Vlada republike SrbijeVlada Republike Srbije

Jezici

Apsolutno siromaštvo

Budući da koncept relativnog siromaštva nije najpogodniji za praćenje kretanja stope rizika siromaštva tokom vremena, potrebno je nastaviti kontinuirano praćenje apsolutnog siromaštva prema dosadašnjoj metodologiji (zasnovanoj na potrošnji domaćinstva i apsolutnoj liniji siromaštva). Praćenje apsolutnog siromaštva je važno ne samo sa aspekta praćenja dinamike broja siromašnih, već i zbog formulisanja javnih politika za smanjenje siromaštva.

Da li je neko lice apsolutno siromašno ili nije određuje se poređenjem njegove potrošnje, odnosno potrošnje po potrošačkoj jedinici sa apsolutnom linijom siromaštva. Apsolutna linija siromaštva se definiše kao fiksna potrošnja neophodna za zadovoljavanje minimalnih životnih potreba, a koja se tokom vremena prilagođava samo promenama cena. Potrošačke jedinice definisane su prema OECD skali (prvi odrasli član domaćinstva = 1, ostali odrasli = 0,7, deca ispod 14 godina = 0,5).

Prema preporuci Evropske agencije za statistiku – Evrostata, Republički zavod za statistiku je 2016. godine izmenio metodologiju obrade podatka o kretanju lične potrošnje[1]. U cilju obezbeđivanja metodološki usklađene serije podataka tokom 2017. godine Tim za socijalno uključivanje i smanjenje siromaštva Vlade Republike Srbije objavio je u saradnji sa Republičkim zavodom za statistiku revidirane podatke o apsolutnom siromaštvu u periodu 2006-2016. godine. Nakon toga, svake godine u oktobru u mesecu u kome se obeležava Međunarodni dan siromaštva, objavljuju se podaci za još jednu godinu. Moguće je preuzeti najnovije podatke uz kratku Ocenu siromaštva.

Podaci o kretanju apsolutnog siromaštva na osnovu podataka iz APD pokazuju da u Republici Srbiji 2018. godine osnovne potrebe ne može da zadovolji približno 500 hiljada stanovnika, odnosno 7,1% ukupnog broja stanovnika. Stopa apsolutnog siromaštva se neznatno smanjuje u posmatranom izveštajnom periodu, iako je i dalje nešto viša nego tokom perioda 2008–2012. godine. Ispod linije siromaštva se nalazi jednočlano domaćinstvo čija je potrošnja manja od 12.286 dinara. U slučaju četvoročlane porodice sa dvoje dece mlađe od 14 godina linija iznosi 33.172 dinara.

Podaci pokazuju da je najugroženije stanovništvo izvan urbanih područja, posebno u Centralnoj Srbiji, deca do 14 godina starosti, mladi (15–24 godine), lica koja žive u domaćinstvima sa neobrazovanim ili nisko obrazovanim, nezaposlenim i neaktivnim nosiocima domaćinstva.

⇒ Celokupan profil apsolutno siromašnih u periodu 2006-2018 u Excel formatu moguće je preuzeti na linku.

