индивидуални капацитет детета за каснији самосталан живот.
Унапређење социјалног укључивања рањивих група део је глобалне Агенде Уједињених нација и препознато је као важан аспект у оквиру циљева одрживог развоја који се односе на смањење сиромаштва (Циљ 1) и смањење неједнакости (Циљ 10), а мере подршке за останак у образовном систему део су циља обезбеђивања инклузивног и квалитетног образовања (Циљ 4) Агенде 2030.
Пројекат се спроводи у оквиру друге фазе Програма локалних иницијатива за социјално укључивање и смањење сиромаштва – Подршка развоју иновативних модела за социјално укључивање LIP 2. Програм LIP 2 реализује Тим за социјално укључивање и смањење сиромаштва Владе Републике Србије (SIPRU) у оквиру пројекта Подршка унапређењу социјалног укључивања у Републици Србији, који подржава Влада Швајцарске.
Успешне приче
Иновативни модели подршке ученицима са потешкоћама у учењу
„Када сам пре месец почела да радим са девојчицом која похађа четврти разред, приметила сам да је тиха, повучена, без другара и другарица и без било какве комуникације са окружењем“, започиње разговор Гордана Стојановић, професорка разредне наставе разговор о својој десетогодишњој ученици Т.П. Каже да је као пружалац додатне образовне подршке ученицима са потешкоћама у учењу уз много труда и упорности успела да одговори на њене потребе и да јој врати осмех на лице, да је мотивише да се дружи са другарима и да са њом развије пре свега пријатељски однос.
Општина Рашка је у партнерству са локалним удружењем особа са инвалидитетом „Срна“, Центром за социјални рад Рашка, Екуменском хуманитарном организацијом из Новог Сада, а у сарадњи са две основне школе из Рашке и две основне школе из околине Баљевца и Јошаничке Бање, одлучила да примени шири приступ инклузивног образовања и тестира укључивање ученика са тешкоћама у друштвени живот заједнице на свим нивоима.