Vlada republike SrbijeVlada Republike Srbije

Jezici

Administrativno siromaštvo – siromaštvo po zakonskim kriterijumima

Kretanje administrativno siromašnih - infografik

Kretanje administrativno siromašnih – infografik

Osim statističkog praćenja siromaštva – u vidu apsolutnog siromaštva (kao minimuma egzistencije, tj. potrošnje neophodne za zadovoljavanje minimalnih životnih potreba) ili relativnog siromaštva (kao „lošije“ rangiranih u društvu u kome žive, tj. lica čiji je dohodak po potrošačkoj jedinici manji od 60% medijane ekvivalentnog dohotka), države kao siromašne priznaju lica koja po svojim zakonskim kriterijumima definišu kao siromašne.

Ko su administrativno siromašni? To su lica koja mogu da ostvare pravo na socijalnu pomoć i druga socijalna davanja koja se dodeljuju uz proveru materijalnog stanja u datoj zemlji.

Osnovni program zaštite siromašnih u Srbiji se sprovodi kroz novčanu socijalnu pomoć, koja u formi garantovanog minimalnog dohotka ima za cilj obezbeđenje minimalnog životnog standarda. Pravo na novčanu socijalnu pomoć (NSP) definisano je Zakonom o socijalnoj zaštiti.

Pomoć se dodeljuje uz proveru dohotka i imovine i isplaćuje se po principu dopune do zakonski definisanog (nacionalnog) praga siromaštva. Praktično, to znači da lice bez primanja dobija iznos u celosti, a lica sa primanjima ispod tog iznosa samo razliku do praga siromaštva. Prag siromaštva, tj. administrativna linija siromaštva, definisana je kao prihodni cenzus i izražena je u vidu osnovice za utvrđivanje visine NSP, koja se šestomesečno usklađuje sa indeksom potrošačkih cena. Visinu osnovice tokom godina moguće je videti na sledećem linku.

Prema podacima za 2017. godinu, administrativna linija siromaštva po dohotku u Srbiji je iznosila 8.120 dinara po ekvivalentnom odraslom.

Pomoć je usmerena na celu porodicu/domaćinstvo i respektuje razlike u starosnoj strukturi i veličini domaćinstva. Za pojedinca, odnosno nosioca prava, maksimalni iznos pomoći je jednak iznosu osnovice, za svakog narednog odraslog člana dodeljuje se ponder 0,5 od visine osnovice, a za dete ponder 0,3. Dodatno, novčana socijalna pomoć se uvećava za 20% za domaćinstva u kojima su svi članovi nesposobni za rad, kao i za jednoroditeljske porodice.

Ovo znači da je tokom 2017. godine dete u porodici dobijalo novčanu socijalnu pomoć u maksimalnom iznosu od 2.436 dinara mesečno, a sledeća odrasla osoba 4.060 dinara.

Koliko ljudi u Srbiji je administrativno siromašno? Tokom 2017. godine 260 hiljada pojedinaca (3,7% ukupnog broja stanovnika), tj. 104 hiljade domaćinstava je bilo administrativno siromašno. Broj administrativno siromašnih značajno se povećavao svake godine nakon izmena Zakona o socijalnoj zaštiti 2011. godine, sve do 2014. godine kada počinje da se primećuje trend smanjivanja.

Linija administrativnog siromaštva je značajno niža od praga relativnog (dohodovnog) siromaštva, ali i od praga apsolutnog siromaštva.

Korisnici i godišnji rashodi za NSP (u milionima dinara i % BDP), u periodu 2010-2017. godine

Godina Korisnici – godišnji prosek Godišnji rashodi
Domaćinstva Pojedinci U milionima din. Udeo u BDP
2010. 65.816 167.914 5.147,8 0,18
2011. 73.629 186.228 8.069,5 0,25
2012. 87.330 223.685 10.270,5 0,30
2013. 101.656 258.807 12.801,4 0,34
2014. 107.570 275.309 14.416,1 0,37
2015. 105.064 263.893 14.103,8 0,35
2016. 106.439 268.010 14.304,1 0,34
2017. 104.276 260.759 14.563,6 0,33
Izvor: Ministarstvo za rad, zapošljavanje, boračka i socijalna pitanja

Najmanja je stopa zaštite osetljivih društvenih grupa u Beogradu (1,3% stanovnika datog regiona je primalac NSP). U AP Vojvodini i regionu Istočna i Južna Srbija stopa je približno 5,0%, dok je u regionu Šumadije i Zapadne Srbije zaštićeno približno 3% stanovnika.