Profil apsolutnog siromaštva, 2006–2018. godine

2006. 2007. 2008. 2009. 2010. 2011. 2012. 2013. 2014. 2015. 2016. 2017. 2018.
Linija siromaštva, RSD mesečno po potrošačkoj jedinici 6.221 6.625 7.401 8.022 8.544 9.483 10.223 11.020 11.340 11.556 11.694 12.045 12.286
Procenat siromašnih u Republici Srbiji 8,8 8,3 6,1 6,6 7,6 6,6 6,3 7,4 7,6 7,4 7,3 7,2 7,1
Donja i gornja granica 95% intervala poverenja
(95% CI)
(7,6 – 10,1) (7,0 – 9,5) (5,0 – 7,1) (5,5 – 7,8) (6,4 – 8,8) (5,5 – 7,7) (5,2 – 7,4) (6,2 – 8,6) (6,6 – 8,5) (6,5 – 8,4) (6,3 – 8,3) (6,1 – 8,3) (6,0 – 8,2)
Dubina siromaštva u % 2,1
SE (0,23)
1,9
SE (0,21)
1,2
SE (0,13)
1,5
SE (0,17)
1,5
SE (0,18)
1,1
SE (0,12)
1,4
SE (0,18)
1,6
SE (0,16)
1,4
SE (0,12)
1,2
SE (0,11)
1,2
SE (0,13)
1,1
SE (0,17)
1,2
SE (0,12)
Oštrina siromaštva u % 0,8
SE (0,13)
0,7
SE (0,11)
0,4
SE (0,06)
0,5
SE (0,08)
0,5
SE (0,08)
0,3
SE (0,05)
0,5
SE (0,09)
0,5
SE (0,08)
0,4
SE (0,05)
0,4
SE (0,05)
0,4
SE (0,08)
0,4
SE (0,09)
0,4
SE (0,05)
Procenat siromašnih po regionima
Region Vojvodine 8,7 11,9 6,8 4,9 5,9 6,2 6,1 5,2 6,8 6,5 6,3 6,2 6,0
Beogradski region 4,3 2,4 2,9 3,6 3,8 3,7 3,1 4,9 4,0 3,9 4,0 4,0 3,9
Centralna Srbija (bez Beogradskog regiona) 10,7 9,0 7,0 8,8 10,1 7,9 7,7 9,8 9,6 9,6 9,3 9,1 9,1
Region Šumadije i Zapadne Srbije 10,2 7,6 4,0 3,9 5,7 5,4 4,5 6,3 6,7 6,6 6,6 6,8 6,8
Region Južne i Istočne Srbije 11,4 10,7 10,7 15,0 15,5 11,3 11,8 14,7 13,5 13,1 12,8 12,1 11,9
Procenat siromašnih prema tipu naselja
Gradsko područje 5,3 6,0 5,0 4,8 4,1 4,4 4,3 5,3 5,3 5,4 5,1 4,9 4,8
Ostalo područje 13,3 11,2 7,5 9,0 12,1 9,4 8,7 10,5 10,9 10,5 10,5 10,5 10,4
Procenat siromašnih prema polu
Muškarci 8,5 8,0 6,1 6,7 7,8 6,5 6,3 7,4 7,7 7,5 7,3 7,4 7,3
Žene 9,1 8,5 6,0 6,5 7,4 6,7 6,3 7,4 7,5 7,4 7,3 7,0 7,3
Procenat siromašnih prema tipu domaćinstva
Jednočlano 8,6 8,8 6,6 5,5 4,9 4,0 2,7 5,4 3,9 7,9 5,8 5,3 4,3
Dvočlano 8,7 9,2 5,5 5,2 4,4 5,3 3,3 5,7 5,8 6,7 7,3 5,5 8,1
Tročlano 5,2 4,9 5,1 5,0 6,1 3,3 5,8 4,5 5,0 5,1 5,9 4,8 7,0
Četvoročlano 5,7 5,3 4,7 4,3 5,3 5,0 4,7 4,5 6,0 3,9 5,6 4,1 4,9
Petočlano 8,3 8,1 5,2 5,5 9,8 8,8 10,9 11,6 8,9 8,7 7,3 10,6 8,1
Šestočlano
i više
17,3 14,4 10,0 13,7 14,3 12,7 10,1 14,0 15,4 15,8 12,1 15,2 9,8
Procenat siromašnih prema godinama starosti
Deca
do 13 godina
11,6 11,2 7,3 9,7 11,9 9,7 9,4 10,4 10,5 9,9 8,4 9,1 7,6
Deca
14–18 godina
11,7 8,8 6,9 8,3 7,9 9,0 9,7 8,8 9,9 10,6 8,5 10,6 8,2
Odrasli
19–24 godine
7,2 6,6 5,9 7,2 8,5 7,7 10,2 9,3 9,4 8,0 8,4 9,0 8,6
Odrasli
25–45 godina
8,4 7,4 5,0 6,0 7,5 6,1 5,8 6,6 7,2 7,0 6,4 6,0 5,6
Odrasli
46–64 godine
7,0 6,6 5,4 5,0 6,7 5,6 5,6 6,9 6,5 6,8 7,0 6,7 6,8
Stari 65
i više godina
10,0 10,3 7,5 7,1 6,2 6,1 4,4 6,4 6,5 8,9 7,4 7,0 7,9
Procenat siromašnih prema obrazovanju nosioca domaćinstva
Nezavršena osnovna škola 21,0 18,8 9,0 17,4 14,3 16,5 15,6 20,5 18,8 21,8 19,0 18,5 21,3
Osnovna škola 13,7 13,2 10,5 10,4 13,7 11,0 11,4 13,8 14,9 11,8 12,2 14,8 12,7
Srednja škola 5,5 5,4 4,8 3,6 4,7 3,7 3,3 4,5 4,8 5,6 5,5 4,4 5,0
Viša škola 0,6 0,1 2,7 2,0 2,8 2,5 1,6 2,0 0,7 2,5 2,5 2,3 2,2
Visoka škola 1,8 0,4 1,9 0,4 0,7 0,8 1,1 0,7 0,5 0,5 1,1
Procenat siromašnih prema socioekonomskom položaju nosioca domaćinstva
Samozaposleni 10,2 10,9 5,1 5,5 8,8 6,3 5,5 8,1 9,7 10,1 8,4 6,4 6,6
Zaposleni 5,2 5,3 3,9 4,4 6,0 4,0 4,0 3,6 3,2 3,4 2,8 3,5 3,1
Nezaposleni 14,7 10,9 16,9 17,0 16,5 16,9 16,7 18,0 21,8 19,0 22,5 23,8 20,6
Penzioneri 8,8 7,6 5,7 5,8 5,8 5,9 4,2 6,3 6,3 6,2 6,3 6,8 7,4
Ostali neaktivni 28,2 24,2 15,5 29,3 15,5 16,2 24,6 22,4 16,6 21,7 20,4 13,8 23,6
Napomena: Apsolutna linija siromaštva definisana na osnovu linije hrane, uvećana za iznos ostalih izdataka (odeća, obuća, stanovanje, zdravstvo, obrazovanje, transport, rekreacija, kultura, ostala dobra i usluge), izračunata u 2006. godini uvećana je za iznos inflacije (merenim indeksom potrošačkih cena) za svaku godinu.
Izvor: APD, RZS.

