Piše: Marijana Tasić (Blog o socijalnom uključivanju)
Pristupačnost sadržaja veb sajta je još jedna bitna i često nepravedno zapostavljana tema. Sadržaj veb sajta čine svi tekstovi i dokumenti postavljeni na sajt, i ukoliko oni nisu pristupačni, ni sam sajt suštinski nije pristupačan.
Kako bi bili pristupačni i razumljivi svima, tekstovi postavljeni na veb strane bi trebalo da ispunjavaju nekoliko osnovnih zahteva, koje ću pokušati ukratko da vam opišem i ilustrujem.
Kratko i jasno – tekstovi koji se pišu za veb bi trebalo da budu pisani svima razumljivim jezikom, a misli koncizno i jasno izložene. Postoji jedna zakonitost veba koja kaže da što je tekst duži to je manja verovatnoća da će ga neko pročitati. Ukoliko želite da održite pažnju posetiocima strane do samog kraja teksta, nemojte pisati u maniru ruskih pisaca, nego pokušajte da poruku koju želite da prenesete, prenesete sa što manje reči. Takođe, dobra je praksa da se suština misli stavi na sam početak rečenice, što je obrnuta logika od one kojom govorimo (obično suštinu ostavljamo za kraj, kako bi održali pažnju sagovorniku). Npr. umesto Pokrenut je novi program za pomoć mladim ljudima pri zapošljavanju, pod nazivom „LakoDoPosla“, rečenica bi trebalo da glasi „LakoDoPosla je novi program pokrenut u cilju pomoći mladim ljudima pri zapošljavanju“. Prema nekim istraživanjima, posetiocu veb sajta je potrebno svega 15ak sekundi da ustanovi da li je na pravom mestu. Dakle, imate svega 15ak sekundi da ga ubedite u to!
Naglašavanje ključnih reči – tekstovi pisani za veb sajt ne mogu biti identična kopija tekstova za štampane medije. Posetioci sajta zapravo ne čitaju, nego pogledom kao da “skeniraju” stranu u potrazi za ključnim rečima i informacijama koje su im potrebne. Najvažnije informacije je potrebno na neki način istaći.
Logičko struktuiranje teksta – korišćenjem naslova i podnaslova, pasusa i separatora umnogome se olakšava “skeniranje” teksta i brzo razumevanje o čemu se u tekstu radi. Pokušajte da se setite kada ste poslednji put onlajn pročitali celu stranu teksta, od reči do reči. Većina ljudi to ne radi. A i dalje postoje strane na kojima ljudi objavljuju tekstove nalik esejima. Naslovi i podnaslovi umnogome olakšavaju posetiocima navigaciju kroz tekst i traženje konkretnih informacija koje su im potrebne, te ih stoga treba koristiti.
(…)
Tekst “PISANJE ZA VEB – PRISTUPAČNOST TEKSTA” Marijane Tasić u celini možete pročitati na Blogu o socijalnom uključivanju.
Napiši komentar