Detaljan prikaz broja domaćinstava korisnika NSP tokom godina, po regionima, oblastima i jedinicama lokalne samouprave dostupni su na sledećem linku.

Obrazac Zahteva za ostvarivanje prava na novčanu socijalnu pomoć, pregled primanja i prihoda koji su od uticaja na ostvarivanje prava na novčanu socijalnu pomoć, kao i ostala dokumenta i informacije od značaja za ostvarivanje prava moguće je naći na sledećem linku.

Bilten o socijalnom uključivanju

Arhiv biltena o socijalnom uključivanju

Aktuelnosti > <

Kalkulator socijalnih davanja

Blog > <

Earlier
Milenka Matić
Roditeljstvo donosi brojne izazove i zadovoljstva. Roditelji su često u svojim odlukama prepušteni isključivo sebi, bez adekvatnih uputa i priručnika [...]
pet, apr 16, 2021
Source: Inkluzija blog
SIPRU_BLog
Tema međugeneracijske solidarnosti sasvim retko se pominje u stručnoj i široj javnosti i to obično povodom prigodnih datuma. Kada se [...]
pon, apr 12, 2021
Source: Inkluzija blog
Sara Đurđević
Mnogi misle da je psihoterapija menjanje svog karaktera i onoga što predstavlja suštinu ličnosti koju smo godinama gradili. Zapravo, psihoterapija [...]
pet, apr 09, 2021
Source: Inkluzija blog
Suzana Gajić Jovanović
Roditeljstvo predstavlja izazov svakom roditelju koji želi da savesno i odgovorno odgaja svoje dete, pa čak i ako to čini [...]
sri, apr 07, 2021
Source: Inkluzija blog
SIPRU_BLog
Moderna, inovatina nastava otvara vrata škole ka podsticajnim prostorima gde se ostvaruje direktan kontakt sa predmetima učenja i proučavanja. Praksa [...]
uto, mar 30, 2021
Source: Inkluzija blog

Aktuelni dokumenti > <

Priručnik za javne službe „Komunikacija sa korisnicima – pristup univerzalnog dizajna”
Mart, 2021 arrow right pdf [5 MB]
E2E: Izveštaj o sprovedenoj analizi postojećeg programa preduzetništva NSZ sa preporukama za unapređenje
Mart, 2021 arrow right pdf [1 MB]
Ex-ante analiza Strategije zapošljavanja Republike Srbije za period 2021-2026. godine
Mart, 2021 arrow right pdf [3 MB]
Ex-post analiza Nacionalne strategije zapošljavanja za period 2011-2020. godine
Februar, 2021 arrow right pdf [3 MB]
Smernice o realizaciji otvorenog učenja i učenja na daljinu za učenike/ce sa smetnjama u razvoju i invaliditetom dok su škole zatvorene: Unapređivanje inkluzivnog učenja u vreme COVID-19“
Decembar, 2020 arrow right pdf [8 MB]
Indeks društvenog razvoja gradova i opština u Republici Srbiji – Brošura
Decembar, 2020 arrow right pdf [313 KB]
Posledice Kovid-19 na položaj osetljivih grupa i grupa u riziku – uzroci, ishodi i preporuke
Decembar, 2020 arrow right pdf [5 MB]
Mapiranje podstandardnih romskih naselja prema rizicima i pristupu pravima u Republici Srbiji sa naročitim osvrtom na Covid-19 epidemiju
Decembar, 2020 arrow right pdf [12 MB]