Više o apsolutnom siromaštvu videti u sledećim publikacijama:

—————

[1] Od 2015. godine primenjuje se Klasifikacija lične potrošnje po nameni na petomesnom nivou, umesto četvoromesnog nivoa.

Bilten o socijalnom uključivanju

Arhiv biltena o socijalnom uključivanju

Aktuelnosti > <


Blog > <

Earlier
Humano društvo po meri čoveka
Srbija je jedna od vodećih zemalja po broju femicida. Uprkos naporima države da se sistem unapredi i obuči što veći [...]
uto, jul 07, 2020
Source: Inkluzija blog
Milkica Dimitrijević
Lečila sam se od osteosarkoma, oblika raka kostiju, tokom IV razreda srednje škole. Te godine sam u školi provela ukupno [...]
pet, jun 26, 2020
Source: Inkluzija blog
Iva Eraković
Pandemija virusom COVID-19 uzdrmala je planetu na mnogo načina, među kojima je prvi zdravstveni aspekt. Dok se o dalekosežnim posledicama [...]
uto, jun 23, 2020
Source: Inkluzija blog
SIPRU_BLog
Držim se za ogradu terase na jedanaestom spratu, oivičenu mojim paničnim strahom od visine. Pri samoj pomisli na skok padobranom [...]
sri, jun 17, 2020
Source: Inkluzija blog
Radmila Urošević
Gordana Gordana sedi ispred mene i krši ruke. Te godine se razvela, ostala bez posla i doživela moždani udar. Mnogo je [...]
pet, jun 12, 2020
Source: Inkluzija blog

Aktuelni dokumenti > <

Nagrada za doprinos razvoju svih oblika pristupačnosti 2019 – brošura
Jul, 2020 arrow right pdf [13 MB]
Analiza dohotka najsiromašnijih decila stanovništva Srbije: Fokus na poljoprivredu
Jul, 2020 arrow right pdf [2 MB]
E2E: Priručnik za savetnike za zapošljavanje osoba sa invaliditetom
April, 2020 arrow right pdf [1 MB]
E2E:Testiranje javnih politika – Inovativni pristupi za zapošljavanje mladih (priručnik)
April, 2020 arrow right pdf [1 MB]